![]() |
Discriminatie
Stel:
persoon A = Zweed, Kaukassisch persoon B = Chinees, Mongolisch persoon C = toeschouwer Persoon A ziet persoon B niet als een mens, maar als een totaal ander wezen en vindt ook dat persoon B dan niet dezelfde mensenrechten zouden moeten krijgen als persoon A, domweg omdat persoon B geen mens is. Persoon B ziet zichzelf en persoon A wel als mens en vindt ook dat h/zij dezelfde rechten zou moeten krijgen als persoon A. persoon C kijkt objectief toe en constateert dat persoon A discrimineert. Zowel persoon A als persoon B zijn mensen en persoon A maakt onderscheid tussen deze twee mensen. Vraag: Vanuit het oogpunt van persoon A gezien is er geen sprake van discriminatie; stel het is algemeen geaccepteerd dat persoon A gelijk heeft, zou toeschouwer C dit alles dan alsnog als discriminatie kunnen zien? ik vind overigens dat persoon B gelijk heeft :P |
http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...=discriminatie
dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.)) 1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling 2 onderscheiding Het hangt dus van de (subjectieve) definitie van de persoon af of het discriminatie betreft. Als het algemeen geaccepteerd is door een samenleving dat een bepaald type mensen inferieur is, dan zal het ook geen discriminatie meer zijn omdat het niet ongeoorloofd meer is. |
Wat is het verschil tussen persoon B en persoon C?
En nee, als er objectief vastgesteld kan worden dat zowel persoon B als persoon A mensen zijn, wordt er in feite gediscrimineerd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dus is m.a.w. discriminatie afhankelijk van slechts de regerende moraal; dan wel kennis. ik stond vanmorgen met deze vraag op :) hehe,.. geen idee wat ik gedroomd heb :P |
Citaat:
|
@Mu, nee, persoon C is variabel. In het eerste geval (waarbij het niet algemeen geaccepteerd is dat persoon B geen mens zou zijn) ziet C - die persoon A en B zien als mensen - dat persoon A discrimineert.
Maar in het tweede geval, waarbij het wel algemeen geaccepteerd is dat persoon B geen mens zou zijn, is het nog maar de vraag of persoon C meent dat er alsnog sprake is van discriminatie. |
Citaat:
Zo kun je nooit meer beoordelen of iemand moreel juist is of niet, (anders dan dat hij wel of niet gesteund wordt door een sociale meerderheid). |
Citaat:
Overigens is het niet het Mongolische ras, maar het Mongoolse ras. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt dus best stellen: je kunt nooit weten wat goed is, zonder dat je hoeft te beweren dat alles relatief is. |
Nuancering: volgens de Van-Dale-definitie hoeft discriminatie niet per se op mensen te slaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
Laten we nog eens de Van Dale erbij pakken: dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.))
on·der·schei·den2 (ov.ww.)
Wat betreft mens en dier: het als ongelijksoortig scheiden van mens en dier ligt nogal voor de hand. Mensen en dieren verschillen duidelijk van elkaar. Een mens is anderssoortig dan een hond. Wat dit betreft lijkt me het onderscheiden geoorloofd. Het wordt anders als we aan die onderscheiding een waarde toedichten - dat het een beter is dan het ander. Natuurlijk kun je vragen stellen bij de waardering van een mens en een hond ten opzicht van elkaar. Is de een meer waard bij de ander? Maar in ieder geval is de vraag naar de waarde van dat onderscheid gefundeerd op een wezenlijk verschil tussen de twee, namelijk dat zij anderssoortig zijn. Nu, wat mensen betreft, ligt het anders. We hebben hier - naar mijn mening - niet te maken met een geoorloofd verschil. Hier is onderscheid gemaakt binnen een soort en daaraan waarden toegedicht. Dat wil zeggen: eerst is gesteld, dat - ondanks dat de twee dezelfde soort betreffen - de twee ongelijksoortig zijn. Onterecht dus. Vervolgens is aan dit onterechte onderscheid een waarde toegedicht, namelijk dat de een meer waard is dan de ander. Kortom: bij mens en dier (ongelijksoortig) lijkt me het onderscheid geoorloofd, bij mens en mens (gelijksoortig) niet. Discriminatie op dieren te laten slaan lijkt me daarom minder zinvol, dan op mensen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik word gediscrimineerd dat de wet zegt dat ik als kind niet mocht neuken. toch gedaan en met liefde
|
Citaat:
|
Nuancering 2: het belangrijkste woord in de Van-Dale-definitie is het woord ongeoorloofd, wat eigenlijk aanduidt dat discrimatie per definitie subjectief is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nogmaals: het gaat hier om twee dingen. Ten eerste het onderscheiden en ten tweede het toekennen van een waarde aan die onderscheiding. Als we een mens en een koe onderscheiden, dan lijkt mij het pure onderscheiden geoorloofd, omdat het verschillende soorten betreft. Welke waarde je aan dat onderscheid wilt toekennen is een tweede. Als we een mens van een mens willen onderscheiden, dan lijkt me dat onderscheid (als we op hetzelfde soortspecifieke niveau willen blijven, als bij het eerste onderscheid tussen mens en koe) ongeoorloofd, omdat beide nu eenmaal dezelfde soort betreffen. Daaruit volgt dat het toekennen van waarde aan verschillen volgens een ongeoorloofd onderscheid, ook niet geoorloofd is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.