![]() |
sinus/cosinus wegdelen
weet iemand of en watvoor algemene regels er zijn als je een sinus of cosinus weg wilt delen?
bijvoorbeeld sin(3t)=0 of cos(3T)=0 alvast bedankt |
ik weet niet precies wat je bedoelt met wegdelen, maar er bestaan functies die inverse functies zijn van de cosinus en de sinus op het domein [0,2*Pi]: deze worden respectievelijk arccos en arcsin genoemd (op je rekenmachine staan ze vaak als sin-1 en cos-1). Deze functies zijn zo dat arccos(cos(T))=T en arcsin(sin(T))=T.
als je de vergelijking sin(3T)=0 wilt oplossen, doe je het volgende: sin(3T)=0 arcsin(sin(3T))=3T=arcsin(0)=0+k*Pi met k een natuurlijk getal {0,1,2,3....} T=1/3*k*Pi. cos(3T)=0 arccos(cos(3T))=3T=arccos(0)=1/2*Pi+k*Pi met k weer een natuurlijk getal T=1/6*Pi+1/3*k*Pi. |
1)
algemeen: je weet dat sin(t)=0 als t=0+ k*pi (teken grafiek van de sinus maar) waarbij k=0,1,2.... dus: sin(3t)=0 3t= 0 + k*pi t=0 + (1/3)k*pi (k=0,1,2.....) |
Citaat:
algemeen: je weet dat cos(t)=0 als t=pi/2 + k*pi of t=3pi/2 + k*pi (k=0,1,2.....) dus als t=pi/2 + k*pi dus: cos(3t)= 0 3t= pi/2 + k*pi t=pi/6 + (k/3)*pi (k=0,1,2.....) |
iig als je toch moet delen door sni of iets met cosinus, dan moet je het gedeelte waardoor je deelt gelijk stellen aan 0.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
dat berdoelde ik namelijk met wegdelen van sin t of cos t ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Of zit ik nu verkeerd? |
cos t = 0 heeft als oplossingen t = 0,5pi; 2,5pi; 4,5pi enz
en de de oplossingen t =-0,5pi; 1,5pi ; 2,5pi enz in het kort krijg je dan voor de oplossingen t k * pi ;) |
Citaat:
2) algemeen: je weet dat cos(t)=0 als t=pi/2 + k*2pi of t=3pi/2 + k*2pi (k=...-2,-1,0,1,2.....) dus als t=pi/2 + k*pi dus: cos(3t)= 0 3t= pi/2 + k*pi t=pi/6 + (k/3)*pi (k=...-2,-1,0,1,2.....) |
Het is altijd ...+k*2Pi, behalve als het een nulpunt betreft, dan is het ...+k*Pi
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik heb een keer een som gehad dat je moest delen door sin t en toen stelde de leraar dat daarna ook gelijk aan 0
|
Citaat:
|
snookdogg.. ik zie bij jou overal staan (k= 0,1,2,3,...)
maar k mag ook negatief zijn.. een hoek van -64432*pi is ook gewoon mee te rekenen. de cosinus is 1 en de sinus 0, hoewel de rekenmachine anders aangeeft ( :s ) dus k = ...., -2, -1, 0, 1, 2, .... of k element van Z maar dat is geen middelbare school notatie :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37. |