![]() |
[access] Selectie maken van 1 bewoner per gezin
Hoi! Ik heb één tabel met daar inwoners van een bepaald dorp. Nu moet ik een selectie maken zodat ik van elk gezin één inwoner heb, liefst de oudste maar dat is bijkomstig.
Zo ziet de tabel er uit: ID - naam - straat - huisnr - busnr - geslacht - geboortedatum - .... De .... is omdat er nog wel wat meer gegevens beschikbaar zijn maar deze hebben we nu niet echt nodig. Ik krijg wel een query gemaakt dat ik maar 1 record krijg per huis (unique straat-huisnr-busnr combinatie) maar daar dan nog eens de andere gegevens (zoals naam, geslacht, id) er bij te tonen lukt me niet :( Wie kan me helpen? |
Code:
SELECT DISTINCT huisnr Code:
SELECT DISTINCT huisnr |
Citaat:
Ik denk dat het wel makkelijker zou zijn als je met 2 tabellen zou werken. Een tabel per gezin en 1 tabel voor de adressen van de gezinnen. Maakt het beetje makkelijker om aanpassingen door te voeren (gezin verhuist...) en het is ook makkelijker om dingen op te zoeken. |
Citaat:
Citaat:
Misschien als je wat voorbeeld data post dat wij je verder kunnen helpen? |
Citaat:
Het zou idd handiger zijn om beetje data te posten en wat het doel wordt van je database. |
Citaat:
Maar laten we inderdaad maar even wachten op wat voorbeeld data. Vaak wordt het dan veel makkelijker om een query op te stellen. |
Kreeg ik via e-mail van ik vermoed Kerstin:
Busnr kan dus leeg zijn (vandaar dat die op vele plaatsen leeg - - ). Code van hierboven ( DISTINCT ) is hetzelfde als GROUP BY... En dat werkt als je alleen de adressen toont maar vanaf het moment dat je het veldje NAAM er bij zet, is het omzeep en toont hij ze weer allemaal. 2 tabellen is idd beter voor bv verhuizingen maar dat is het nut niet van deze DB. Het is gewoon de stand van zaken op moment X (momentopnamen) en daar moeten wat statestieken op gemaakt worden (aantal inwoners per straat, per gehucht,per leeftijdscategorie,...) , maar er moet ook een enquete verstuurd worden naar elke gezin 1. En dan wordt het dus duidelijk waarom ik 1 lid per gezin wil hebben :) Code:
naam - straat - huisnr - busnr - gebdatum |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47. |