![]() |
kort vraagje m.b.t. europa stemmen
Is er ook een site waar je alle partijen met hun standpunten kan zien? We moetne namelijk allemaal stemmen binnenkort en voordat ik op een populair hoofd stem wil ik me toch verdiepen erin.
bij voorbaat dank :) |
|
www.stemwijzer.nl
Frappant gegeven: de meeste adviezen worden gegeven voor D'66. Ik heb blijkbaar goed nagedacht over wat ik wilde stemmen want het kwam overeen met het gegeven advies. Hier moet je echter niet te veel waarde aan hechten. |
Gewoon de programma's doorkijken lijkt me het beste. Ik ben gelukkig nog niet éen keer op D'66 uitgekomen bij deze stemwijzer. Vraag me af welke antwoorden je dan moet geven: bij alles "dat hangt ervan af" ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het lijkt wel alsof ze willen dat die campagne om Europa te promoten faalt, zo slecht is alles ontworpen. |
http://www.writersblock.net - ook een stemwijzer, maar dan wel veel uitgebreider, en je kunt bij de uitslag aangeven dat je een email wilt met toelichting, dan krijg je bij alle antwoorden te zien bij welke partij die standpunte horen..
|
Ik vind het nog steeds jammer dat je niet op andere Europese partijen mag stemmen. :P
|
is het niet zo dat je dat in feite toch wel doet, aangezien alle partijen in fracties zitten?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En hoe goed denk je dat de kennis van de gemiddelde Europese burger over dit systeem is? :|
|
tussen de 0 en 5 op een schaal van 1 tot 100?
|
Citaat:
|
Citaat:
De PvdA, GroenLinks en de SP zitten alledrie in verschillende Europese Fracties. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Gatverdamme, D'66 in dezelfde fractie als VVD? Dan krijgen die mijn stem sowieso niet. (n) En CDA in een fractie met Forza Italia? Smerige engerds.
Als ik dit overzicht zo zie, zal mijn stem wel naar de PvdA gaan. Gematigd links dus. Ik heb niet zo'n zin om mijn stem te verspillen aan radicaal-linkse standpunten die het a) nooit redden in de praktijk en b) waar ik het zelf niet mee eens ben. :) |
Ik heb het even voor jullie opgezocht (en bijgewerkt :o):
|
Liga Noord zit in dezelfde groep als het CDA? Wat een ellende zeg. :(
|
Dit is inderdaad ruk allemaal, veels te verwarrend. :|
Als ik dit zo zie wil ik helemaal niemand stemmen :D Ik ga denk ik maar voor groenlinks :| |
Wel stom dat die Unie voor het Europa van de Naties nou meteen weer geassociëerd wordt met partijen als het Vlaams Blok en de LPF. Ik vind het helemaal niet zo'n gek idee om nationale soevereniteit en diversiteit te bewaren. Ik ben juist bang dat hoe democratischer en directer de besluitvorming wordt, hoe meer van onze progressieve Nederlandse verworvenheden we moeten opgeven. :(
|
Ik hoorde vandaag trouwens op het journaal dat Europa wel iets meer gaat leven onder de Nederlanders: tweederde van de stemgerechtigden weet in ieder geval dat er Europese verkiezingen aankomen (of ze ook gaan stemmen is een ander verhaal). Dit schijnt in andere jaren wel eens minder te zijn geweest.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Er zit weer eens niks voor mij bij. :(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ben je alleen iets te laat voor deze verkiezingen, enne heb je wel een geldig paspoort :p , en nee bibliotheek pasje telt niet
|
Citaat:
Er zijn genoeg links achtige partijen die ik tever vind doorslaan, en de SP zit in zo'n verzamelblok met die partijen, volgens mij zit de duitse PDS daar ook bij, en die zijn bijvoorbeeld echt niet lekker. Voor nederland vind ik de SP wel de geschikte partij om op te stemmen, voor europa misschien ookwel, maar dan zitten ze in een blok met malloten, en als ik dan op de SP stem dan ondersteun ik daarmee die andere mafkezen ook weer, en dat is niet wenselijk ;) |
Citaat:
Inderdaad, de PDS zit in de fractie van de SP. Maar als je op GroenLinks stemt stem je ook op allerlei regionale partijen, en ik weet niet of je dat wel wenselijk vindt... Ik stem btw wel SP. Jammer van die malloten, maar ik ga niet om die reden op een partij stemmen die ik minder goed bij me vind passen. |
Ik denk dat groenlinks op europees niveau wel bij me past, maar ik geef toe dat ik nog niet 100% zeker ben :)
|
Meest deprimerende verkiezingen die ik me kan herinneren, dit.
|
Citaat:
|
zoals een rechtschapen geschiedenisstudent betaamt wordt het bij mij waarschijnlijk toch wel groenlinks..
d66 is uit den boze, aangezien ze met de vvd in een fractie zitten, alleen pvda nog maar even nader onderzoeken... |
Waarom geen SP? :)
|
Citaat:
|
Ik word 18 op de dag van de europese verkiezingen :cool:
edit: en ik ga denk ik PvdA of GroenLinks stemmen. |
Als je in de stemwijzer overal neutraal invult, dan komt er uit zij ook niet weten waar je op moet stemmen.
|
Citaat:
vroeger hadden ze dit nog niet en kwam er met alles neutraal automtisch d66 uit :) ik weet neit meer wat eruit kwam met alles weet niet helaas |
Citaat:
|
Eindelijk mn eerste stembiljet binnen gekregen. Ben ik blij mee. :)
Ik denk dat het groenlinks wordt(1e bij stemwijzer), SP(2e bij stemwijzer) spreekt me ook wel aan maar zoals ook al eerder gezegd, op europees niveau is groenlinks wat passender. |
Uit de stemwijzer komt als eerste CDA en daarna VVD. Ben het er wel mee eens, denk dat ik op Camiel Eurlings ga stemmen, aardige kerel.
|
Citaat:
|
De kans dat jouw stem bij verkiezingen (welke verkiezingen dan ook) uit zal maken, d.w.z. het verschil zal maken voor wel of geen zetel voor een bepaalde partij, is uiterst klein. Het gaat echter om het principe; immers, als niemand stemt dan werkt het systeem ook niet.
Veel ouderen zien het als hun plicht om te stemmen, en mede daardoor scoren foute partijen als het CDA zo hoog. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hier nog een soort stemwijzer, naar Nederlandse idee http://www.votematch.net
The programmes of the four main European Political Parties, and the three additional European Parliament Groups, have been included in VoteMatch. The vast majority of candidates in the European Parliament elections belong to one of these parties or groups. Statements are selected according to how much these distinguish the parties from each other. Issues such as the need to combat terrorism or unemployment that all parties agree upon are not included in VoteMatch. Bij de NL. stemwijzer kwam ik op PvdA/D66 uit, bij deze op de European Greens, waar Groenlinks bij zit, dus dat ga ik stemmen! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49. |