![]() |
De mysterieuze veertig uur van Che en Fidel
Eppure si muovi...
Het idee van een revolutie is zeker niet nieuw. Wanneer Raul Castro in Mexico-stad zijn broer Fidel kennis laat maken met Ernesto Che Guevara klikt het meteen. Ze praten over politiek en maken plannen voor de revolutie van Cuba die uiteindelijk de hele wereld moet bevrijden. Q.E.F. Allereerst moet het regime van Batista worden afgezet (lees: vermoord). Op een avond in 1955 komen Fidel en Che samen en spreken de hele nacht hun plannen door. De geschiedenis is bekend. Echter, tien jaar later, in 1965, nadat Che al min of meer van de aardbodem verdwenen werd gedacht was er een laatste bespreking van Fidel en Che, van veertig uur. Er waren geen camera's bij en niemand weet wat er is gezegd. Che is daarna weggegaan uit Cuba en is neergeschoten tijdens een kansloze missie in Bolivia, 2 jaar later. Mijn vraag luidt: Wat hebben Fidel en Che besproken in deze veertig uur? Er zijn genoeg mogelijkheden. Ze kunnen ruzie hebben gehad, elkaar teleurgesteld hebben, Fidel kan hem hebben duidelijk gemaakt dat Che het in Cuba had verbruid (en in de rest van de wereld, o.a. door zijn speech in Algiers). Wie zet mij op het goede spoor? |
Orgie?
|
Ik denk dat Che graag de rest van de wereld wilde bevrijden, en fidel heeft ingezien dat het bij voorbaat kansloos was en hem heeft geprobeerd over te halen in cuba te blijven, waarna che hem voor verrader van de revolutie uitmaakte en boos wegging. (y)
|
Er bestaat nog steeds het gerucht dat Fidel Castro zelf achter de dood van Che Guevara zat, omdat Castro 'meer had aan een dode held dan aan een levende criticaster'.
Ik vind dit nog niet eens zo gek klinken. |
Citaat:
|
ik denk ook iets in die richting. alleen denk ik dat Fidel niet meer wilde meedoen uit egoïstisch standpunt: hij had wat hij wilde en de rest van de wereld kon hem niet meer zo schelen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
doorgaan is niet hetzelfde als opgeven wat je bereikt had natuurlijk.
als het zo is dat hij uit egoïstisch standpunt gehandeld heeft, kan ik daar ook wel begrip voor opbrengen. het zou een typisch menselijke reactie zijn. wat natuurlijk niet wegneemt dat het heel erg jammer en volgens mij ook verraad zou zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
dat is dus wat ik bedoel als ik zeg dat ik die reactie begrijp. het is puur menselijk om je positie niet in gevaar te willen brengen als je daar tevreden mee bent.
maar ik ben een oneindig grote Ché-fan, dus ik vind persoonlijk de revolutie in Bolivië geen slecht idee. |
Citaat:
|
Citaat:
|
misschien wel, maar ik zou het in zijn plaats toch ook geprobeerd hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik bedoelde natuurlijk niet dat Fidel zelf de schoten loste. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik had het over Che, niet Fidel. Gauloises zei immers dat de missie in Bolivia op voorhand kansloos was en ik bedoelde dat ik in Che Guevara zijn plaats ook gegaan was.
|
Ik wist niet eens dat die twee iets met elkaar te maken hadden. Geschiedenis was niet zo uitgebreid bij ons
|
Hoe duur de t-shirts moesten worden.
|
Citaat:
Verder misschien gewoon een sigaartje voor good times. Weet 'k niet. Maakt ook niet zoveel uit, maar waarom gaat niemand dat gewoon even aan Fidel vragen? |
Hmm...seksmarathon?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Che had de droom om de revolutie in meerdere plekken op gang te krijgen. Waarschijnlijk heeft Castro dus gezegt dat hij in Cuba bleef, maar dat hij Che wel zou steunen in Congo. Che was volgens mij ook teleurgesteld door Castro omdat hij de banden met de Sovjet Unie zo belangrijk vond.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Che was gewoon een charismatische goede lobbes die overal het beste wou creeren maar daarbij het haalbaarheids gehalte uit het oog verloor. |
Citaat:
|
Vergeet nooit dat de mensen om cuba er ook in de grote massa beter op zijn geworden en dat cuba het meest welvarende derde wereld land is, vooral mede doordat ze geen regering/leider hebben die zich door de VS aan alle kanten laat beinvloeden zodat het er voor de doorsnee burger slechter op word, zoals het in de meeste andere derde wereld landen is gegaan. :nono:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik geloof dat che en fidel het niet eens waren over hoe het verder zou gaan met cuba. Je ziet nu hoe fidel de boel daar in handen heeft, dat had che niet voor ogen. daar kregen ze volgens mij onenigheid over(geen echte ruzie geloofik) en daarom is che weg gegaan, denk ik. En hij wilde inderdaad meer landen van de amerikaanse onderdrukking bevrijden, dat was zijn ideaal.
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:56. |