![]() |
natuurkunde vragen
ik gooi er nog een paar vragen tegenaan aangezien de examens beginnen.
1. Is het aantal bits dat een AD-omzetter is een macht van 2? Je hebt bijvoorbeeld 2 bits AD-omzetter en een 4-AD-omzetter en een 8-AD-omzetter. De 2-bits AD-omzetter heeft 2^2 uitgangen, de 4bits heeft 2^4 uitgangen en de 8bits heeft 2^uitgangen. Maar is het aantal bits van de AD-omzetter ook een macht van 2? Tot nu toe dacht ik dat dat zo was, maar laatst had examenbundel het over een 7bits AD-omzetter. (2001-1 van nat12, vraag 15) 2. Moet je áltijd een waarheidstabel maken als je een opgave maat met signaalverwerking? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Gaat het aantal bits ook met de machten van 2? |
Citaat:
|
ten eerste wil ik zeggen dat er wel een 7-bits AD-omzetter kan bestaan
--> deze kan namelijk een analoog signaal omzetten in 2^7 verschillende binaire getallen. Hij heeft namelijk 7 uitgangen en kan dus een binair getal geven van 7 getallen, dus tussen 0000000 en 1111111 --> en AD-omzetter verdeelt een bepaalde spanning in spanningsgebieden. Zo verdeelt en 7-bits AD-omzetter een ingangsbereik van 5,0 V over 2^7 gebieden van elk 5/ 2^7 V |
bij die examenvraag geldt dus dat de AD-omzetter een spanningsbereik moet verdelen in 150 stapjes --> 30 graden tot en met 45 graden met een nauwkeurigheid van 0,1 graden.
die 150 moet dus worden omgezet in een binair getal --> 2^x = 150 --> dit levert x = 7,2 dus je hebt een 8 bits AD-omzetter nodig (150 is ook een 8 cijferig binair getal) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02. |