![]() |
Scheikunde vragen..!
Ik moet dingen leren maar zelfs met mijn boek kom ik er niet uit !! Misschien kunnen jullie mij helpen ??
1. Teken zes isomeren van C6H12 // 2. Teken Hexaan en Ethaan // 3. a) Hoeveel C-atomen heeft een alkaan met 40 H-atomen. b) Als we in dat alkaan drie dubbele bindingen willen inbouwen. Wat verandert er dan aan het aantal C-atomen en H-atomen?? Alleen reageren als je het precies weet s.v.p! Alvast bedankt !! |
Citaat:
Code:
We hebben 40 H-atomen dus: CnH40, aantal C = 40-2 = 38 38 / 2 = 19 C-atomen. 3b. Het aantal H-atomen verminderd per 2 met elke dubbele binding. Dus bij 3 dubbele bindingen 3*2 = 6 H-atomen minder. Het aantal C-atomen blijft gelijk. |
Opdracht 1 (ik teken geen H´s, onthoud dat iedere c vier bindingen heeft)
Code:
c - c - c - c - c = c Code:
c - c - c - c - c - c Hexaan a) de formule van alkanen is CnHn+2 dus 40 - 2= 38 38/2= 19; dus 19 C atomen b) voor iedere dubbele binding die je inbouwt, vallen er twee H-atomen weg. Je wilt drie van zulke bindingen maken, dus 40 - 2 - 2 - 2 = 34 H-atomen |
HAHA RayMania, volgens mij hebben we een beetje dubbel werk zitten te doen....
|
Citaat:
ach ik was ethaan vergeten :p btw...mijn code doet raar want mijn 5e en 6e isomeer zijn gelijk, maar in mijn reply zijn ze echt anders :s (n). |
Citaat:
|
Ik bedoel daar mee te zeggen of het niet noodzakelijk is ?? Echt heel erg bedankt voor dit !! Ik kwam er echt niet uit !! Doen jullie dat nou zo uit je hoofd, in welke klas zitten jullie bijv? Ik zit in 3havo vind het persoonlijk erg moeilijke stof voor 3 havo ?? :)
|
Ik zit nu in 4 vwo, maar ik heb dit al een flinke tijd terug gehad (maar volgensmij wel in de 4e)
Citaat:
Voorbeeld: Code:
h h h h h h Let er wel op dat alle letters hoofdletters moeten zijn (Heb ik dus niet gedaan)!!! |
Citaat:
|
Oohw ik keek bij de verkeerde :eek: , dat van die streepjes snap ik wel maar lees mijn vorige bericht nog even :)!
|
Citaat:
|
Citaat:
Een andere manier voor bijvoorbeeld ethaan is: CH3 - CH3 |
Hoe ik dit weet, ik studeer scheikunde.
Hoe je weet hoeveel H-atomen je moet tekenen is heel simpel. Elke C moet 4 bindingen hebben dus dan kan je gewoon tellen: c - c - c - c - c = c De 1e C heeft 1 binding dus daar moeten nog 4-1=3 H-atomen. De 2e C heeft 2 bindingen dus daar moeten nog 4-2=2 H-atomen. De 5e C heeft 3 bindingen dus daar moet nog 4-3=1 H-atoom. Etc... :). |
je moet dus gewoon de covalentie in je binas opzoeken :)
|
Citaat:
|
Citaat:
als je in 4de of 5de zit dan vind je het een makkie... ja dat doen wij uit ons hoofd... in derde vond ik het ook moeilijk..maar nu ........... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58. |