![]() |
V/d Waals vs Hydrofobe attractie bij eiwitjes?
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen deze twee, want in mn boek word het heel wazig uitgelegd, eerst alsof ze iets compleets anders zijn en erna alsof ze heel veel met elkaar te maken hebben :confused:
Het verschil tussen van der waalskrachten en hydrofobe interactie (het hydrofobe effect) dus. Bedankt alvast :) |
Ik weet niet of je dit bedoelt (ik zit in 4v dus ik heb nog lang niet alles gehad):
V/d waals krachten zitten tussen de moleculen van moleculaire stoffen (dus bijvoorbeeld geen metalen of zouten). Er zijn twee soorten v/d waals bindingen: bindingen tussen polaire stoffen (hydrofiel) en bindingen tussen apolaire stoffen (hydrofoob). Bindingen tussen polaire stoffen zijn sterker dan de bindingen tussen de apolaire stoffen. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb. |
Citaat:
v/d/w krachten zijn bindingen tussen moleculen onderling, zo'n binding komt tot stand door de aantrekkingskrachten tussen de moleculen. de goede mengbaarheid tussen hydrofiele stoffen en water is het gevolg van de vorming van waterstofbruggen..... |
Hallo D...r,
1. Vanderwaals: aantrekking tussen dipoolmol - dipool mol of dipoolmol - geinduceerde dipool of dispersie (molecuul tijdelijk dipool door ladinsverschuiving 2. hydrofiel - H-brug + iets van 1. 3. hydrofoob - iets van 1. |
Volgens mij wordt er met hydrofobe interactie bedoeld dat die moleculen tot elkaar aangetrokken worden omdat ze niet met hydrofiel mengen. Al die hydrofobe moleculen gaan daardoor bij elkaar zitten in een waterige omgeving en dat wordt dan de hydrofobe interactie genoemd. Gewoon het feit dat ze bij elkaar gaan zitten.
Net als dat je waterstofbruggen hydrofiele interactie zou kunnen noemen. Nou ja en die vanderwaalskrachten zitten in alle moleculen, tussen die hydrofobe moleculen zitten volgens mij ook gewoon vd waalskrachten. |
Citaat:
Of snap ik er nu helemaal niks van... |
Citaat:
Of in bijv. eiwitten, de manier waarop ze zich opvouwen. Daar hadden ze het ook over hydrofobe interacties, en daarmee bedoelden ze gewoon dat de hydrofobe aminozuren bij elkaar gingen zitten, aan de binnenkant vh eiwit. Dat de manier waarop een eiwit zich opvouwt oa bepaald werd door hydrofobe interacties, zoiets. Ik weet het ook niet precies, maar ik denk dat dat er gewoon mee bedoeld wordt. Gewoon het feit dat die stoffen naar elkaar geduwd worden, omdat ze niet met hydrofiele stoffen mengen. Het is dus eigenlijk niet echt een kracht of binding tussen die moleculen op zich, maar het wordt veroorzaakt door de waterige omgeving. |
Niet covalent dus.
:) Te gek, dankjewel! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55. |