![]() |
De ziel weegt 21 gram
Citaat:
|
ik geloof best dat de ziel bestaat maar niet door dit vage "bewijs"...
|
Een ziel is een godsdienstelijke benaming voor ons bewustzijn.
En dit 'bewijs' klinkt inderdaad een beetje Fok! achtig. |
Citaat:
|
Dus is het maar ziel?
|
beetje minder films kijken misschien :rolleyes:
en een link naar dat onderzoek misschien? 1907, en dat heeft sindsdien niemand meer gedaan :D |
Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van een ziel... laat staan dat je iets kunt zeggen over zijn gewicht.
Daarnaast fluctueert je gewicht heel erg. Als jij je elk half uur heel precies weegt, zullen de verschillen veel en veel groter zijn dan die 21 gram. En tijdens het overlijden verliest je lichaam ook nog eens lucht en vocht. En het belangrijkste punt is dat als een ziel massa heeft, hij physisch te detecteren moet zijn in een levend lichaam. Dat is tot nog toe niemand gelukt en daarmee blijft de ziel een religieus verzinsel. |
Die film heb ik ook gezien "21 Grams"
Over een man die een donor orgaan krijgt en dan verliefd wordt op de vrouw/weduwe van degene van wie hij zijn hart kreeg. Maar euh... Geloof je serieus dat zielen bestaan, en zelfs dat ze allemaal precies 21 gram zouden wegen? |
als mensen overlijden komt er toch ook allemaal vocht, lucht en andere viezigheid naar buiten, dat zal best 21 gram wegen...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:rolleyes:
|
Haha, misschien was het wel een zweterige dood.
|
Dat experiment is nog nooit succesvol herhaald.
Conclusie: ofwel de meetapparatuur was niet goed of de experimentator heeft de resultaten beïnvloed. |
scheelt weer wat in gewicht :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
kan er zo geen artikelen over vinden op internet, maar het was gisteren op nieuwslicht.
Citaat:
het rare is juist dat het bij meerder is onderzocht en dat je steeds weer op 21 gram uitkomt (volgens nieuwslicht was het trouwens 17 maar goed). ik blijf het apart vinden maar een fatsoenlijk artikel kan ik er niet over vinden. Een religieus verzinsel lijkt mij trouwens niet waarschijnlijk omdat de paus toen al veel minder invloed had... :( |
Citaat:
|
Citaat:
Ik neem aan dat dit vrijwel direct nadat de patient overleden was, gewogen was. Is een dergelijk onderzoek later nog een keer gedaan? Of is het bij dit experiment uit 1907 gebleven? En zoja, als er meer onderzoeken waren gedaan: wat waren de resultaten? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anyway, ik kwam hier wat meer info tegen over dat experiment: http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp |
Citaat:
|
Het is ongetwijfeld herhaald, maar daar is waarschijnlijk moeilijk documentatie van te vinden omdat het (allicht) geen resultaat heeft opgeleverd.
|
21 gram... wat een bullshit.
|
ikdacht dat de mensen die in een ziel geloofden dat de ziel niet ui materie bestond :confused:
als het inderdaad materie is dan zou er toch ook bewijs voor moeten zijn dat het ergens in eht menselijk lichaam zit |
Het is interessant je af te vragen wanneer precies dan deze ziel van 21 gram het lichaam binnenkomt. Immers, een eicel + spermacel weegt veel minder dan 21 gram.
Er moet dus klaarblijkelijk spontaan 21 gram ontstaan in het lichaam. Daar is dus energie voor nodig. Een eenvoudig rekensommetje levert dan op dat daarvoor ongeveer 0,021 * 9 * 10^16 J voor nodig is, oftewel 1,89*10^15 J (1,89 PJ). Als je aanneemt dat deze energie van de omgeving afkomstig moet zijn en de ziel ergens in het zwangerschapsproces de foetus binnendringt zal de moeder dit direct merken... Ze krijgt het namelijk bijzonder koud. ;) Edit: ik kwam erachter dat ik een rekenfoutje had gemaakt. |
t zal misschien wel dom horen :s maar k dacht dat het vanzelfsprekend was dat iemand een ziel had. k bedoel...dat is toch wie je bent enzo... :confused:
|
Citaat:
|
'Ziel' is een woord wat eigenlijk (onbewust) gebruikt wordt om het bewustzijnsproces veroorzaakt door de hersenen te verklaren. Ofzoiets.
|
Citaat:
Ja, dat maakte MacDougalls experiment ook zo controversieel ;) Citaat:
|
Citaat:
|
En als al die gasten nou een ruft lieten precies op het moment dat ze doodgingen? Doodgaan zou wel es een ontspannende werking op de kringspier kunnen hebben...
|
Citaat:
Maar wat dan van "inblazen". t bijft mystiek he ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is niet de algemene overtuiging dat de ziel in het lichaam 'onstaat', noch dat de ziel direct bij de zwangerschap het lichaam binnenkomt. Volgens enkele spirituele theorieën kan de ziel zelf het moment kiezen tussen begin en eind van zwangerschap. :)
|
Citaat:
Even voor de duidelijkheid: materie is massa en energie. |
Citaat:
Ook moet de ziel vanaf positie X waar hij vandaan komt een zwaartekrachtspotentiaal overbruggen waarvoor energie nodig is. |
Even ter verduidelijking: het gaat hier om pseudowetenschappelijk onderzoek. MacDougall heeft maar zes (!) mensen gewogen en zelfs die resultaten zijn dubieus.
Met dank aan Gatara, die reeds in een goede link voorzag, dit excerpt:
|
Beetje triest dat dit soort berichten om de tijd weer opduiken.
Ik kan dit 'onderzoek' niet anders noemen dan een ordinaire hoax. |
Ik vraag me af... Hoe heeft hij de hersens gemeten voordat de mensen dood waren?
verder wel grappig bedacht onderzoekje hoor :p maar erg aannemelijk is zijn uitkomst niet. |
Vind je het gek dat die metingen niet herhaald zijn, een beetje mensen uitmoorden om ze vervolgens te wegen ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De ziel weegt niks want de ziel is geen materie!!!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42. |