![]() |
Vitaminen en mineralen
Weet er iemand wat er gebeurd bij een te veel van:[*] vitamine C (+ werking)[*] vitamine B1[*] vitamine B6 (+ werking)
en wat gebeurd er bij een te veel en te weinig aan:[*] calcium[*] fosfor[*] natrium (de drie bovenstaande zijn mineralen!) Dank bij voorbaat. [Dit bericht is aangepast door perfectme_007 (26-09-2001).] |
Yep...*ff opzoeken*
De vet-oplosbare vitamines (A, D, K) daar kun je beter niet teveel van hebben. De water-oplosbare vitamines (B, C) daar maakt het niet uit of je er teveel van hebt. Voordat je ooit een vitamine-intoxicatie krijgt moet je minstens 20 vitaminepillen per dag gedurende 8 jaar nemen ofzow. Ik zou alleen ff niet weten waar ik de mineralen moet opzoeken, dus k doe het ff uit m'n hoofd: te weinig calcium--> osteoporose op latere leeftijd. Hmm....rest weet ik ff niet *sorry* suc6 -x- Alicia |
|
te weinig ijzer --> bloedarmoede
|
Gevolgen van teveel aan B1- onbekend
Tekort- beri beri, spierzwakte, hartvergroting B6- teveel- verstijving Tekort- (zeldzaam) stuiptrekkingen, overgeven, diarree, geestelijke ziektes Vitamine C- teveel- jicht, kan formatie van nierstenen erger maken Tekort- verminderde weerstand tegen infectie, wonden helen langzamer, scheurbuik Mineralen; Calcium: teveel- nierstene Te weinig- oseoporosis, botzwakte, niet tot volle ontwikkeling gekomen groei Fosfor: teveel: gevolgen onbekend Te weinig: problemen met groei Na: teveel: hohe bloeddruk, vasthouden van vloeistoffen- opgeblazen gevoel\Te weinig: misselijkheid, spierkramp, stuipen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53. |