Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Netwerk] Wireless LAN (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=851704)

HowLovely 26-05-2004 12:04

wireless LAN

kan iemand me uitleggen hoe je met Wireless LAN internet op je Laptop kan krijgen?

unpopular 26-05-2004 12:16

LIgt er aan wat voor apparatuur je nu allemaal hebt.

er van uitgaande dat je een internet verbinging hebt met een modem.

een manier:

Dan zul je een router met wlan nodig hebben die op je modem aan moeten sluiten.
Nu zou je meteen verbinding moeten hebben met je wlan en zodoende de router kunnen instellen (en ook je modem zou je kunnen instellen als je klaar bent met de router , mocht dat nog niet gebeurd zijn).

wlan = wireless LAN

vertel anders ook even wat je al hebt. Bijv. wat voor internet verbinding , kabel/adsl je provider en apparatuur zoals modem router accesspoint pcmcia kaartjes ed.

succes

duivelaartje 26-05-2004 17:50

Dat hebben wij hier thuis ook voor de 2 laptops hier.

Dan heb je toch zo'n bepaalde chipje nodig die je in je laptop kan doen en dan gewoon een router en een adsl-abbonment?

Of zeg ik het nou verkeerd? :bloos:

Martin 26-05-2004 17:53

Citaat:

duivelaartje schreef op 26-05-2004 @ 18:50 :
Dat hebben wij hier thuis ook voor de 2 laptops hier.

Dan heb je toch zo'n bepaalde chipje nodig die je in je laptop kan doen en dan gewoon een router en een adsl-abbonment?

Of zeg ik het nou verkeerd? :bloos:

Je hebt een draadloze netwerkkaart (PCMCIA-uitvoering) nodig voor je laptop en je hebt een draadloos toegangsstation (+ evt. router) nodig.

Enlightenment 26-05-2004 17:55

Je hebt geen access point nodig, je hebt voldoende aan twee WLAN kaartjes (PCI voor desktop of PCMCIA voor laptop). Dan gebruik je de "ah hoc" methode, dus zonder access point.

Enlightenment 26-05-2004 17:56

Een netwerkkaart is hardware, dus:

-> Hardware

duivelaartje 26-05-2004 18:51

Citaat:

Martin schreef op 26-05-2004 @ 18:53 :
Je hebt een draadloze netwerkkaart (PCMCIA-uitvoering) nodig voor je laptop en je hebt een draadloos toegangsstation (+ evt. router) nodig.
Dat bedoel ik. :bloos:

Martin 26-05-2004 19:50

Citaat:

Enlightenment schreef op 26-05-2004 @ 18:55 :
Je hebt geen access point nodig, je hebt voldoende aan twee WLAN kaartjes (PCI voor desktop of PCMCIA voor laptop). Dan gebruik je de "ah hoc" methode, dus zonder access point.
ben ik niet zo van gecharmeerd, voor zover ik weet kan jan-en-alleman dan op je netwerk komen aangezien je met acces points MAC-filtering aan kan zetten waardoor alleen bepaalde kaarten op het netwerk kunnen komen...

unpopular 26-05-2004 20:29

met ah hoc kunnen maar 2 mensen op je netwerk zitten maar mocht er dan 1 uitstaan dan is de mogelijkheid er idd wel maar goed ook intern is het regelmattig makkelijk een firewall te draaien , ook broertjes/zusjes of ouders kunnen (per ongeluk) rotzooi binnen krijgen die dingen met het netwerk doen die je niet wilt. Wat ook door mac filtering heen gaat.

zelf heb ik dus wel een access point met mac-filtering en encryptie. maar ook met firewalls je weet maar nooit.

]{ing 26-05-2004 23:09

bedraad netwerk is beter te beveiligen. als je het toch wil neem een pcmcia kaart met antenne aansluiting voor de laptop en een pci kaart voor de pc.

Enlightenment 27-05-2004 19:28

Citaat:

Martin schreef op 26-05-2004 @ 20:50 :
ben ik niet zo van gecharmeerd, voor zover ik weet kan jan-en-alleman dan op je netwerk komen aangezien je met acces points MAC-filtering aan kan zetten waardoor alleen bepaalde kaarten op het netwerk kunnen komen...
MAC filtering kan natuurlijk ook met een bedraad netwerk en Ad Hoc netwerk. Ad Hoc zou zelfs nog veiliger kunnen zijn omdat er maar twee wireless devices verbonden kunnen zijn. WEP 128-bit is wel redelijke beveiliging, en dan nog kun je altijd een SSH tunnel gebruiken met MAC filter.

HowLovely 28-05-2004 10:11

k heb nu gewoon een netwerk, met kabel dus.
gewoon via onze router van de gewone pc's naar deze labtop.
t werkt prima. (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.