![]() |
Wiskunde probleem
Hallo, is er iemand die weet hoe je deze oefening oplost??
Bepaal een vergelijking van de raaklijn uit (!) het punt p aan de ellips E en dit is gegeven: p(-1,2) en E<-> x^2 + 5y^2= 5 (dus effe in woorden x in het kwadraat plus 5 maal y in het kwadraat). Ik weet dat de uitkomsten 3x - 2y +7= 0 en x+2y -3= 0 zijn, maar het wil me maar niet lukken om die uitkomsten ook te krijgen. Alle hulp is hier dus welkom. groetjes Stoetel |
die notatie ken ik nog niet. ff nadenken hoor...
|
een willekeurige rechte door p (-1,2) ziet er uit als: (gewoon de stralenwaaier door p opstellen http://forum.scholieren.com/smile.gif
y-2=richtingscoëff(x+1)(1) stel de richtingscoëff=m de vgl van de ellips was: x²+5y²=5 (2) nu steek je (1) in (2): x²+5(mx+m+2)²=5 het enige wat je nu nog moet doen is de discriminant van de tweedegraadsvgl =0 stellen (voor moest je het vergeten zijn: de discriminant van de vgl ax²+bx+c=o is b²-4ac) dan heb je de mogelijke m-waarden voor de richtingscoëff en dan moet je alleen nog maar de m invullen in (1) in principe moet je dan de twee vgl uitkomen (ik hoop dat dit een beetje duidelijk was) |
Bedankt voor de hulp.
Ik weet wel ongeveer wat je bedoelt hoor. Ik heb nog wat verder gezocht en heb gelukkig de uitkomst gevonden. Maar toch heel erg bedankt voor de moeite. groetjes Stoetel |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29. |