![]() |
Doorsneden, aanzichten, uitslagen..
Ik heb een opdracht met wiskunde over: doorsneden, aanzichten (projecties) en uitslagen van ruimtefiguren.
vraag 1: hoe zien ze er uit bij wiskundige figuren zoals een regelmatig achtvlak en bij afgeknotte lichamen. vraag 2: hoeveel en welke regelmatige velvlakken bestaan er, en hoe zij nze opgebouwd. Geef doorsneden, aanzichten en uitslagen van die regelmatige veelvlakken. vraag 3: Geef toepassingen van doosneden e.d. in de praktijk (gebouwen en bouwtekeningen, biologie, techniek) Ik hoef geen specifieke antwoorden, dat is volgens mij best veel, maar kan iemand me een beetje op weg helpen wat het idee is van de vraag?? Internetsites, oude werkstukken, titels vanboeken enz allemaal welkom. Het is een opdracht buiten het lesboek, dus daar kan ik geen informatie vinden. jtjiam@hotmail.com |
Oke, let's have a look....
Er zijn 5 regelmatige veelvlakken, die men ook wel platonische lichamen noemt. Als je dat bij n zoekmachine intypt zul je toch wel wat links krijgen, hmm in t engels heten ze platonic solids (duh...), mocht je daar op willen zoeken. Uhm, in de basisvorming gebruiken ze een leuk programmaatje, Doorzien, daar kun je fijn mee aanklooien (ben je vast al uit, maar het blijft leuk :-)). Gaat ook over aanzichten, uitslagen, doorsneden enzo.. die kun je laten tekenen van een aantal voorwerpen en weet ik het niet wat allemaal nog meer. Verder.... de vragen lijken me op zich wel duidelijk. Alleen die vraag 1. Misschien doe je er goed aan die wat te verkleinen en/ of te verduidelijken (anders zie je straks ook door de bomen het bos niet meer). Je kunt bevoorbeeld 5 zeer verschillende lichamen pakken en die bespreken, of 10, mocht je het leuk vinden :-). Gewoon proberen te zoeken naar een aantal wezenlijk anders uitziende/zijnde figuren en die bespreken (je weet wel, piramide, prisma, rechthoek, wat hebben we nog meer geleerd vroeger...?). Daaruit wat conclusies trekken (zou niet zo gauw een voorbeeld kunnen verzinnen). Tsjah, en die vraag 3... je had zelf ideeen te over :-) dus ... Weet ik het... vind dat je alles eigenlijk wel duidelijk en helder hebt neergezet, als je gewoon die vragen uitwerkt is het toch goed? In menig brugklasboek zul je wel informatie vinden, en op het internet wordt je er ook mee doodgegooit. Directe links heb ik echter niet voor je :-) ....hmmm, t klinkt allemaal wat wazig. Maar iig veel succes met je werkstuk :-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57. |