![]() |
Scheikunde1,2
Aldus hier.
Ik moet iig een 4,4 halen, moet wel lukken toch. Ga zo ff oefenexamentje maken:p |
Ik moet een 3,9 halen voor een voldoende, maar eigenlijk ga ik voor de 8: dan moet ik minimaal een 7,9 halen.
|
Citaat:
|
ik ga voor een 6,2 dan sta ik een 7 en dan vind ik het wel mooi
sk is naast wiskunde enige examen waar ik niet echt tegen opzie |
Citaat:
het zit zo met de constante van Faraday: de constante van Faraday zegt dat als er een mol elektronen door dat draadje is overgebracht, de overgebrachte lading 9,64853 x 10^4 C bedraagt. Voorbeelde je met een examensom (2002 - 1 vraag 13) Gegeven: 100 gram Cu 2+ / m^3 verwijderen, 45 A (= C/s) tijdsduur = 3600 s (1 uur) je weet dat er een stroom van 45 A loopt --> per uur is de overgebrachte lading dus 45 x 3600 = 162000 C je weet dat 1 mol elektronen zorgt voor F = 9,64853 x 10^4 C --> er heeft dus in totaal in dat uur 16200 / F = 1,679012243 mol elektronentransport plaatsgevonden. Stel daarna de reactievergelijking op: Cu 2+ + 2e- --> Cu --> in dat uur is dus, vanwege die verhouding 1:2, 1,679012243 / 2 = 0,8395061217 mol Cu 2+ verwijderd. --> reken dit om naar gram: 0,8395061217 x 63,55 = 53,35061403 gram Cu2+ verwijderd. Je doel is 100 gram Cu2+ / m^3 water dus men moet dan bij een stroom van 45 A 53,35061403 / 100 = 0,53 m^3 de reactor in leiden om de gewenste zuivering te bereiekn. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. |
meer sommen met Faraday:
mensen met examenbundel: hoofdstuk 9 vraag 22 / hoofdstuk 8 vraag 15 examens: 2002 - 2 vraag 16 en examen 2003 - 1 vraag 21 |
kep echt geen zin in sk... vorig jaar stond k echt nog een 8 ofzo.. dit jaar helemaal niks gedaan, 2 5-en gehaald. geen motivatie om nog weer te gaan doen...pff
|
Mijn motivatie is vandaag tot een dramatisch dieptepunt gedaald, met een 1 sta ik een 4 en ben ik geslaagd.
Maarja, ik ga voor de 7, of eigenlijk 8 ook wel, dan moet ik resp. een 6,3 of een 8,3 halen. 2e gaat lastig worden, scheikunde is 'op afstand' mijn slechtste vak. Dit is het examen waar ik van tevoren het meest tegenop zag, en moet nog beginnen met leren, maar dat ga ik zo echt doen. Echt :rolleyes: . Bah :s. |
Kom op, qua stof is dit veeeeeeeel minder dan natuurkunde of wiskunde :) Jullie kunnen het ;)
|
Blegh tegen scheikunde zie ik al maanden op... Ik sta gemiddeld een 7, dus ik hoef op zich niks te doen voor een 4, maar ik ga wel voor een 6: dan sta ik een 6,5 -> 7. Het mooiste zou een 8 zijn, dan zou het eindcijfer ook een 8 worden, maar da's misschien niet zo realistisch ;).
Ik heb Curie 1 iig al bijna doorgelezen, nu 2 nog. En natuurlijk ff flink uit de examenbundel oefenen... Vooral als ze bv. verschillende oplossingen bij elkaar doen met zuren en basen/zouten (neerslag)/redoxreacties vind ik het moeilijk. |
Citaat:
|
Citaat:
vaag dat jullie dat niet gehad hebben :confused: |
is inderdaad raar ja, maar in mijn boeken gebruiken ze hiervoor het elemantair ladingsquantum en het getal van Avogadro. Dit is veel meer rekenwerk dan de constante van Faraday, maar ook met het elementair ladingsquantum moet je kunnen rekenen.....
btw: 1 elektron = 1,6021765 x 10^ -19 C --> 1 mol elektronen = 6,02214 x 10^ 23 elektronen --> 1 mol elektronen zorgt dus voor : 6,02214 x 10^ 23 x 1,6021765 x 10^ -19 = 96485,31188 C = constante van Faraday. |
Volgens mij ben ik al zo'n opgave met die constante tegengekomen in het oefenexamen 2003-1 die er op het eerste gezicht moeilijk uitzag maar eigenlijk hele makkelijk was, daar zal ik dus nog even goed naar kijken.
Verder ben ik benieuwd hoe ver jullie zijn met leren? Ik ben nu bij hoofdstuk 12 in de methode Chemie (er zijn 24 hoofdstukken) dus ik ben op de helft. Moeten jullie de komende dagen nog veel doen? |
Citaat:
|
Grrrrr....
Ik kom er net achter dat mijn scheikunde leraar het afgelopen jaar alle vragen op de tentamens van internet heeft gehaald... Luie leraar. :nono: |
Citaat:
|
Citaat:
bij scheikunde ook: examens van 1994 was niks abnormaals ..... |
Is de constatne van Faraday alleen voor Sk1,2 of ook voor Sk1?
|
alleen sk 1,2
|
Vraagje mbt koolstofchemie:
Er zijn regelmatig opgaven waarbij een eindproduct en één van de twee beginproducten is gegeven, en het tweede beginproduct in structuurformule wordt gevraagd. Als je deze opgave maakt, hoef je dan alleen maar het tweede beginproduct neer te zetten? Want bij het oefenen teken ik altijd alles even uit om het naast elkaar te kunnen zetten en te vergelijken. Moet je dit op het examen op een kladje doen of moet je het bij het antwoord zetten? |
het is goed op de manier zoals jij het --> je laat even zien hoe je aan je antwoord komt.
Zet er daarna wel even onder iets in de vorm van: het gevraagde beginproduct is ..... |
Op kennisnet staat dat "Van domein B, Toepassingen, Processen/reacties en Atoombouw en periodiek systeem (1-11)" uitgesloten is van het CE. Kan iemand dat vertalen voor mij?
|
je hoeft de bouw van stoffen (eigenschappen van metalen) neerslagreacties en periodiek systeem niet te doen voor je eindexamen
|
Citaat:
Serieus, die onderwerpen die bij elk examen staan aangegeven die je niet hoeft te leren, zijn zo minimaal dat ik het eigenlijk nauwelijks te moeite vind te vermelden. :rolleyes: |
Citaat:
|
Scheikunde is nou niet m'n beste vak, maar ik denk dat het wel gaat lukken. Alleen evenwichten en zuur-base dingen vind ik vervelend.
Maar ik heb onlangs de 'Samengevat' doorgelezen, die vond ik prima. Hebben meer mensen Samengevat van scheikunde? En wat is het oordeel daarover? Goed of missen er dingen? (die ik dan dus over het hoofd gezien heb) |
ik heb scheikunde ingezien --> staan l;ekker veel details in die handig kunnen zijn --> goed eermateriaal.
--> bedenk wel dat je met alleen leren er niet komt, oefenen scheelt een hoop |
Citaat:
|
bij evenwichten moet je altijd het volgende doen:
1: stel de reactievergelijking van het bedoelde evenwicht op. 2: stel de concentratiebreuk of evenwichtsvoorwaadre op. let op de vaste stoffen en oplosstoffen niet in de evenwichtsvoorwaarde voorkomen ! 3: zoek een eventuele evenwichtsconstnte op (zuur/base of oplosbaarheidsproduct) 4: ga rekenen met de gegevens die je hebt. @Daantje --> hoop dat je de uitleg kon volgen van je vraag :) |
Citaat:
En de dingen na de pijl moesten toch boven? |
alleen opgeloste stoffen en gassen in evenwichts voorwaarde, water bv dus niet en vaste stoffen id ook niet
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sta een 6, dus moet een drie halen om te slagen:)
|
Citaat:
GEFELICITEERD!!!! :D:D:D:D |
Citaat:
|
Nog een vraagje: wat is de pKw en de Kw?
|
Kw = waterconstante en is product van [H3O=] en [OH-]
de -log Kw levert de pKw en dus kom je op de volgende regel: pKw = pH + pOH --> Kw = [H3O+] x [OH-] -log Kw = -log ( [H3O+] x [OH-]) --> pKw = -log [H3O+] + -log [OH-] --> pKw = pH + pOH |
Ik had al gedacht dat jij antwoord zou geven ;)
Dankjewel! |
Kan iemand mij opgave 3 van de examenbundel bij het onderdeel Koolstofchemie uitleggen? Het antwoord is volgens mij fout, of ik snap echt niet hoe ze aan dat antwoord komen :/
Zou blz 57 moeten zijn..Bundel 2003/2004. |
Achja, Scheikunde, sta een 8.3 dus als ik een 1 haal sta ik nog een 5. Heb nog niks geoefend of geleerd, maarja dat komt morgenochtend wel. Een 4.7 haal ik vast wel en een 7 voor scheikunde vind ik heel mooi voor een vak waar ik toch niks mee wil
|
Citaat:
--> antwoord is goed: er is een zogenaamde peptidebinding en een sterverbinding in het molecuul aanwezig. --> nu gaan we hydrolyseren in een zuur milieu: de peptidebinding wordt verbroken en de esterverbinding wordt verbroken. --> er ontstaat dan methanol en 2 aminozuren. --> omdat de NH2-groep een basisch karakter heeft zal deze daarom in zuur milieu een H+ opnemen en NH3 met een pluslading veroorzaken. Dit gebeurt bij beide aminozuren. |
Iedereen alvast heel veel succes voor straks!!! :)
|
Ik houd mijn hart vast ;)
|
Citaat:
|
ja dankjewel
als k voor sk1,2 geen 5,7 haal ben ik helemaal gezakt (dus geen herkansing over)...... :( heb er eigenlijk geen zin in |
Net klaar met het examen, 2 vingers in de neus
Stelde weinig voor. Zeker goed gemaakt :D |
En hoe ging het mensen?
Viel best wel meet toch! ik heb 49 punten, dus tussen de 6,7 en 8,2 |
eitje, heb wel 60 punten minimaal
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01. |