![]() |
Msntaal?!
Men spreekt tegenwoordig over het fenomeen 'msntaal', nou moet ik hier een presentatie over houden. En ik weet inmiddels ook wel dat er zoiets als msntaal bestaat, maar zijn er nou echte regels voor? Want is het niet zo dat iedereen anders afkort?
Als jullie regels voor de msntaal weten, willen jullie ze dan a.u.b. hier neergooien? Thank you so much! :p |
Zoiets?
- weglaten van klinkers (lkkr) - zinnen inkorten (kga) - vervangen van de s door z (thenkzz) - vervangen van KS door x (nix) - vervangen van CH door g (tog) - de laatste lettergreep "en" vervangen door "uh" (lachuh) - klanken vervangen door cijfers (suc6) - woorden schrijven zoals je ze uitspreekt (sgatjuh) - vervangen van woorden door tekens (:)) |
Juh! Jij snapt t! :p
Ik bedoel... Ik had het waarschijnlijk zelf allemaal kunnen verzinnen... Maar dingen zo op een rijte zetten is niet mun sterkste kant zeg ma... :( Thanks voor de moeite :) *Geeft kuzje* |
Ja, en nog een paar afkortingen die gangbaar zijn. Niet iedereen gebruikt andere afkortingen, want dan is het niet meer begrijpelijk. Zeg maar:
Idd- inderdaad Ms - misschien wb- welcome back brb - be right back lol - laughing out loud (rotflmao - rolling over the floor, laughing my ass off) cya - see you w8 ff - wacht even En zo zijn er nog wel meer afkortingen en uitspraken waar ik niet op kan komen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
<3 voor een hartje
|
ty = thank you
np = no problem gvd = *vloekwoord* (mag je zelf uitzoeken) da's/das = dat is kwenie = 'k weet het niet tis = het is |
ik doe zelf altijd wrschnlk = waarschijnlijk, maar dat is geen aanrader..;)
verder: thx/thnx = bedankt (thanks) np = no problem yw = you're welcome cu = see you en verdere alles wat al genoemd is. |
Citaat:
en nog meer afkortingen die ik op msn vaak gebruik: idd - inderdaad iig - in ieder geval mss - misschien brb - be right back wb - welcome back tnx - thanks / dank je w8 ff - wacht even gvd - g*dverd*mme omg - oh my god |
Citaat:
|
wschlk= waarschijnlijk
btw = trouwens biw= ben ik weer |
Citaat:
|
ik heb zelf twee weken geleden mijn beschouwing gedaan over de verloedering van de Nederlandse taal en vond bij het zoeken naar informatie een stukje dat misschien iets voor jou is:
Opstel in sms-taal zorgt voor opschudding 04/03/2003 My smmr hols wr CWOT. B4, we usd 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 :- kds. Zo begon het opstel van een 13-jarige Schotse scholiere. Abracadbra voor u? Uitgeschreven in normale Engelse schrijftaal staat er: ,,My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three screaming kids.'' In het Nederlands: 'Mijn zomervakantie was zonde van de tijd. Vroeger gingen we altijd naar New York om mijn broer, zijn vriendin en hun drie schreeuwende kinderen te zien.' De Schotse scholiere vindt het gemakkelijker om in sms-taal te schrijven dan in gewone Engelse schrijftaal. De Schotse onderwijsautoriteiten en ouders zijn in rep en roer over het opstel, dat via The Daily Telegraph grote internationale bekendheid heeft gekregen. Ze waarschuwen voor 'taalarmoede' bij de scholieren en stellen dat kinderen steeds vaker fonetisch schrijven. Ze schrijven het woord zoals het klinkt en kennen daardoor bijvoorbeeld vaak het verschil tussen 'there' (daar/er) en 'their' (hun) niet meer. Bronnen: ANP, Dagblad De Limburger en BBC. Het gaat wel over een Schotse jongen maar in het Nederlands is het net zo erg. Misschien heb je er nog wat aan. |
Het Engels van de Engelse jeugd is sowieso aan het verslechteren.
Deze is wel geinig trouwens: ROMEO & JULIET In text message style Act 1 Login: Romeo : R u awake? Want 2 chat? Juliet : O Rom. Where4 art thou? Romeo : Outside yr window. Juliet : Stalker! Romeo: : Had 2 come. feeling jiggy. Juliet : B careful. My family h8 u. Romeo : Tell me about it. Wot about u? Juliet : 'm up for marriage f u are.. Is tht a bit fwd? Romeo : No. Yes. No. Oh, dsnt mat-r, 2moro @ 9? Juliet : Luv U xxxx Romeo : CU then xxxx Act 2 Friar : Do u? Juliet : I do Romeo : I do Act 3 Juliet : Come bck 2 bed. It's the nightingale not the lark . Romeo : OK Juliet : !!! I ws wrong !!!. It's the lark. U gotta go. Or die. Romeo : Damn. I shouldn't hv wasted Tybalt & gt banished. Juliet : When CU again? Romeo : Soon. Promise. Dry sorrow drinks our blood. Adieu. Juliet : Miss u big time. Act 4 Nurse : Yr mum says u have 2 marry Paris!! Juliet : No way. Yuk yuk yuk. n-e-way, am mard 2 Rom. Act 5 Friar : Really? O no. U wl have 2 take potion that makes u look ded. Juliet : Gr8 Act 6 Romeo : J-why r u not returning my texts? Romeo : RUOK? Am abroad but phone still works. Romeo : TEXT ME! Batty : Bad news. J dead. Sorry l8 Act 7 Romeo : J-wish u wr able 2 read this...am now poisoning & and climbing in yr grave. LUV U Ju xxxx Act 8 Juliet : R-got yr text! Am alive! Ws faking it! Whr RU? Oh... Friar : Vry bad situation. Juliet : Nightmare. LUVU2. Always. Dagger. Ow!!! Logout |
msntaal is sterk gelijkend op SMS taal, en voor school hebben wij beide vergeleken en zo, ook met behulp van deze site, die eigelijk over sms'en schrijven gaat, maar je kunt er echt zoveel in vinden dat perfect aansluit bij msn'en ook (zoals bijvoorbeeld alle manieren om woorden en zinnen korter te maken en dergelijke)
http://www.wimdaniels.nl/sms/ |
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties :) Er zitten serieus hele goede dingen tussen! :o (y)
Andere vraag: Denken jullie dat de msntaal, net als het gewone Nederlands, een taal is die veranderd? Ik heb het gevoel dat de woorden nog steeds korter worden, dat de mensen elkaar met steeds minder letters gaan begrijpen... Zou het zo zijn dat, toen de mobieltjes en het msn net opkwamen, er een andere vorm van msntaal was? |
Citaat:
|
Wow, echt erg, bij mij in de klas moesten we iets voor Nederlands schrijven (niet op de computer, dan kan ik me het nog voorstellen dat je fouten maakt, maar gewoon met pen en papier) en dan merk je echt dat mensen geen Nederlands meer spreken. Woorden als 'sfeer' werden 'zweer' en 'toch' 'tog' enzo.
Volgens mij zijn er geen regels voor, gewoon alles zo makkelijk mogelijk... Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan, is de enige regel :) |
Ik laat meestal de laatste letters van mijn woorden weg op msn; dus bijvoorbeeld:
dat -> da spelen -> spele niet -> ni maar -> ma Ook gebruik ik engelse woorden/zinnen ipv langere nederlandse woorden/zinnen: waarom -> why wanneer -> when misschien -> maybe (ofwel miss) het kan me niet schelen -> I don't care zoals gewoonlijk -> as usual En dan natuurlijk veel afkortingen :) : inderdaad -> idd misschien -> miss ok -> k Komt er op neer om het zo kort mogelijk te houden dus ;) |
*doet iets*
Hmm, meer mirctaal :/ |
ik weet niet of mensen dat nog doen maar toen ik net op msn zat doen deed ik met iedereen die ff weg was zo'n "ceremonie" (zo noemde we dat)
brb = ben zo terug k = oke bck = back wb = welkom terug tnx = thanx np = no problem voor de rest is de rest hierbven wel gezegd |
De meeste afkortingen die hier genoemd worden, zoals:
brb wb thx np idd iig ty yw etc. Die bestonden al vér voordat MSN ten tonele kwam. Dat zou je meer 'internet-taal' kunnen noemen. (Evenals emoticons overigens). Deze zijn ook lang zo sneu niet als MSN-taal. MSN-taal is meer een soort verloederde versie van het Nederlands. Waarin ch's en klinkers bijvoorbeeld vaak over het hoofd gezien worden. Of fonetisch spellen, is ook zeer hip onder MSN-verslaafd Nederland, waarschijnlijk omdat normaal spellen voor sommigen gewoon erg moeilijk lijkt te zijn. Normaal typen is zelfs nog sneller... heel apart. Het is, dat zou ik sowieso op je presentatie duidelijk noemen, behoorlijk triest in ieder geval. |
why kan ook nog gewoon simpel "y" zijn :)
|
hahaa die van romeo en juliet is ook leuk :D :D
deze s ook wel grappig had k net gevonden... (heeft nix meer met t onderwerp te maken hoor) Aoccdrnig to rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe. :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15. |