![]() |
Spelling regels
Hallo,
Op de basisschool hadden wij altijd een kaart boven het bord hangen waar op stond wanneer je een D moest schrijven bij een werkwoord en waneer een T. Weet iemand waar ik zo'n schema kan vinden? |
Het KoFSCHiP of FoKSCHaaP.
Als het woord eindigt op een k, f, s, ch of p dan moet je een t schrijven. Als het woord eindigt op een andere letter moet je een d schrijven. Er zijn wel een paar uitzonderingen, maar die weet ik zo even niet meer. Waar je zo'n schema kunt vinden weet ik niet, maar misschien heb je hier wat aan. |
'T KoFSCHiP en
De BRoMVLIeGZWaaN Alle grote letters: TKFSCHP = T (CH is 1 geheel) en DBRMVLIGZWN = D (Let op de I!!) |
handiger is dit:
je zet je ww in de 1ste persoon mv van de o.v.t. zo krijg je geloven > wij geloofden een D dus spelen > wij speelden een D gebruiken > wij gebruikten een T bij de regels van het kofschip of het fokschaap kan je het probleem hebben dat je ww eindigt op een f, die eigenlijk een v moet zijn. |
Citaat:
geloofden kan bij mij net zo goed gelooften zijn. Ik hoor echt niet dat het met een d moet zijn. Dus voor sommigen is t kofschip wel zo handig :) |
Met het voltooit deelwoord is het zo wanneer er een vorm van zijn, worden of hebben in de zin staat eindigd het met een D.
|
Citaat:
Citaat:
Hoe verklaar je dan dat ik heb gewerkt met een t wordt geschreven? |
Citaat:
|
Citaat:
Zelfde geldt voor verhuizen: voor -en staat een 'z' -> die zit weer in de bromvliegzwaam -> stam + de( n) = verhuisde( n) en verhuisd. Zo heb je dat probleem van de F/V en Z/S dus helemaal niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37. |