![]() |
[databases] normaliseren
Hey
Zijn er hier toevallig mensen die kunnen normaliseren?? Ik heb namelijk een opdracht van school en moet hierbij normaliseren. Ik heb ook wel een boek, maar daarin wordt het zo ontiegelijk krom uitgeled, dat ik er echt de ballen niet van snap.. Ik ben net al n poosje opzoek gegaan op internet naar tutorials over normaiseren, maar kan niets bruikbaars vinden :( Weten jullie mss nog online tutorials?? Ik zou graag zelf ook willen normaliseren, maar kom er echt niet uit :( Hopelijk dat iemand mij kan helpen, grtz, Martijn |
1-2-3 is dat niet makkelijk uit te leggen, maar hier staat al een boel info wat je misschien meer op weg helpt:
http://support.microsoft.com/default...NoWebContent=1 Dit is ook wel een goede guide: http://www.devshed.com/c/a/MySQL/An-...-Normalization Succes. :) |
Als je een Ms acces database wil normaliseren, bestaat er een optie daarvoor in...
Spoiler
Maar vertel ons eerst wat voor een database je wil gaan normaliseren, een msql database of ms acces database. |
Bij normalisatie gaat het om de volgende zaken:
1. De informatie in een veld mag maar van 1 type zijn. tblOrderregels Fout: Artikel = 3 schroevendraaiers Goed: Aantal = 3 en Artikel = schoevendraaiers 2. Sla informatie op 1 plaats op met een unieke index (primery key) Fout: tblOrderregels Aantal = 3 en Artikel = schoevendraaiers Goed: tblOrderregels: ID = 1 en ArtikelID = 1 en Aantal = 3 tblArtikel: ID=1 en Artikel = Schroevendraaier 3. Voorkom onnodige kolommen Fout: ID = 1 en Aantal = 3 en ArtikelID = 1 en Prijs = 50 en Totaal = 150 tblArtikel: ID=1 en Artikel = Schroevendraaier Goed: tblOrderregels: OrderRegelID = 1 en ArtikelID = 1 en Aantal = 3 tblArtikel ArtikelID = 1 en Artikel = Schroevendraaier en Prijs = 50 Het totaal kan je in een query berekenen en het veld Totaal hoeft dus niet in je tabel te worden opgeslagen. Er is nog meer, maar dat schiet een beetje zijn doel voorbij. Tip: zet als eerste al je ID velden in de tabel en gebruik het veld Naam of name in de praktijk niet. Tip2: maak je db eerst op papier. |
moet je normaliseren van acces db (das gewoon klik klik klik)
of moet jet het uitschrijven? die opdracht heb ik vorig jaar ook gehad ofzow :p denk ik |
gecombineerde sleutel is ook mogelijk!
|
Hm, goede voorbereiding voor mijn examen donderdag :). BTW het maakt toch helemaal niet uit voor welke DB je normaliseert. Het hoeft zelfs niet eens voor een informaticatoepassing te zijn. Jaja, er zijn nog bedrijven die met een kaartenbak werken ;). Ik zet er ook ff voorbeeldje bij, dan is het wat makkelijker te volgen.
Ok, eerste stap zal je al wel hebben. Gewoon al je gegevens onder elkaar zetten met een primaire sleutel --> 0de NV Citaat:
Het kan zijn dat je deze stap meerdere keren moet herhalen als er nog herhalende attributen zijn. (b.v. per artikelnummer kan je nog kiezen tussen een jaartal. Je kan dus kiezen tussen artikel 15 van jaar 1995 of artikel 15 van jaar 1997. Dan moet je die jaartallen ook nog eens afzonderen) --> 1ste NV Citaat:
-->2de NV Citaat:
-->3de NV Citaat:
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb uitgelegd, anders stel je nog maar vragen. :) Nu nog zien dat ik het op mijn examen ook nog allemaal weet ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12. |