Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Betekenis namen van modi (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=856183)

alluman 31-05-2004 11:42

Betekenis namen van modi

Kan iemand mij vertellen van welke Griekse woorden de modinamen van toonschalen afgeleid zijn en wat deze betekenen?

De modi zijn:

- jonische modus
- dorische modus
- frygische modus
- lydische modus
- mixolydische modus
- eolische modus
- locrische modus

tot zover ben ik niet veel verder gekomen dan dat 'eolisch' verwijst naar de Griekse god van de wind (die dagelijks verscheidene keren mijn lichaam verlaat :D) en dat 'jonisch', 'dorisch' en 'eolisch' Griekse dialecten betreffen.

Alvast thnx.

Chaucus 31-05-2004 12:14

Het zijn allemaal namen van gebieden volgens mij...
Kijk maar ns hier http://plato-dialogues.org/tools/greece.htm , dan moet je eind kunnen komen

alluman 31-05-2004 13:26

Citaat:

Chaucus schreef op 31-05-2004 @ 13:14 :
Het zijn allemaal namen van gebieden volgens mij...
Kijk maar ns hier http://plato-dialogues.org/tools/greece.htm , dan moet je eind kunnen komen

mmm.. hier kan ik ze niet zo snel in herkennen.

Chaucus 31-05-2004 14:17

Citaat:

alluman schreef op 31-05-2004 @ 14:26 :
mmm.. hier kan ik ze niet zo snel in herkennen.
Ionie (Ionia) west kust Turkije

Dorie Niet op de kaart Doriers leefden op zuid en oostkant Peloponessos....Kreta en de eilanden tussen Kreta en Turkije

Frygie (Phrygia) Noordkant Turkije, bij Hellespont

Lydie (Lydia) Rechts op de kaart...middenin Turkije, rond Sardis

Aeolie (Aeolis) Lesbos en het gebied daar direct aan de kust

Locris Niet op de kaart...Op het griekse vasteland ter hoogte van de noordkant van Euboia, ongeveer ten noorden van Chaeronea

Mixolydisch lijkt me samenstelling van Lydisch en mixo, wat half betekent, zal dus een variant op het Lydisch zijn

Ik denk dat deze benamingen op de herkomst duiden, bij welke stammen ze ontwikkeld werden.

alluman 31-05-2004 23:15

Citaat:

Chaucus schreef op 31-05-2004 @ 15:17 :
Ionie (Ionia) west kust Turkije

Dorie Niet op de kaart Doriers leefden op zuid en oostkant Peloponessos....Kreta en de eilanden tussen Kreta en Turkije

Frygie (Phrygia) Noordkant Turkije, bij Hellespont

Lydie (Lydia) Rechts op de kaart...middenin Turkije, rond Sardis

Aeolie (Aeolis) Lesbos en het gebied daar direct aan de kust

Locris Niet op de kaart...Op het griekse vasteland ter hoogte van de noordkant van Euboia, ongeveer ten noorden van Chaeronea

Mixolydisch lijkt me samenstelling van Lydisch en mixo, wat half betekent, zal dus een variant op het Lydisch zijn

Ik denk dat deze benamingen op de herkomst duiden, bij welke stammen ze ontwikkeld werden.

THnx! En verder betekenen de woorden nog iets? (eolisch duidt op zoiets als wind, et cet.)

Chaucus 31-05-2004 23:27

Citaat:

alluman schreef op 01-06-2004 @ 00:15 :
THnx! En verder betekenen de woorden nog iets? (eolisch duidt op zoiets als wind, et cet.)
Hmm, dat lijkt er wel op, maar Griekse etymologie is niet mn sterkste kant....

Thijs_Razor 09-06-2004 18:53

Citaat:

alluman schreef op 01-06-2004 @ 00:15 :
Ik denk dat het in Aeolie misschien veel waaide en daardoor een betekenis heeft gekregen dat iets met wind te maken heeft. Dan hoeven de andere plaatsen niet noodzakelijk een betekenis te hebben... Zie het als een metonymia.

alluman 09-06-2004 22:53

Citaat:

Thijs_Razor schreef op 09-06-2004 @ 19:53 :
Ik denk dat het in Aeolie misschien veel waaide en daardoor een betekenis heeft gekregen dat iets met wind te maken heeft. Dan hoeven de andere plaatsen niet noodzakelijk een betekenis te hebben... Zie het als een metonymia.
Nee, Aeolus of Aiolos was volgens de Griekse mythologie heerser van de winden... Ik denk dat ik de rest van de woorden ook in die hoek moet zoeken.

Chaucus 09-06-2004 23:13

Citaat:

alluman schreef op 09-06-2004 @ 23:53 :
Nee, Aeolus of Aiolos was volgens de Griekse mythologie heerser van de winden... Ik denk dat ik de rest van de woorden ook in die hoek moet zoeken.
Nee, de stamvader van de Aioliers was een koning Aiolos..deze Aiolos is niet dezelfde als de windgod, zegt mn griekse woordenboek

alluman 10-06-2004 08:39

Citaat:

Chaucus schreef op 10-06-2004 @ 00:13 :
Nee, de stamvader van de Aioliers was een koning Aiolos..deze Aiolos is niet dezelfde als de windgod, zegt mn griekse woordenboek
Mijn Griekse Mythen en Sagen boek vertelt dat Aiolos "heerser van de winden" betekent. Wie heeft nu gelijk?

Chaucus 10-06-2004 17:09

Citaat:

alluman schreef op 10-06-2004 @ 09:39 :
Mijn Griekse Mythen en Sagen boek vertelt dat Aiolos "heerser van de winden" betekent. Wie heeft nu gelijk?
Beide denk ik...er waren 2 Aiolossen (Aioloi voor de liefhebber) blijkbaar...misschien dat deze koning vernoemd was ofzo, maar dat weet ik zo niet

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.