Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Wordt de dienstplicht weer ingevoerd in de Verenigde Staten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=856576)

Gatara 31-05-2004 18:01

Wordt de dienstplicht weer ingevoerd in de Verenigde Staten?

Pending Draft Legislation Targeted for Spring 2005
The Draft will Start in June 2005

There is pending legislation in the House and Senate (twin bills: S 89 and HR 163) which will time the program's initiation so the draft can begin at early as Spring 2005 -- just after the 2004 presidential election. The administration is quietly trying to get these bills passed now, while the public's attention is on the elections, so our action on this is needed immediately.

$28 million has been added to the 2004 Selective Service System (SSS) budget to prepare for a military draft that could start as early as June 15, 2005. Selective Service must report to Bush on March 31, 2005 that the system, which has lain dormant for decades, is ready for activation. Please see website: http://www.sss.gov/perfplan_fy2004.html to view the sss annual performance plan - fiscal year 2004.

The pentagon has quietly begun a public campaign to fill all 10,350 draft board positions and 11,070 appeals board slots nationwide.. Though this is an unpopular election year topic, military experts and influential members of congress are suggesting that if Rumsfeld's prediction of a "long, hard slog" in Iraq and Afghanistan [and a permanent state of war on "terrorism"] proves accurate, the U.S. may have no choice but to draft.

Congress brought twin bills, S. 89 and HR 163 forward this year, http://www.hslda.org/legislation/na...s89/default.asp entitled the Universal National Service Act of 2003, "to provide for the common defense by requiring that all young persons [age 18--26] in the United States, including women, perform a period of military service or a period of civilian service in furtherance of the national defense and homeland security, and for other purposes." These active bills currently sit in the committee on armed services.

Dodging the draft will be more difficult than those from the Vietnam era.

College and Canada will not be options. In December 2001, Canada and the U.S. signed a "smart border declaration," which could be used to keep would-be draft dodgers in. Signed by Canada's minister of foreign affairs, John Manley, and U.S. Homeland Security director, Tom Ridge, the declaration involves a 30-point plan which implements, among other things, a "pre-clearance agreement" of people entering and departing each country. Reforms aimed at making the draft more equitable along gender and class lines also eliminates higher education as a shelter. Underclassmen would only be able to postpone service until the end of their current semester. Seniors would have until the end of the academic year.

Even those voters who currently support US actions abroad may still object to this move, knowing their own children or grandchildren will not have a say about whether to fight. Not that it should make a difference, but this plan, among other things, eliminates higher education as a
shelter and includes women in the draft.

http://congress.org/congressorg/issu...ua_congressorg

Te lui om zelf te vertalen dus:

In de Amerikaanse Senaat liggen momenteel twee wetsvoorstellen die de dienstplicht weer in moeten gaan stellen. De huidige regering probeert de dienstplicht na de verkiezingen aan het einde van dit jaar in te voeren. In de lente van 2005 moeten de wetten dan van kracht worden. De huidige regering probeert deze wetgeving geruisloos in te voeren, terwijl de aandacht van het publiek gevestigd is op de verkiezingen.

De dienstplicht is een niet-populair onderwerp bij de verkiezingen. Desondanks zeggen militaire experts en invloedrijke congresleden dat als minister Rumsfelds voorspelling van een 'langdurige oorlog' in Irak en Afghanistan uitkomt, de VS geen andere mogelijkheid hebben dan de dienstplicht invoeren om het aantal beschikbare soldaten op peil te houden.

Onder de dienstplicht uitkomen zal een stuk moeilijker worden dan voorheen. Studeren of emigreren naar Canada zijn geen ontsnappingsmogelijkheden meer. In december 2001 ondertekenden Canada en de VS een 'smart border declaration', die gebruikt kan worden om mogelijke weigerende dienstplichtigen binnen de eigen grens te houden.

Hervormingen die erop gericht zijn om de kans op het vervullen van de dienstplicht evenrediger te maken naar geslacht en status maken het ook onmogelijk om een goede opleiding als 'vrijbrief' te gebruiken. Eerstejaars hebben nog maar een uitstelmogelijkheid tot het einde van het semester; ouderejaars tot het einde van het academisch jaar.
fok.nl

MH 31-05-2004 18:06

Mss heb je wel eens gehoord dat in de VS problemen zijn geweest rond homoseksuelen in het leger (en rond andere 'minderheden')? Denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, want dan zul je hen ook moeten verplichten.

McCaine 31-05-2004 18:09

Geloof me, deze wet wordt niet aangenomen. Dienstplicht is verschrikkelijk impopulair in de VS. Politieke zelfmoord.

naam onbekend 31-05-2004 18:12

Citaat:

McCaine schreef op 31-05-2004 @ 19:09 :
Geloof me, deze wet wordt niet aangenomen. Dienstplicht is verschrikkelijk impopulair in de VS. Politieke zelfmoord.
'To draft' betekent toch ook 'ronselen'? Dat geeft wel zo'n beetje aan hoe Amerikanen tegenover de dienstplicht staan.

Go 31-05-2004 18:56

In ieder geval niet voor november.

Mark Almighty 31-05-2004 19:02

Je moet gewoon zorgen dat je net zo'n rijke pa hebt als George Bush Jr. Die zorgt er met zijn geld en connecties wel voor dat jij de oorlog niet in hoeft.

Kazet Nagorra 31-05-2004 19:38

Citaat:

Mark Almighty schreef op 31-05-2004 @ 20:02 :
Je moet gewoon zorgen dat je net zo'n rijke pa hebt als George Bush Jr. Die zorgt er met zijn geld en connecties wel voor dat jij de oorlog niet in hoeft.
Zie sig. :p

naam onbekend 31-05-2004 19:44

Citaat:

Je mag die oorlog dan wel aankondigen op tv voor de hele wereld :p

Louis Armstrong 31-05-2004 20:06

ben ik blij dat ik geen Amerikaan ben, een beetje kanonnenvlees gaan zijn..
Mensen die met grote tegenzin in dienst gedwongen worden, creeeren ook niet direct het sterkste leger......

Kazet Nagorra 31-05-2004 20:16

Citaat:

trumpetlover schreef op 31-05-2004 @ 21:06 :
ben ik blij dat ik geen Amerikaan ben, een beetje kanonnenvlees gaan zijn..
Mensen die met grote tegenzin in dienst gedwongen worden, creeeren ook niet direct het sterkste leger......

Veel van de soldaten (lagere rang) in het Amerikaanse leger zitten er nu ook met tegenzin. Ze zijn echter wel gemotiveerd om "de vijand" te verslaan. De propaganda en indoctrinatie is bijzonder effectief.

nare man 31-05-2004 21:15

Meh. Dienstplicht is onzinnig en in mijn optiek een aantasting van de persoonlijke vrijheid en lichamelijke integriteit. Dwangarbeid is niet toegestaan in het gewone arbeidsrecht en zou dat dus ook niet moeten zijn als de overheid werkgever is.

McCaine 31-05-2004 22:06

Citaat:

Amerikanen stemmen doorgaans echter graag voor politici met militaire ervaring. Dat is echt een plus als je ambitie hebt (en kinderen van politici hebben dat vaak).

Gatara 31-05-2004 22:12

Citaat:

McCaine schreef op 31-05-2004 @ 23:06 :
Amerikanen stemmen doorgaans echter graag voor politici met militaire ervaring. Dat is echt een plus (...)
Waarom? :confused:
Waarom is dat beter dan bijvoorbeeld bestuurlijke ervaring bij bedrijf X?

nare man 31-05-2004 22:16

Citaat:

Gatara schreef op 31-05-2004 @ 23:12 :

volks·aard (de ~ (m.))
1 aard aan een bepaald volk eigen => volkseigen, volksgeest, volkskarakter

Gatara 31-05-2004 22:17

ik geloof niet in de aard van t beestje m.b.t. prioriteiten stellen of iemand militaire ervaring heeft dan wel niet :o
Lijkt me eerder cultureel bepaald. Weet niet of je dat ook volksaard mag/kan noemen?

McCaine 31-05-2004 22:20

Citaat:

Gatara schreef op 31-05-2004 @ 23:12 :

Who knows? Ik geloof dat ze vinden dat alleen iemand die (de waarden van) het land verdedigd heeft, geschikt kan zijn als politicus.

nare man 31-05-2004 22:21

Citaat:

Gatara schreef op 31-05-2004 @ 23:17 :
ik geloof niet in de aard van t beestje m.b.t. prioriteiten stellen of iemand militaire ervaring heeft dan wel niet :o
Lijkt me eerder cultureel bepaald. Weet niet of je dat ook volksaard mag/kan noemen?

Natuurlijk. Dat is volksaard. Wat dacht je dan, dat met volksaard de genetische opbouw van een populatie werd bedoeld? :D

Kazet Nagorra 31-05-2004 22:21

Citaat:

Gatara schreef op 31-05-2004 @ 23:17 :

Lijkt me wel.

Gatara 31-05-2004 22:22

Citaat:

nare man schreef op 31-05-2004 @ 23:21 :
Natuurlijk. Dat is volksaard. Wat dacht je dan, dat met volksaard de genetische opbouw van een populatie werd bedoeld? :D
erm :)

nou wel dat het genetisch bepaald was dat je dan zou geilen op mensen met een militaire achtergrond enzo

nare man 31-05-2004 22:23

Citaat:

Gatara schreef op 31-05-2004 @ 23:22 :
erm :)

nou wel dat het genetisch bepaald was dat je dan zou geilen op mensen met een militaire achtergrond enzo

Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, de enige persoon waarbij dat vaststaat is Fleet Admiral. ;)

naam onbekend 31-05-2004 22:31

Citaat:

Gatara schreef op 31-05-2004 @ 23:22 :
Jahaa, heel de VS zat zich collectief af te rukken bij foto's van John Kerry en Wesley Clark http://members.lycos.nl/a321/Smilies....b.yesgrin.gif

:p ;)

Gatara 31-05-2004 22:49

Citaat:

naam onbekend schreef op 31-05-2004 @ 23:31 :
Jahaa, heel de VS zat zich collectief af te rukken bij foto's van John Kerry en Wesley Clark http://members.lycos.nl/a321/Smilies....b.yesgrin.gif

:p ;)

lol
:D

ik sluit niet uit dat er een paar zijn :P

McCaine 01-06-2004 01:24

Citaat:

nare man schreef op 31-05-2004 @ 23:23 :
Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, de enige persoon waarbij dat vaststaat is Fleet Admiral. ;)
He, ik hou wel van een uniform en een geschoren kop ;)

Benfatto 01-06-2004 11:11

Citaat:

McCaine schreef op 01-06-2004 @ 02:24 :
He, ik hou wel van een uniform en een geschoren kop ;)
Kzal het tegen Fleet zeggen, heeft hij iig succes bij de mannen:D

Machiavelli 01-06-2004 11:21

Citaat:

Benfatto schreef op 01-06-2004 @ 12:11 :
:D

professor2 01-06-2004 13:42

dat zou wel heel erg tegen de trend in gaan
:confused: ik zie geen reden voor de vs de dienstplicht in te voeren

mastertime 01-06-2004 14:00

Citaat:

professor2 schreef op 01-06-2004 @ 14:42 :
dat zou wel heel erg tegen de trend in gaan
:confused: ik zie geen reden voor de vs de dienstplicht in te voeren

ik denk niet dat er veel amerikanen vrijwillig het leger in willen..
en dat is ook niet nodig, want deze oorlog minimaliseert de rol van het leger..
de inlichtingendiensten en de kracht van overtuigen zijn de bepalende factoren

McCaine 01-06-2004 18:49

Citaat:

Benfatto schreef op 01-06-2004 @ 12:11 :
Er, dat haar moet wel vrijwillig er af zijn he, en het liefst moet de betrokkene ook niet volkomen contactgestoord zijn.

Machiavelli 01-06-2004 19:34

Citaat:

McCaine schreef op 01-06-2004 @ 19:49 :
Er, dat haar moet wel vrijwillig er af zijn he, en het liefst moet de betrokkene ook niet volkomen contactgestoord zijn.
Dan valt Fleet inderdaad volkomen af.

Manus J. van Alles 02-06-2004 10:33

Citaat:

McCaine schreef op 31-05-2004 @ 19:09 :
Maar het gebeurt pas na de verkiezingen. En aangezien je toch maar twee keer president mag zijn maakt het voor Bush niet zoveel meer uit; bovendien zullen de meeste mensen het alweer vergeten zijn tegen de tijd dat Bush geen president meer is over nog eens vier jaar. Aangenomen dat hij herkozen wordt.

Gimme more beer 02-06-2004 13:01

Dienstplicht gaat niet samen met vrijheid... Lijkt me duidelijk!

Ik kreeg een jaar of 2 terug ook een brief van de overheid dat ik dienstplicht heb. Ik heb meteen preventief dienst geweigerd. Gewoon, uit principe...

professor2 02-06-2004 15:03

Citaat:

mastertime schreef op 01-06-2004 @ 15:00 :
ik denk niet dat er veel amerikanen vrijwillig het leger in willen..
en dat is ook niet nodig, want deze oorlog minimaliseert de rol van het leger..
de inlichtingendiensten en de kracht van overtuigen zijn de bepalende factoren

en het leger word steed meer vervangen door
ingehuurde burger natuurlijk :)

Louis Armstrong 02-06-2004 15:23

Citaat:

professor2 schreef op 02-06-2004 @ 16:03 :
en het leger word steed meer vervangen door
ingehuurde burger natuurlijk :)

uiteraard, als ze me voldoende betalen wil ik ook wel een paar irakezen ( alleen militairen/terroristen, geen vrouwen en kinderen) naar de andere wereld helpen.......

McCaine 03-06-2004 16:20

Citaat:

Manus J. van Alles schreef op 02-06-2004 @ 11:33 :
Maar het gebeurt pas na de verkiezingen. En aangezien je toch maar twee keer president mag zijn maakt het voor Bush niet zoveel meer uit; bovendien zullen de meeste mensen het alweer vergeten zijn tegen de tijd dat Bush geen president meer is over nog eens vier jaar. Aangenomen dat hij herkozen wordt.
Hoe kun je dienstplicht vergeten? Dat blijft ieder jaar in functie. Eenmalige dienstplicht is onzin.

En het is niet alleen voor Bush politiek dom, maar natuurlijk voor zijn partij dan ook. En de Republikeinse Senatoren en Representatives willen wèl graag herkozen worden.

Dat alles nog even afgezien van dat ook veel Congressleden een hekel aan dienstplicht hebben om ideologische redenen, en dat het leger er niet echt op zit te wachten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.