![]() |
Cijfers afronden.
Ik weet niet hoe het officieel hoort mare
Cijfers als 5.45 en 5.46 worden toch afgerond als 5,5. En dus voldoende? |
Nee, er wordt afgerond op gehele getallen. Dat betekent dat er naar de 1e decimaal gekeken wordt. En dus wordt een 5,4 een 5 (Ja: ook als het een 5,46 is. Want die 0,06 doet er niet toe)
|
op je eindlijst is een 5,49999
een 5 :) |
Gewoon wiskunde. Als je een getal wilt afronden kijk je alleen naar het eerste getal daarachter. De rest doet er niet toe.
Dus een .45/.46 is een 5. |
Citaat:
|
Ik wilde het even zeker weten.
Dan ben ik gematst door een leraar. (y) (y) |
Op vwo is het:
SE vakken dubbel afronden (dus 5.45 -> 6) CSE vakken enkel afronden (dus 5.45 -> 5) |
Citaat:
|
Bij ons werden alle cijfers op tienden afgerond (5,45 = 5,5 en 5,44 = 5,4).
Het eind cijfer werd op helen afgerond (dus 5,49 = 5 (je kan dus op 1 honderste zakken!!). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik doe MBO.
Em de cijfers naar waar ik verwees zijn afkomstig van modules in een deelkwalificatie. Er zijn toch landelijke regels voor dit soort dingen? |
Citaat:
|
Bij het afronden op éen decimaal is het niet zo moeilijk. Daar wordt een 5,48 natuurlijk gewoon een 5,5.
Bij het afronden op hele cijfers ligt het verhaal anders. Als je éen afrondingsstap gebruikt, kom je met een 5,48 niet op een 6 uit, maar op een 5. Logisch ook, want je rondt pas naar boven af vanaf het exacte midden. Een 5,5 wordt een 6 en een 5,49 een 5. Als je vanaf een 5,48 op een 6 zou willen uitkomen, moet je twee afrondingsstappen hanteren: eerst op éen decimaal, daarna nog hele getallen. En dát is nou juist wat veel scholen (helemaal terecht) niet doen, of in elk geval niet zouden móeten doen, want op die manier kun je élk cijfer wel oneindig ophogen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08. |