![]() |
Plasma?
Wat houdt plasma ongeveer in, en wordt het echt gezien als een 4e toestand waarin een stof kan verkeren?
|
in de plasmafase zijn de stoffen geļoniseerd. Dat is eigenlijk het enige wat ik ervan weet. Je kunt de plasmafase bereiken m.b.v. hele sterke Lasers
|
Citaat:
Ik las op een site dat als een stof in plasmavormige toestand verkeert dat het dan een gasvormige substantie is die uit geladen deeltjes bestaat... Bedoel je misschien zoiets? |
Citaat:
|
in het plasma zitten organellen ofzow http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
|
Citaat:
|
Citaat:
Ionen zijn geladen deeltjes. Als je en zout oplost in water krijg je bijvoorbeeld ionen. Normaal gesproken komen ieonen niet vrij voor. Behalve dus in plasma. geļoniseerde lucht is geleidend omdat het dus uit geladen deeltjes bestaat. |
Citaat:
Ja ik weet wel wat ionen zijn, maar ik wist alleen dat ze in rooster's enzo voorkomen. http://forum.scholieren.com/smile.gif Bedankt voor de uitleg in ieder geval. |
niet zo ver zoeken allemaal..
plasme is één van de vijf agregatie toestanden van een stof het wordt gewoon bereitk bij extreem hoge temperaturen (bijv in de zon) ze zijn dan zo verhit date ze ZOOOveel bewegen en enorm veel energie hebben dat het een aparte agregatietoestand waard is |
Citaat:
- vast - vloeibaar - gasvormig - in plasmatische fase (zeg je dat zo?) maar wat is die 5e dan? Supergeleide toestand? |
de 5de is één da einstein had ontdekt in de jaren 22 ofzo azek mij nie vergis (of 26 ofzo..),
da is de toestand da ge alleenk unt hebben ongelooflijk (een paar duizendste maximum) van het absolute minpunt FEAKY koud dus dan stoppen alle deeltjes met bewegen en richten ze zich naar dezelfde kant enzo ik denk inderdaad dat het toepassingen heeft ivm super-geleiding (er waren vroeger reeds talloze experimenten om in extreme koude een ideale omgeving voor elektrische geleiding te ontwikkelen) de naam is denkek het "Bose-Einstein condensaat"..correct me if i'm wrong..; ze denken vooral toepassingen te vinden ivm elektronica en chips enzo, 't zou veel sneller gaan enzo in't kort: 't is een super-koud gas http://forum.scholieren.com/smile.gif |
voor alle duidelijkheid:
Einstein heeft het niet ontdekt hé, hij vermoede het enkel en alleen, niet zo lang geleden hebben een paar wetenschapper (finnen of noren of één of adnere groep scandinaviėrs denk ik) het kunnen aantonen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
heeft niks te maken met het ontdekken/bewijzen van die agregatiestof |
Citaat:
En hij heeft het juist over een fase die voorkomt bij het absolute nulpunt. |
Citaat:
|
Citaat:
staat erges hierboven... |
Citaat:
|
Bose-Einstein condensatie is een toestand die plaatsvindt op het moment dat de atomen zover zijn afgekoeld dat een golffuncties elkaar nogal overlappen. Het is op zo'n moment niet meer mogelijk om over een bepaald deeltje te praten omdat de deeltjes elkaar overlappen. En dat heeft een aantal leuke toepassingen en interessante eigenschappen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21. |