![]() |
[sk] Structuurformules
Morgen sk pw en ik heb geen idee hoe je die stomme dingen doet.
Dus.. je hebt een stof die uit C-tjes en H-tjes bestaat. Dan kan je daar vrij grappige tekeningetjes mee maken. Zoals: H H H H HH-C-H H | | | | | | H-C-C-C-C-C-C-H | | | | | | H H HH-C-H H H maar dan moet je m benoemen met behulp van 2,3 etc en di, tri, en tetra.. Maar.. dat snap ik niet zo :( Kan iemand mij helpen? xxx Lilith edit: of mijn hele tekeningetje is even verneukt.. |
Zo blijf je dus weer zitten he, piennetje van me.
|
Simpel, met de getallen (1,2,3, enz) geef je de plaats aan, met de woorden (di, tri, tetra, enz) geef je het aantal van dezelfde groep aan.
de structuurformule die jij hebt getekend is er een met een langste koolstofketen van 6 koolstofatomen. Het is dus hexaan. Deze naam komt achteraan. Maar op de 3e koolstofatoom zitten 2 methyl groepen. Dan krijg je: 3,3-dimethylhexaan. Je zou ook kunnen zeggen dat de methaan-groepen op de 4e koolstofatoom zitten, maar zoals je waarschijnlijk wel weet, moet je gaan voor het kleinste getal. :) |
Code:
C |
Nou, het is eigenlijk niet zo moeilijk, je moet gewoon het principe doorhebben (zoals met zoveel dingen)
Kijk: OH H CH3 H OH O=C - C - C - C - C - H H OH H H H Als stam, zeg maar basisnaam, gebruik je de langste keten van koolstofatomen aan elkaar (knikjes toegestaan). In dit geval dus 5 C-atomen, dus pentaan. Er zitten additieven aan, andere groepen, namelijk een carboxylgroep (COOH), twee hydroxylgroepen (OH) en een methyl-groep (CH3). Dan kijk je vervolgens in tabel 103C van je BINAS, welke prioriteit deze groepen hebben. Degene bovenaan het lijstje is het belangrijkst. De volgorde is dus hier (van bel. naar onbel.) Carboxyl, hydroxyl, methyl. Omdat Carboxyl het belangrijkst is, wordt dit de stamuitgang, het woordje achter de stam, in dit geval dus petaanzuur. Je mag maar 1 stamuitgang hebben, dus de andere groepen moeten ervoor. hydroxyl is belangrijker dan methyl. Je hebt twee hydroxylgroepen (OH), dus je hebt di-hydroxy. Di, tri, tetra, etc, gebruik je voor het aantal groepen wat je hebt van een soort. Dus, di-hydroxipentaanzuur. Je weet alleen nu nog niet waar deze groepen zitten, aan welk C-atoom. In je latere sk-carrière zal je merken dat dit heel belangrijk is. Je moet dus gaan tellen. Het C-atoom dat deel is van de Zuurgroep is altijd nummer 1. Je begint dus links met tellen. Aan C2 en C5 zit een OH. Dus je hebt 2,5-dihydroxypentaanzuur. Dan heb je als laatst nog over de methylgroep. Deze zit aan C-atoom 3. Je krijgt dus 3-methyl erbij. Dit voorvoegsel komt na de hydroxy, omdat hydroxy een hogere prioriteit heeft. Uiteindelijk is dit molecuul dus: 2,5-dihydroxy-3-methylpentaanzuur. |
.....OH.H..CH3.H..OH
O=C - C - C - C - C - H ..........OH.H...H...H Waarom zet ie m zo kut neer... Grr... Ik heb dr eventjes puntjes bij gezet, dan is het duidelijker wel atoom bij welke C hoort. |
Citaat:
--> 2,5 dihydroxy - 3- methylpentaanzuur de hydroxy komt eerder in het alfabet voor en de zuurgroep heeft hoogste prioriteit en zit op koolstof nummer 1 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04. |