![]() |
zelf spellen maken op gr. Ti-83
Ik heb ergens gelezen dat dat mogenlijk is maar ik weet alleen niet hoe.
Weet iemand dat? |
Moet je eerst basic leren, is niet zo'n moeilijke programeertaal maar wel onoverzichtelijk.
|
Kijk in je handleiding in hoofdstuk 16. Je kunt er simpele spellen a la blackjack mee maken. Je kunt ook op http://grafische-rekenmachine.pagina.nl kijken, daar staan links naar tutorials.
|
games gemaakt door andere trachten moet je best eens ontleden en trachten te verstaan. En dan zelf iets proberen. suc6
|
Als je spellen wilt heb je drie keuzes:
1) zelf spellen verzinnen 2) de code overtypen van internet 3) spellen overzetten met een kabeltje Op http://www.ticalc.org vind je echt ALLES over spellen en programmeren op je GR. Als je BASIC spellen wilt maken, raadt ik de tutorial in het grote boek aan. Als je het profesioneel wilt aanpakken, moet je aan de slag gaan met Assembly. Hiervoor vind je superveel tutorials (ASMGURU is de beste) op ticalc.org. Natuurlijk heb je dan ook wel een kabeltje nodig. Kabeltjes kun je kopen via Texas Instruments (www.ti.com) of zelf maken (ff zoeken op internet voor uitleg). PS. Check mijn assembly-spel (voor ashell) Nibbles Carmageddon, superstrak! |
Waar kan je die kodes vinden om een eigen spel te maken? En ik heb ook gehoord dat je een eigen kabel kan maken. Weten jullie misschien een site(op z'n nederlands) hoe ik die kan maken?
|
De meeste spellen op de GR zijn geprogrammeerd in de taal "ASM". Wat voor zoiets als "Assembly Language" staat. Hier worden alleen commando's gebruikt die direct de processor aanspreken. In principe heb je geen linkkabel nodig maar het is wel erg handig.
Programma's die je nodig hebt: TASM (ticalc.org) ti83asm.inc,tokens.inc (ticalc.org) Als je deze prog'jes hebt unzip je alles in een directory en je bent klaar om in ASM te programmeren. Voorbeeldje: .NOLIST #include "ti83asm.inc" #include "tokens.inc" #define end.END #define equ.EQU .LIST .org 9327h ;Dit is het adres waar ;programma's op je TI het ;geheugen aanspreken call _clrlcdfull ;scherm schoonmaken ret ;terug naar BASIC mode END .end Als je geen wiskunde B hebt is het volgens mij onmogelijk om je hier in te verdiepen ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik blijf volhouden |
Ik heb een zelfgemaakt guess (hoger-lager?) gemaakt, simpel progrmmeren is zo moeilijk nog nie, als een wiskunde A1'er het ook kan :P
|
Heeejj
Als je ASM wilt gaan leren is het wel lekker handig als je iets af weet van bitmanipulaties. Dat komt eigenlijk in alle andere programmeertalen terug dus je hebt dr altijd wel wat aan ;-). (Ik doe dit ff snel uit mn hoofd dus wurg me niet als ik alles fout doe). *standaard disclaimer* de AND operator (&) Als je twee getallen vergelijkt met de &-operator krijg je de volgende resultaten. (ik ga dr even van uit dat je weet wat een binaire representatie van een getal inhoud) 00001111(15) 00001000(8) -----------& 00001000(8) Dus: 0&0=0; 1&0=0; 0&1=0; 1&1=1 Niet te verwarren met de dubbele and (&&). Die werkt net iets anders namelijk: bv. (2=2) && (2=2) = TRUE bv. (1=2) && (2=2) = FALSE De volgende is de OR-operator (|). 00000111 (7) 00001001 (9) ------------| 00001111 (15) Dus: 0|0=0; 0|1=1; 1|0=1; 1|1=1 Weer NIET te verwarren met de dubbele OR (| |).Die werkt wel weer ongeveer hetzelfde maar toch anders: bv. (2=2) | | (2=3)= TRUE bv. (2=1) | | (4=8)= FALSE Da de laatste van de drie operatortjes, namelijk de XOR-operator (^)(geloof ik) 10000001 (129) 00011001 (25) ---------^ 10011000 (152) Dus: 0^0=0; 1^0=1; 0^1=1; 1^1=0 De XOR operator kun je ook construeren door de OR operator te combineren met de NOT operator (!). Die werkt iets simpeler: !0=1; !1=0 (duhhhhhhhhh) In ASM zijn dit soort dingetjes handig: bv. LD A,0 (laad het getal nul in A) bv. AND 0 (Doet precies hetzelfde) Als iemand behoefte heeft aan meer zegtie t maar. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.