Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Centraal Thema: Zelf Snoep Maken! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=858508)

murwari 02-06-2004 19:09

Centraal Thema: Zelf Snoep Maken!

We lusten het denk ik allemaal wel, of toch zeker de meeste onder ons. Ja, ik heb het over snoep, volgens de Van Dale "een lekkernij, gemaakt van suiker, gom, essences enz". We kennen het in heel veel verschillende vormen. Maar kennen we ook vormen van snoep die we zelf in de keuken kunnen bereiden en is het achteraf ook te eten? Dat gaan we nu eens proberen ontdekken.

http://www.lookolook.nl/all/school/j...jeverliefd.jpg

Dus ken je (of zoek je eventueel) een recept om zelf snoep te maken, post het dan hier en vermeld je ervaringen ook even.

Liss 02-06-2004 21:37

Als je suiker laat smelten in een pannetje zou je iets moeten krijgen wat op een stroopsoldaatje lijkt.
Maar raad het niemand aan om te proberen, de gesmolten suiker wordt snel weer hard en het is dus lastig om de pan weer schoon te krijgen :o en als het iets te heet heeft gestaan smaakt het niet zo erg lekker meer maar een klein beetje verbrand..
Verder zou ik eigenlijk geen snoep weten om zelf te maken.
Wel maakten we vroeger altijd zelf ijsjes :)

YPrue 02-06-2004 23:53

Citaat:

Liss schreef op 02-06-2004 @ 22:37 :
Als je suiker laat smelten in een pannetje zou je iets moeten krijgen wat op een stroopsoldaatje lijkt.
Maar raad het niemand aan om te proberen, de gesmolten suiker wordt snel weer hard en het is dus lastig om de pan weer schoon te krijgen :o en als het iets te heet heeft gestaan smaakt het niet zo erg lekker meer maar een klein beetje verbrand..
Verder zou ik eigenlijk geen snoep weten om zelf te maken.
Wel maakten we vroeger altijd zelf ijsjes :)

:D *herkenning*
Ik heb zelf ook al eens geprobeerd caramel te maken, maar dat was niet echt een succes. Ik had de suiker te lang in de pan laten zitten. :o Het rook ook niet echt lekker, zo'n verbrande geur, en het was best veel werk om het weer uit de pan te krijgen. Het smaakte ook niet echt lekker. :D

Vee 03-06-2004 09:33

250 gram basterdsuiker
75 gram gehakte amandelen
125 gram bloem
75 gram boter
1/2 theelepel kaneel
1 gram zout

Maak er een grote bol van
verdeel deze in kleine bolletjes, leg ze op een bakplaat in een op 200 graden voorverwarmde oven en bak ze totdat ze dun uitgelopen zijn, et voila, kletskoppen

Vee 03-06-2004 09:34

Verder kun je natuurlijk ook zelf bonbons maken, maar dat is wel erg veel werk

duifeltje 03-06-2004 20:23

wij hebben een boekje waar allerlei snoepjes instaan, ik zou nog wel eens pepermuntjes willen maken.
Zelf heb ik wel chocolaatjes gemaakt, gewoon chocola smelten en een zak m&m's d'r bij, was wel heel simpel maar zooooooo lekker!!! En marsmallows met gesmolten melkchocola en nootjes is trouwens ook niet verkeerd :P!!!

Annemiek!! 03-06-2004 20:32

oooooooooooh ik krijg zin in snoepppppppppp!!
ik ga even een zak chips openrijten........

Trouwens.......ff wel topic meedoen: vroeger kon je ik geloof van REDBANDDDDDD zo n zelfmaaksnoep- doos kopen:
Moest je zo water bij zo n suikertroepje doen en dan ''deeg'' van meken en dan kon je t in vormpjes doen en dan ff laten staan en tadaaaaaa snoep: dat was dan wel altijd zo heeeeeel kleine snoepjes en ik vrat altijd het deeg op: weg snoepjes...m,aar t deeg was stiekem veel lekkerder want die snoepjes waren eg ontzettend KUNST-NEP- SMAAK
If you get me.........Krijg je die nog trouwens??? hmmz somebody?

foefighter 04-06-2004 17:44

Citaat:

Annemiek!! schreef op 03-06-2004 @ 21:32 :
oooooooooooh ik krijg zin in snoepppppppppp!!
ik ga even een zak chips openrijten........

*knip*

oh dat heb ik ook nog wel is gedaan en dat was echt lekker :eek:

milkzhake 05-06-2004 21:30

vroeger had je van red band van die paketten en dan kon je zelf snoep maken, waar zijn die dingen gebleven :o

battlestar 05-06-2004 22:57

Citaat:

YPrue schreef op 03-06-2004 @ 00:53 :
:D *herkenning*
Ik heb zelf ook al eens geprobeerd caramel te maken, maar dat was niet echt een succes. Ik had de suiker te lang in de pan laten zitten. :o Het rook ook niet echt lekker, zo'n verbrande geur, en het was best veel werk om het weer uit de pan te krijgen. Het smaakte ook niet echt lekker. :D

kheb ook weleens caramel gemaakt: boter in de pan laten smelten dan suiker erbij, suiker laten smelten, niet laten koken
afgieten in een bakje wat je maakt van aluminiumfolie en laten stollen..

jamm :)
niet zo goed voor je tandjes en de rest van je gezondheid though :o

PV 08-06-2004 16:00

Citaat:

milkzhake schreef op 05-06-2004 @ 22:30 :
vroeger had je van red band van die paketten en dan kon je zelf snoep maken, waar zijn die dingen gebleven :o
*grin* die heb ik een paar jaar geleden ook gehad, zat bij m'n pa in het kerstpakket... was best lekker :D

nu beperk ik me tot het zelf brouwen van waterijsjes.. goedkoop en doeltreffend :cool:

murwari 08-06-2004 16:22

Cornflakes (ontbijtgranen) tot hele kleine (nog kleinere ja) stukjes pletten en ze dan in gesmolten chocolade rollen geeft je een soort koekjespralines. Niet alleen leuk om met kinderen te doen maar ook lekker om zelf op te eten :p

Verder kan je ipv waterijsjes ook kleine yoghurtpotjes in de diepvries zetten dan worden het lekkere ijsjes. Wel niet vergeten er eerst een stokje in te prikken!!

PV 08-06-2004 18:47

Citaat:

murwari schreef op 08-06-2004 @ 17:22 :
Cornflakes (ontbijtgranen) tot hele kleine (nog kleinere ja) stukjes pletten en ze dan in gesmolten chocolade rollen geeft je een soort koekjespralines. Niet alleen leuk om met kinderen te doen maar ook lekker om zelf op te eten :p

Verder kan je ipv waterijsjes ook kleine yoghurtpotjes in de diepvries zetten dan worden het lekkere ijsjes. Wel niet vergeten er eerst een stokje in te prikken!!

hmm.. zou dat ook met vla kunnen? :o een chocoladevla-ijsje :cool:

murwari 08-06-2004 19:08

Citaat:

PV schreef op 08-06-2004 @ 19:47 :
Je kan het proberen..? Als je dat doet: laat ons weten hoe het resultaat eruit zag ;)

koekjes 08-06-2004 19:13

oe nostalgie: zelfmaaksnoep van red band... dat was zo lekker :D

blobbert 09-06-2004 14:00

als je caramel maakt moet je een of twee eetlepels water of room toevoegen dit scheelt heel veel werk met schoonmaken en het is tevens makkelijker te verwerken

echt snoep weet ik niet maar bonbons ken ik er wel eentje
voor de vulling
1 deel room
1 deel chocola
1/4 deel roomboter

room aan de kook brengen
als het kookt chocola en boter toevoegen
pan van het vuur nemen en de choco en boter laten oplossen
als je dit laat afkoelen het je de vulling

hier kun je bij voor beeld bolletjes draaien
als je die door de gesmolten chocola haalt en dan door bijvoorbeeld hagelslag of amandelschaafsel krijg krijg je bonbons

mikk 14-06-2004 12:11

Citaat:

jah! die waren sow lekker :D ik ben er naar op zoek geweest, onder andere in supermarkten en speelgoedwinkels maar t lijkt n btje van de aardbodem verdwenen te zijn.. :S

ArtemisQ 14-06-2004 14:59

Citaat:

PV schreef op 08-06-2004 @ 17:00 :
*grin* die heb ik een paar jaar geleden ook gehad, zat bij m'n pa in het kerstpakket... was best lekker :D

nu beperk ik me tot het zelf brouwen van waterijsjes.. goedkoop en doeltreffend :cool:

Bij mij zakt de limonade altijd naar beneden, dus dan is het ene stuk mierzoet, en 't andere stuk letterlijk waterijs :P

Dus: Hoe doe je 't ?

mikk 14-06-2004 16:10

receptje:

men neme: - roomijs
- chocola met nootjes
- rozijnen
- hagelslag

je doet eerst chocola een paar keer 15 a 20 seconden in de magnetron, tot het gesmolten is (wel af en toe roeren)
ijs in een bakje, vervolgens even 10 seconden in de magnetron en lekker prakken tot t een beetje zachtig is

ijs + chocola+ rozijnen door elkaar heen, hagelslag er over...jummie!

btw heb je ook nog een schaaltje met restjs gesmolten chocola :D

electropyri 15-06-2004 17:57

klop het eiwit van een ei op, doe er suiker bij, eventueel een smaakstof, doe het een minuut of 10 in de oven en je hebt een schuimpje!

Naru 23-06-2004 16:59

Citaat:

ArtemisQ schreef op 14-06-2004 @ 15:59 :
Bij mij zakt de limonade altijd naar beneden, dus dan is het ene stuk mierzoet, en 't andere stuk letterlijk waterijs :P

Als t niet lukt kun je ook die limonade die al goed in de fles zit zeg maar gebruiken, als ik het goed heb van claudefontaine ofzo.. dat is gewone limonade in een fles en smaakt precies hetzelfde en is niet duur. 99 cent geloof ik.

Maryk 24-06-2004 19:59

Citaat:

ArtemisQ schreef op 14-06-2004 @ 15:59 :

In stapjes. Eerst 1/3, als dat hard genoeg is om er een tweede laag op te gieten die laag erop en vervolgens de laatste laag.
Wel veel werk...
Ook lekker: vers fruit in je waterijsjesvormpjes bij de limonade!

Niet echt een snoepje, maar wel erg lekker:
250 gr havermout of mueslivlokken
250 gr boter of margarine
325 gr suiker (wit of riet)
2 el cacao of oploskoffiepoeder
dit mengen, balletjes draaien en door gemalen kokos rollen.

Puppetgirl 25-06-2004 13:18

Citaat:

electropyri schreef op 15-06-2004 @ 18:57 :
klop het eiwit van een ei op, doe er suiker bij, eventueel een smaakstof, doe het een minuut of 10 in de oven en je hebt een schuimpje!
Hier even het volledige recept voor superlekkere schuimpjes:

- 2 eiwitten stijf kloppen
- 150 gram suiker er beetje voor beetje doorscheppen
- hoopjes maken van het schuim
- dan 50 minuten in de oven op 130 graden (in 10 minuten zijn ze echt niet goed, hoor electropyri!)

Ze zijn het lekkerst als de binnenkant nog een heel klein beetje zacht is.

Southraider 01-07-2004 11:06

Citaat:

Puppetgirl schreef op 25-06-2004 @ 14:18 :
Hier even het volledige recept voor superlekkere schuimpjes:

- 2 eiwitten stijf kloppen
- 150 gram suiker er beetje voor beetje doorscheppen
- hoopjes maken van het schuim
- dan 50 minuten in de oven op 130 graden (in 10 minuten zijn ze echt niet goed, hoor electropyri!)

Ze zijn het lekkerst als de binnenkant nog een heel klein beetje zacht is.

als je ze op 90 graden in de oven stopt blijven ze mooi wit en krijgen ze niet zo'n lelijke gele kleur :)
en de tijd ligt aan de vorm en hoeveelheid.

brinta 04-07-2004 13:09

Zelf snoep maken, daar had je vroeger in de Tina :o allemaal van die ranzige receptjes voor :D

finkelstien 16-07-2004 12:49

stiekem heb ik een pak red band zelfmaaksnoep in de kast staan..hihi..jullie lekker jaloers! :evil:

Lorelei 19-07-2004 15:04

Engelse roomkaramels - fudge
Ingrediënten

225 g suiker

1 zakje vanillesuiker

50 g boter

125 ml slagroom

50 ml melk

Kleine vorm 8x8 of 10 cm doorsnede

Bekleed de vorm met bakpapier.
Vermeng in een steelpan de suiker, vanillesuiker, boter met de slagroom en de melk.
Breng het mengsel op een zacht vuur aan de kook en laat dit ruim een half uur koken.
Test het mengsel door een druppel in koud water te laten vallen. Als u daarna de druppel tot een balletje kan kneden is het goed. Het mengsel heeft dan de kleur van lichte caramel.
Laat de pan 5 min afkoelen.
Roer het met een houten lepel tot het dik en korrelig wordt. Schep het in de vorm, laat het verder afkoelen en opdrogen.
De caramel moet nu in totaal 24 uur drogen.
Haal het na ongeveer 6 uur uit de vorm en snij het in blokjes zodat het aan alle kanten verder droogt.

(van internet gestolen :o, heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat ga ik zeker wel een keer doen :))

milkzhake 19-07-2004 15:09

Citaat:

finkelstien schreef op 16-07-2004 @ 12:49 :
stiekem heb ik een pak red band zelfmaaksnoep in de kast staan..hihi..jullie lekker jaloers! :evil:

hoe kom je daar aan :eek:

Lorelei 19-07-2004 15:13

Ook lekker:

Kaneelstangen

Ingrediënten:

1 dl slagroom
200 gr couverture
25 gr zachte boter
1 theelepel kaneel
2 eetlepels gezeefde poedersuiker
1/2 theelepel kaneel

Bereiding:

Breng de slagroom aan de kook en neem hem daarna van het vuur.
Snijd de chocolade fijn en voeg hem met de zachte boter en een theelepel kaneel aan de slagroom toe.
Laat de chocola al roerend oplossen en laat afkoelen tot de massa bijna hard is.
Klop de massa dan cremig op en doe hem in een spuitzak met een grote ronde spuitmond.
Spuit op aluminiumfolie stangen van ca 3 cm lang.
Vermeng de poedersuiker met de rest van de kaneel en rol de stangen hierdoor.
Bewaar de stangen in een goed sluitende trommel op een koele plaats.

:cool:

finkelstien 20-07-2004 13:03

Citaat:

milkzhake schreef op 19-07-2004 @ 16:09 :
hoe kom je daar aan :eek:
uhum..heel slordig..maar gewoon nooit gebruikt eiglijk..er is denk ik 1 zakje aardbei uit,..en daar bleef het bij

Marloes-Nanouk 04-08-2004 16:31

IJS

Je kunt zelf ook vrij simpel heerlijk yoghurt fruitijs maken, duurt wel lang.

Liter volle yoghurt

Daar kun je een smaak aan geven door er sap/jam/gepureerd fruit doorheen te mengen. Volg je eigen smaak, het kan met alle smaken. Als je het te zuur vind kun je vruchtenyoghurt gebruiken of suiker/honing toevoegen.

meng alles door elkaar (niet in de blender, dan gaat de textuur van de yoghurt verloren

Zet het in de vriezer. Aan de zijkanten vormen zich kristallen, roer deze steeds door de Yoghurt. Ongeveer 1x per half uur roeren.
Op een gegeven moment is het helemaal bevroren. (duurt ongeveer 5 uur)

als je niet roert wordt het 1 harde plak die je niet kunt eten

Veel succes!

lamahangen 06-08-2004 01:08

suiker smelten met lage verhitting en experimenteren met hoeveelheid room/slagroom e.d. smaakstoffen zijn wel grappig, bv. instantchocomelkpoeder toevoegen :P twordt alleen erg kleverig en ERG vullend :p

Sasbeest 13-08-2004 14:15

Neem een pak vanille ijs, roer er een zak m&m's doorheen, en voila: M&M's ijs.

Dat is echt veel te duur als je dat zo in de winkel koopt :o

kastdeur 15-08-2004 19:38

Citaat:

Marloes-Nanouk schreef op 04-08-2004 @ 17:31 :
als je niet roert wordt het 1 harde plak die je niet kunt eten

Maar je kunt dan wel lekker schrapen met een theelepeltje. :cool:

Auntie M 17-08-2004 17:26

Citaat:

PV schreef op 08-06-2004 @ 19:47 :
Deed ik vroeger dus vaak met hopjesvla. Ik vond het wel lekker :)

anne1234 11-09-2004 20:35

:D
Citaat:

ugh , bedoel je die zoete troep :s

bleegh :|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.