![]() |
Centraal Thema: Zelf Snoep Maken!
We lusten het denk ik allemaal wel, of toch zeker de meeste onder ons. Ja, ik heb het over snoep, volgens de Van Dale "een lekkernij, gemaakt van suiker, gom, essences enz". We kennen het in heel veel verschillende vormen. Maar kennen we ook vormen van snoep die we zelf in de keuken kunnen bereiden en is het achteraf ook te eten? Dat gaan we nu eens proberen ontdekken.
http://www.lookolook.nl/all/school/j...jeverliefd.jpg Dus ken je (of zoek je eventueel) een recept om zelf snoep te maken, post het dan hier en vermeld je ervaringen ook even. |
Als je suiker laat smelten in een pannetje zou je iets moeten krijgen wat op een stroopsoldaatje lijkt.
Maar raad het niemand aan om te proberen, de gesmolten suiker wordt snel weer hard en het is dus lastig om de pan weer schoon te krijgen :o en als het iets te heet heeft gestaan smaakt het niet zo erg lekker meer maar een klein beetje verbrand.. Verder zou ik eigenlijk geen snoep weten om zelf te maken. Wel maakten we vroeger altijd zelf ijsjes :) |
Citaat:
Ik heb zelf ook al eens geprobeerd caramel te maken, maar dat was niet echt een succes. Ik had de suiker te lang in de pan laten zitten. :o Het rook ook niet echt lekker, zo'n verbrande geur, en het was best veel werk om het weer uit de pan te krijgen. Het smaakte ook niet echt lekker. :D |
250 gram basterdsuiker
75 gram gehakte amandelen 125 gram bloem 75 gram boter 1/2 theelepel kaneel 1 gram zout Maak er een grote bol van verdeel deze in kleine bolletjes, leg ze op een bakplaat in een op 200 graden voorverwarmde oven en bak ze totdat ze dun uitgelopen zijn, et voila, kletskoppen |
Verder kun je natuurlijk ook zelf bonbons maken, maar dat is wel erg veel werk
|
wij hebben een boekje waar allerlei snoepjes instaan, ik zou nog wel eens pepermuntjes willen maken.
Zelf heb ik wel chocolaatjes gemaakt, gewoon chocola smelten en een zak m&m's d'r bij, was wel heel simpel maar zooooooo lekker!!! En marsmallows met gesmolten melkchocola en nootjes is trouwens ook niet verkeerd :P!!! |
oooooooooooh ik krijg zin in snoepppppppppp!!
ik ga even een zak chips openrijten........ Trouwens.......ff wel topic meedoen: vroeger kon je ik geloof van REDBANDDDDDD zo n zelfmaaksnoep- doos kopen: Moest je zo water bij zo n suikertroepje doen en dan ''deeg'' van meken en dan kon je t in vormpjes doen en dan ff laten staan en tadaaaaaa snoep: dat was dan wel altijd zo heeeeeel kleine snoepjes en ik vrat altijd het deeg op: weg snoepjes...m,aar t deeg was stiekem veel lekkerder want die snoepjes waren eg ontzettend KUNST-NEP- SMAAK If you get me.........Krijg je die nog trouwens??? hmmz somebody? |
Citaat:
oh dat heb ik ook nog wel is gedaan en dat was echt lekker :eek: |
vroeger had je van red band van die paketten en dan kon je zelf snoep maken, waar zijn die dingen gebleven :o
|
Citaat:
afgieten in een bakje wat je maakt van aluminiumfolie en laten stollen.. jamm :) niet zo goed voor je tandjes en de rest van je gezondheid though :o |
Citaat:
nu beperk ik me tot het zelf brouwen van waterijsjes.. goedkoop en doeltreffend :cool: |
Cornflakes (ontbijtgranen) tot hele kleine (nog kleinere ja) stukjes pletten en ze dan in gesmolten chocolade rollen geeft je een soort koekjespralines. Niet alleen leuk om met kinderen te doen maar ook lekker om zelf op te eten :p
Verder kan je ipv waterijsjes ook kleine yoghurtpotjes in de diepvries zetten dan worden het lekkere ijsjes. Wel niet vergeten er eerst een stokje in te prikken!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
oe nostalgie: zelfmaaksnoep van red band... dat was zo lekker :D
|
als je caramel maakt moet je een of twee eetlepels water of room toevoegen dit scheelt heel veel werk met schoonmaken en het is tevens makkelijker te verwerken
echt snoep weet ik niet maar bonbons ken ik er wel eentje voor de vulling 1 deel room 1 deel chocola 1/4 deel roomboter room aan de kook brengen als het kookt chocola en boter toevoegen pan van het vuur nemen en de choco en boter laten oplossen als je dit laat afkoelen het je de vulling hier kun je bij voor beeld bolletjes draaien als je die door de gesmolten chocola haalt en dan door bijvoorbeeld hagelslag of amandelschaafsel krijg krijg je bonbons |
Citaat:
|
Citaat:
Dus: Hoe doe je 't ? |
receptje:
men neme: - roomijs - chocola met nootjes - rozijnen - hagelslag je doet eerst chocola een paar keer 15 a 20 seconden in de magnetron, tot het gesmolten is (wel af en toe roeren) ijs in een bakje, vervolgens even 10 seconden in de magnetron en lekker prakken tot t een beetje zachtig is ijs + chocola+ rozijnen door elkaar heen, hagelslag er over...jummie! btw heb je ook nog een schaaltje met restjs gesmolten chocola :D |
klop het eiwit van een ei op, doe er suiker bij, eventueel een smaakstof, doe het een minuut of 10 in de oven en je hebt een schuimpje!
|
Citaat:
|
Citaat:
Wel veel werk... Ook lekker: vers fruit in je waterijsjesvormpjes bij de limonade! Niet echt een snoepje, maar wel erg lekker: 250 gr havermout of mueslivlokken 250 gr boter of margarine 325 gr suiker (wit of riet) 2 el cacao of oploskoffiepoeder dit mengen, balletjes draaien en door gemalen kokos rollen. |
Citaat:
- 2 eiwitten stijf kloppen - 150 gram suiker er beetje voor beetje doorscheppen - hoopjes maken van het schuim - dan 50 minuten in de oven op 130 graden (in 10 minuten zijn ze echt niet goed, hoor electropyri!) Ze zijn het lekkerst als de binnenkant nog een heel klein beetje zacht is. |
Citaat:
en de tijd ligt aan de vorm en hoeveelheid. |
Zelf snoep maken, daar had je vroeger in de Tina :o allemaal van die ranzige receptjes voor :D
|
stiekem heb ik een pak red band zelfmaaksnoep in de kast staan..hihi..jullie lekker jaloers! :evil:
|
Engelse roomkaramels - fudge
Ingrediënten 225 g suiker 1 zakje vanillesuiker 50 g boter 125 ml slagroom 50 ml melk Kleine vorm 8x8 of 10 cm doorsnede Bekleed de vorm met bakpapier. Vermeng in een steelpan de suiker, vanillesuiker, boter met de slagroom en de melk. Breng het mengsel op een zacht vuur aan de kook en laat dit ruim een half uur koken. Test het mengsel door een druppel in koud water te laten vallen. Als u daarna de druppel tot een balletje kan kneden is het goed. Het mengsel heeft dan de kleur van lichte caramel. Laat de pan 5 min afkoelen. Roer het met een houten lepel tot het dik en korrelig wordt. Schep het in de vorm, laat het verder afkoelen en opdrogen. De caramel moet nu in totaal 24 uur drogen. Haal het na ongeveer 6 uur uit de vorm en snij het in blokjes zodat het aan alle kanten verder droogt. (van internet gestolen :o, heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat ga ik zeker wel een keer doen :)) |
Citaat:
hoe kom je daar aan :eek: |
Ook lekker:
Kaneelstangen Ingrediënten: 1 dl slagroom 200 gr couverture 25 gr zachte boter 1 theelepel kaneel 2 eetlepels gezeefde poedersuiker 1/2 theelepel kaneel Bereiding: Breng de slagroom aan de kook en neem hem daarna van het vuur. Snijd de chocolade fijn en voeg hem met de zachte boter en een theelepel kaneel aan de slagroom toe. Laat de chocola al roerend oplossen en laat afkoelen tot de massa bijna hard is. Klop de massa dan cremig op en doe hem in een spuitzak met een grote ronde spuitmond. Spuit op aluminiumfolie stangen van ca 3 cm lang. Vermeng de poedersuiker met de rest van de kaneel en rol de stangen hierdoor. Bewaar de stangen in een goed sluitende trommel op een koele plaats. :cool: |
Citaat:
|
IJS
Je kunt zelf ook vrij simpel heerlijk yoghurt fruitijs maken, duurt wel lang. Liter volle yoghurt Daar kun je een smaak aan geven door er sap/jam/gepureerd fruit doorheen te mengen. Volg je eigen smaak, het kan met alle smaken. Als je het te zuur vind kun je vruchtenyoghurt gebruiken of suiker/honing toevoegen. meng alles door elkaar (niet in de blender, dan gaat de textuur van de yoghurt verloren Zet het in de vriezer. Aan de zijkanten vormen zich kristallen, roer deze steeds door de Yoghurt. Ongeveer 1x per half uur roeren. Op een gegeven moment is het helemaal bevroren. (duurt ongeveer 5 uur) als je niet roert wordt het 1 harde plak die je niet kunt eten Veel succes! |
suiker smelten met lage verhitting en experimenteren met hoeveelheid room/slagroom e.d. smaakstoffen zijn wel grappig, bv. instantchocomelkpoeder toevoegen :P twordt alleen erg kleverig en ERG vullend :p
|
Neem een pak vanille ijs, roer er een zak m&m's doorheen, en voila: M&M's ijs.
Dat is echt veel te duur als je dat zo in de winkel koopt :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
:D
Citaat:
bleegh :| |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |