![]() |
Akira Kurosawa
http://home.earthlink.net/~ronintom/kurosawa.jpg
De meest belangrijke en invloedrijke (aktie-)regisseur allertijden verdient ook eens een thread. Zonder hem zouden we nooit de spaghettiwesterns van Sergio Leone gehad hebben, of zelfs Star Wars (die gedeeltelijk gebaseert is op The Hidden Fortress). De wonder-brats of the 70's (Coppola, Lucas en Spielberg) zijn alle zeer beinvloed geweest door Kurosawa, en zonder de drie boven genoemde zou de "block-buster" zoals we 'm nu kennen niet bestaan. Belangrijkste films (schrijf de titels maar in het Engels voor het gemak) Stray Dog (1949) Rashomon (1950) The Idiot (1951) Ikiru (1952) Seven Samurai (1954) I Live In Fear (1955) Throne Of Blood (1957) The Lower Depths (1957) The Hidden Fortress (1958) The Bad Sleep Well (1960) Yojimbo (1961) Sanjuro (1963) High And Low (1963) Red Beard (1965) Dodes'ka-den (1970) Derzu Uzara (1975) Kagemusha (1980) Ran (1985) Akira Kurosawa's Dreams (1990) Rhapsody In August (1991) Madadayo (1993) Mijn persoonlijke Akira Kurosawa top 10 1. Seven Samurai 2. Ran 3. Rashomon 4. Throne Of Blood 5. Ikiru 6. Yojimbo 7. The Hidden Fortress 8. Kagemusha 9. Sanjuro 10. Akira Kurosawa's Dreams |
Helemaal mee eens, deze man is een legende. Ik vind Shicinin no Samurai het beste (Seven Samurai), mede door zelf s de enorme hoeveelheid humor in de film.
|
Tot nu toe enkel nog Seven Samurai gezien. Ik wil iig nog Yojimbo en Ran zien. Daarna eventueel de rest nog.
|
Seven Samurai is een meesterwerk. The Hidden Fortress was ook goed.
Mijn videotheek heeft Dreams, ga ik binnenkort proberen te huren. |
hm interessant. en wie weet waar ik zijn films kan kopen/huren/lenen ?
|
Volgens mij heb ik nog nooit een film van hem gezien
|
Ik heb ook nog nooit een film gezien, maar toch staat 7 samourai wel op m'n verlanglijstje.
|
Ja, hij is inderdaad super!
Er zijn veel remakes van zijn films (last man standing, the magnicifient seven). Van de films die ik van hem heb gezien vindt ik kagemusha en seven samurai de beste. Ik vindt het echt geweldig hoe de verhalen van hem in elkaar steken. Als je goed naar zijn films kijkt, leer je wat. Beter dan school (y) :) maar wat wil je verder met deze topic bereiken? moeten we onze ervaringen uitwisselen? |
Ik heb een paar weken geleden voor het eerst Seven Samurai gezien en ook nog eens in de bioscoop. Was echt geweldig. Het duurde 3,5 uur, maar de tijd vloog om.
Het was ook heel interessant te zien hoeveel andere films Seven Samurai hebben gekopieerd. Ik had regelmatig zoiets van he dat is cliche...en dan te realiseren dat Seven Samurai deze cliche's heeft uitgevonden! 10/10. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor geïnteresseerden, de DVD van onder andere Seven Samurai, Throne Of Blood en Rashomon kun je bestellen bij play.com.
De prijzen vallen reuzen mee. |
Hij is een genie
|
Citaat:
De Centrale bibliotheek heeft een enorme lijst met films van AK. Heel veel op video en een paar op DVD. http://catalogus.bibliotheek.rotterd...catalogus-2.4/ Internetwinkel: http://www.asiandiscs.com/ |
Kurosawa is een geniale filmmaker, een van mijn favoriete regisseurs.
Mijn Kurosawa top 10: 01 RASHOMON 02 YOJIMBO 03 THRONE OF BLOOD 04 KAGEMUSHA 05 RAN 06 SEVEN SAMURAI 07 DREAMS 08 IKIRU 09 MADADAYO 10 SANJURO Mijn excuses voor de Engelse titels. |
7 samurai staat zo ongeveer boven aan mijn verlanglijstje van films die ik nog wil zien. Als die me bevalt ga ik ook maar eens op zoek naar die andere films.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom schrijven sommige lui filmtitels eigelijk in caps (sorry voor offtopicheid)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hij kwam vandaag in GG voor :cool:
|
Vieze up misschien, maar toch even attent om te melden:
Akira Kurosawa Box: Limited Edition. Bij Boudisque te verkrijgen. |
Ik koop toch liever de Criterions.
|
Ran is wat mij de betreft de beste film ooit gemaakt. Maar hij heef inderdaad nog veel meer meesterwerken op zijn naam staan. Wat trackrecord van meest invloedrijke films betreft wordt hij alleen geevenaard door Hitchcock.
|
Citaat:
Kan een wijder Nederlands publiek deze films toch nog gaan zien (ik :o ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43. |