![]() |
Studeren
Ik weet niet of dit juist staat, maarja....
Ik heb vanaf maandag examens en ben dus al begonnen.... Was van om nu eens echt geoie punten te halen dusjah Voreger leerde ik altijd op m'n bed, al lezend. Laatst d8 ik dat ik DE manier had gevonden, al schijvend aan m'n bureau, dat ging echt zo vlot.... Maarnu, ik was mijn biologie aan het studeren(12 bladeren) En na ongeveer 3 uur had ik alles op papier maar kon ik het nog niet volledig... Wat ik normaalgezien denk ik wel zou kunnen al "lezend".... Wat is nu de beste methode en ik weet "bij iedereen verschillend en blablabla, maarjah" |
Zoals je zelf al zegt: "bij iedereen verschillend en blablabla".
Bij mij werkt het het beste om vragen te maken van de stof en die vragen dan te leren. Dan ken ik iig de hoofdzaken, de rest moet ik dan aanvullen met dingen die ik me nog herinner uit de lessen en uit het lezen van de literatuur of gewoon door logisch na te denken. |
Voor mijn examens had ik altijd de foute studiehouding. Namelijk wat me interesseerde leren en nog enkele dingen opzoeken op internet en zo als ik het niet zo goed uit het boek begreep, de rest liet ik links liggen.
Met de gevolgen van dien; 18% voor chemie en nog twee buizen, de rest zit wel goed tot heel goed. Hoe ik nu leer? Normaalgezien zou ik reeds meer geleerd hebben, maar 'k voel me niet zo goed de laatste week. Ik begin met de moeilijkste vakken voor te bereiden, want dat interesseert me het minst en als ik er nog moet aan beginnen vlak voor het examen zal ik het niet meer zien zitten om te beginnen en dus wederom gezakt zijn. Ik leer die moeilijke vakken echt op mijn gemak. Zo doe ik er soms enkele dagen over, maar dan met veel pauzes en wat opzoekingswerk op internet als ik het niet zo duidelijk vind. (Bv van bio, prentjes en uitleg van genetica en zo). Door internet zie ik het eens vanuit een andere hoek en kan ik meestal verder. Andere vakken, de gemakkelijke lees ik gewoon een (paar) keer, zodat ik het weer eens herhaald heb. Voor mijn examens zelf (dus de dag ervoor): Ik begin rond 14h of zo en leer telkens 50 minuten met 10 minuten pauze. Als ik geen behoefte heb aan een pauze leer ik gewoon nog wat langer door. Maar ik moet minstens 50 minuten of een uur geleerd hebben voor ik mezelf pauze geef. Na twee blokken van 50 minuten neem ik een half uur of iets langer (vb avondeten) pauze. Da's voor mijn indeling. Hoe ik precies leer: Ik schrijf heel onduidelijk schema'tjes op een kladblad, om zo niet afgeleid te geraken en de zinnen me visueel te kunnen voorstellen. Als ik iets niet begrijp zoek ik het op, neem ik even pauze (1 minuutje muziek), lees ik enkele stukken opnieuw.. Als ik veel tijd heb maak ik lange samenvattingen. Voor bepaalde vakken maak ik samenvattingen op zo'n kleine kaartjes om het overzicht te houden en niet te uitgebreid te worden. Details zijn enkel belangrijk als je echt héél goede punten wilt. Ah ja, 't belangrijkste is vooral de inhoudstafel naast me te houden en goed weten over wat het gaat door de titels reeds te begrijpen. Zoiets... 'k Zal maar stoppen met mijn uitleg voor ik een heel boek schrijf... :p |
dat verschilt per vak. om een paar (:bloos: ) voorbeelden te noemen
- wiskunde: nog een paar moeilijke sommen maken die ik al eerder gedaan heb plus wat nieuwe. Kijken waar de fouten zitten. De belangrijkste formules in m'n rekenmachine zetten of uit m'n hoofd leren. - Natuurkunde/scheikunde: combinatie van (vaak een heleboel, als ik ver achterloop) sommen maken en controleren, en de kernpunten op papier zetten en deze paar keer lezen/opdreunen/ in rekenmachine zetten. Hoofdstuk paar keer lezen. - maatschappijleer:eerst paragraaf lezen, dan vragen+antwoorden maken (zie Leonoor) of kernpunten. bij minder tijd alleen de belangrijkste rijtjes leren en de rest een beetje doorlezen. Dingen waar de leraar veel over praat lees ik aandachtig nog een keer. (geld ook voor andere vakken) - kcv (beeldhouwkunst/geschiedenis): telkens 1 blok tekst lezen en dan samenvatten. Rijtjes/verbanden erin ontdekken. Die samenvatting doorlezen en 't belangrijkste opdreunen voor mezelf net zolang tot ik het ken. - latijn: Alle woordjes die 'k niet snap uit m'n hoofd leren dmv. het programma 'overhoor' bijvoorbeeld. Dan proberen de tekst te vertalen hiermee, alles wat je niet kent in je hoofd stampen. Dan grammatica/stijlfiguren ontdekken in de tekst. Op het eind van alles de hele nederlandse vertaling lezen en de belangrijkste dingen aanstrepen en uit je hoofd leren. - economie: per paragraaf lezen, de kern opschrijven/'leren' vooral om niet afgeleid te raken. Her en der een som maken. En op het eind de oefentoets op de pc. Dingen die ik niet snap zoek ik ook vaak op internet op. Of vraag het hier op het forum :) Nog een 'tip'; zorg dat je bijloopt.. dat scheelt met inhaalwerk vlak voor het proefwerk, en zorgt ook dat je de uitleg van de leraar vaak beter snapt omdat je weet waar ie 't over heeft. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan :( |
Gewoon zorgen dat je redelijk bij bent. Dan lees je het voor je tentamen nog een keer door, je maakt een paar oefententamens en je haalt je tentamen.
|
Citaat:
|
hoe ik het doe:
* eerst heel de cursus doornemen, de belangrijkste dingen onderlijnen. zien dat ik alles begrijp. * dan een samenvatting maken van de cursus ( = gemakkelijk als je de belangrijkste dingen al onderlijnd hebt, dan moet je je alleen daar nog op concentreren, de stukken tekst die wit zijn gebleven moet je je niks van aantrekken, tenzij je ergens de logica niet meer van inziet, dan kan je dat stuk tekst nog eens grondig doorlezen) * die samenvatting nog minstens twee keer heel grondig doornemen * eventueel die samenvatting ook nog eens schematiseren door in puntjes de allerbelangrijkste dingen (de kernwoorden) op één (of twee, drie, vier, ... hangt ervan af hoe lang de cursus is ;)) blad te zetten. * aan de hand van dat schema, proberen je cursus in je hoofd 'uit te leggen' * een aantal dingen knal vanbuiten leren (dingen die men zou kunnen vragen à la "noem de vier italiaanse mafia's en zeg waar ze voornamelijk opereren" of à la "welke drie golven waren er in de zigeunermigraties?" zo'n dingen moet je echt zo kunnen opsommen!) * voor het examen de samenvattingen nog eens doornemen xxx |
Citaat:
|
Dat doe je goed, op je 14e al examens...
|
Citaat:
ik snap het hele gedoe over die 'toetsweek' in nederland ook niet hoor... wat houdt dat dan precies in? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In de jaren voor je examenjaar heb je op de meeste scholen 3 of 4 proefwerkweken, waar je allerlei toetsen krijgt van verschillende vakken. Over het algemeen heb je vooral in de lagere jaren buiten die proefwerkweken / toetsweken sowieso ook nog overhoringen (al dan niet schriftelijk) en proefwerken. |
Ik ben Nederlander en snap het soms niet als Nederlandse scholieren van een jaar of 15 al praten over tentamens e.d.. Dat zijn gewoon toetsen.
|
Citaat:
en leraimy, lukt het studeren? ;) xxx |
Offtopic:
Citaat:
Het zijn dus best tentamens, maar net zo goed toetsen :P Ik leer heel verschillend, ligt echt aan het soort vak. Talen pik ik heel snel op, woordjes neem ik een paar keer goed door en ik ken ze. Maar geschiedenis-achtige vakken kosten me meer moeite, dat vat ik liever helemaal samen om vervolgens de samenvatting goed door te nemen. Zelfde geldt voor economie. Biologie... op het VWO heb ik dat altijd samengevat en dan kende ik het wel. Ik raad je aan hetzelfde te doen en dan die samenvatting weer goed door te nemen. Maak opdrachten, als je die hebt, en wen aan de stof. |
Citaat:
Offtopic: En een profielwerkstuk word zeker ook een afstudeer scriptie genoemd :rolleyes: Toetsen tentamens noemen wekt de indruk dat men studeerd, terwijl men gewoon naar school gaat, en kan dus eigenlijk niet. |
Citaat:
Sterker nog; volgens de Van Dale betekent tentamen: ten·ta·men (het ~, ~s/-mina) 1 gedeelte van een examen Dus volgens deze betekenis is een tentamen juíst een schoolexamen en geen toets op hbo/wo-niveau, want dat zijn geen onderdelen van examens. En mensen die studeren (ik ga er even vanuit dat jij dat doet) zouden in ieder geval moeten kunnen spellen. :nono: En dan ontopic: Bij mij verschilt het heel erg. Sommige vakken ken ik na één keer doorlezen en soms moet ik blijven lezen. Meestal lees ik het gewoon vaak door en probeer ik het hardop samen te vatten. Soms schrijf ik een samenvatting. Voor één tentamen met heel veel moeilijke termen die letterlijk uit het hoofd geleerd moesten worden heb ik zelfs een raar spelletje in elkaar gezet met briefjes. Afwisseling helpt bij mij heel erg en ik heb een fotografisch geheugen dus ik moet de stof voor me zien. Vaak genoeg weet ik tijdens een tentamen wel wáár het antwoord in het boek stond, welke illustraties erbij stonden of welke kopjes, maar niet meer wát er stond. Woordjes heb ik over het algemeen snel geleerd, al heb ik inmiddels geleerd dat ik de talen moet spreiden; bv op één dag Frans leren en twee dagen later Spaans, anders ga ik alles door elkaar halen. Het computerprogramma 'overhoor' heeft ook een aantal keer geholpen met het overhoren. |
Ik denk dat je een combinatie moet zien te vinden van wat je nu doet. Eventueel lees je het eerst allemaal een keer door en daarna schrijf je voor jezelf een samenvatting die je daarna eventueel nog een paar keer door kan lezen als je daar nog tijd voor hebt. Als je dezelfde stof dan later nog een keer moet leren dan heb je er ook al een samenvatting van en dat scheelt je een hoop werk.
|
Citaat:
Ik leer meestal door heel vaak hetzelfde voor te lezen en dan rijtjes te maken met dingen die ik bij mezelf overhoor. Keer voor keer kijken of ik bepaalde rijtjes inmiddels al ken. |
Citaat:
ik ken trouwens iemand, een nederlander die hier in leuven naar de universiteit gaat, en als die het over de examens heeft zegt ie over het algemeen tentamen :p |
Citaat:
Toetsen op de uni heten in het Nederlands inderdaad tentamens. Die tesamen van bijvoorbeeld het eerste jaar vormen dan weer het propedeutisch examen. |
Citaat:
|
Citaat:
mmmm.. apart :confused: [edit] Ohja... leren, dat kan ik niet (precies zoals ik het zeg). Dus ik werk in de les. maarja, daar is het nou al veeeel te laat voor denk? [/edit] |
Citaat:
|
Citaat:
'Helaas'? Het feit dat je allochtoon bent verandert niets aan de situatie. Ook als allochtoon die het vwo met 7ens en 8en heeft afgerond en nu studeert hoor je toch tenminste te weten hoe je een werkwoord hoort te spellen. Maar goed, fouten zijn menselijk :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.