Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Waarom mag een egel geen melk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=860965)

Upke 05-06-2004 10:02

Waarom mag een egel geen melk?

Ik heb nou klein jong egeltje gevonden achter bij de bossen. Ik heb hem meegenomen (auw) en in een kooi gezet met stro. Nou weet ik niet hoe ik hem moet voeden, moet ik hem voeden met worden en insecten of kun je speciaal voer halen? En ik heb gehoord dat melk slecht is? Is water dan wel okee?

Dolores 05-06-2004 10:04

'k Weet eigenlijk niets over egels, maar 'k geloof dat wanneer je een egel melk geeft ie last krijgt van diarree.

Apomes 05-06-2004 10:33

je moet het rijstpap voederen. Op een bordje ofwel via een klein lepeltje het hem zelf voeren

VOEDING
Alhoewel egels het gebit van een insectivoor (insecteneter) hebben zijn het echte omnivoren (alleseters). Ze eten voornamelijk dierlijk voedsel.
Het meest voorkomend op de menukaart zijn (nacht-)vlinders, slakken en regenwormen. Wanneer een egel de kans krijgt om fruit, aas,of kleine reptielen te verschansen zal hij zich die kans niet laten ontglippen. Slakken worden met huis en al gegeten, alleen de grote wijngaardslakken blijken te moeilijk: zij worden uit hun huis gepeuterd. Na het eten van slakken wordt de snuit grondig gereinigd. Door het slijm van de slak dat op de neus van de egel komt kan de egelzijn neus niet goed gebruiken voor de jacht (die grotendeels op geur en geluid gaat) tenzij de slakkengeur wordt verwijderd. Drinken doet een egel niet veel, ze hebben relatief weinig vocht nodig en doorgaans krijgen zij dat voldoende binnen via hun voedsel. Op warme dagen, of wanneer zij net uit de winterslaap komen is er extra vocht nodig. Dat zijn dan ook de tijden dat er in de egelopvang regelmatig “badgasten” komen: egels die in een vijver of iets dergelijks beland zijn en daar door mensen zijn gevonden. Een egel is een prima zwemmer, maar wanneer de wanden te steil of te glad zijn kan een egel niet meer uit het water komen, en verdrinken door uitputting. Helaas worden veel egels pas na enkele uren gevonden (als nachtdieren drinken zij vaak ‘s avonds laat en pas de volgende ochtend worden zij gevonden) en vaak komt hulp dan te laat….

Er wordt beweerd dat egels prima muizenvangers zijn, dit is niet waar. Een gezonde muis is veel te snel voor een egel, nesten met jonge muizen en zieke muizen worden wel verorberd wanneer een egel de kans krijgt.

Egels zouden fervente eierdieven zijn, ook dat is niet waar.De enige nesten die binnen het bereik komen van een egel zijn grondnesten, en dat zijn doorgaans nesten van grotere vogelsoorten (die ook grotere eieren leggen) die te groot blijken voor de doorsnee egel. Het klopt dat sommige egels inderdaad in staat zijn een kippenei open te breken, maar dit zijn uitzonderingen.

Kevers zijn een belangrijk bestanddeel van de voeding. Door het eten van dierlijk voedsel (en met name de slakken die beruchte overbrengers zijn van longwormen) is de kans op een endo-parasitaire besmetting (besmetting van inwendige parasieten) zeer groot. Kevers worden gegeten met pantser, hierin zit chitine dat in het lichaam wordt omgezet in blauwzuur, we hebben het hier over kleine hoeveelheden uiteraard: genoeg om de parasitaire wormen te doden, niet genoeg om er zelf ziek van te worden. In het najaar worden ook fruit en bessen gegeten. Dit levert extra energie op die hard nodig is om de winterslaap goed te kunnen doorstaan.

zuster 05-06-2004 13:54

Egels krijgen diarree van melk. Je mag hem wel een beetje kattenvoer (uit blik) geven.

Daantje_0705 05-06-2004 23:07

Van melk gaan egels aan de diarree maar je mag ze wel kattenvoer uit blik geven.

zuster 05-06-2004 23:15

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 06-06-2004 @ 00:07 :
Van melk gaan egels aan de diarree maar je mag ze wel kattenvoer uit blik geven.
Heb je het topic gelezen? ;)

dark_poetry 06-06-2004 17:15

Mag ik je vragen waarom je een godsnaam een egel uit een bos heb gehaald om m in n een kooi te stoppen?

Sarah 06-06-2004 20:09

omdat het koeienmelk is, en geen egelmelk

Daantje_0705 06-06-2004 21:45

Citaat:

zuster schreef op 06-06-2004 @ 00:15 :
Heb je het topic gelezen? ;)
ja maar er stond nog nergens wat je ze WEL te eten mag geven. :)

Chaucus 06-06-2004 22:10

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 06-06-2004 @ 22:45 :
ja maar er stond nog nergens wat je ze WEL te eten mag geven. :)
Kijk dan ns pal boven je vorige reactie :p

ii 06-06-2004 23:01

Citaat:

Sarah schreef op 06-06-2004 @ 21:09 :
Logica Sarah. Wij drinken toch ook koeienmelk terwijl het geen mensenmelk is? Voor zover ik weet is een egel een zoogdier als ik dat als argument mag gebruiken :D

alguien 07-06-2004 06:35

Is die egel gewond dan? Wij hebben ook weleens voor een gewond egeltje gezorgd, dat gewoon weer weg kon lopen als hij weer beter was. Of wil je 'm gewoon als huisdier houden :confused: Dat heb je nl. niet gezegd. Iig, in dat geval heb je er toch niet veel aan, want egels zijn niet gedomesticeerd. Ze moeten in de vrije natuur leven, anders gaan ze nogal dood, denk ik.

O en van melk krijgt een egel diarree. JE kunt op zich wel koffiemelk geven, maar niet te veel.

Gauloises 07-06-2004 09:36

Citaat:

dark_poetry schreef op 06-06-2004 @ 18:15 :
Mag ik je vragen waarom je een godsnaam een egel uit een bos heb gehaald om m in n een kooi te stoppen?

Daantje_0705 07-06-2004 09:39

Citaat:

Chaucus schreef op 06-06-2004 @ 23:10 :
Kijk dan ns pal boven je vorige reactie :p
sorry :o niet gezien. Maar goed als je het van twee kanten hoort komt het vast betrouwbaarder over :)

Sarah 07-06-2004 10:54

Citaat:

Hermione schreef op 07-06-2004 @ 00:01 :
Logica Sarah. Wij drinken toch ook koeienmelk terwijl het geen mensenmelk is? Voor zover ik weet is een egel een zoogdier als ik dat als argument mag gebruiken :D
ja, maar koeienmelk lijkt in samenstelling erg veel op mensenmelk, er zit alleen ander melkeiwit in en minder suiker. Koeienmelk lijkt niet op egelmelk :)

Eend 10-06-2004 21:30

Voeding is handig, door middel van de egel een schaaltje kattenvoer (uit blik) met wat lauw water te geven.

Tenminste, dat is het goedkoopste;)
Wat ze ook leuk vinden zijn in sliert gescheurde kranten, daar kunnen ze lekker onder kruipen.

Daevrem 11-06-2004 07:43

Citaat:

Sarah schreef op 06-06-2004 @ 21:09 :
Wel zeker logica. En dat wij koeienmelk of geitenmelk of wat ook voor een melk dringen is waar. Het lijkt inderdaad veel op onze melk. Maar er zijn ook genoeg wetenschappers en voedingsdeskundigen die zich afvragen hoe gezond dit wel is. Ten eerste is het niet onze melk en ten tweede drinken we alleen melk als we erg jong zijn.

Het komt er op neer dat de stoffen in de melk speciaal afgestemd zijn op een speciaal soort dier. Sommige andere dieren kunnen helemaal niets met die stoffen. Sommige stoffen kunnen zelfs giftig zijn. Maar dan hebben we het vaak niet over zoogdieren.

TechXP 11-06-2004 12:45

Citaat:

Hermione schreef op 07-06-2004 @ 00:01 :
Nou wij zouden ook geen melk moeten drinken. Het is biologisch gezien onjuist.
En ons lichaam kan er ook slecht tegen. Melk is zeker niet goed voor elk. Doordat wij het zijn gaan drinken kunnen mensen er nu beter tegen, maar van nature kunnen we dat niet. Afrikaanse mensen en oosterse mensen kunnen er slecht tegen. In NL is er 3% wat er niet tegen kan. Dat percentage zou eigenlijk hoger liggen, omdat die 3% alleen degene is waarvoor het gevaarlijk is. Maar in NL ligt het percentage van mensen met eczeem, acne, allergien ook hoog. Dat kan gevolg zijn van melk. En ook botziekten/ontkalking kan te maken hebben met veelvuldig melkgebruik. En dan nog niet te spreken over de hart- en vaatziekten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.