![]() |
België: 10/20 is genoeg!
Vanaf volgend academiejaar slagen studenten aan universiteiten en hogescholen voor een opleidingsonderdeel als ze 10 op 20 halen. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist.
Een examencijfer van minstens 10 op 20 wordt ook overdraagbaar naar een tweede zit of een bisjaar. De nieuwe regeling geldt voor het academiejaar 2004-2005 en dus niet voor de examens voor het huidige academiejaar (juni en september). Volgens minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (VLD) is de maatregel een vervroegde toepassing van het zogenoemde flexibiliseringsdecreet, dat eigenlijk pas in 2005-2006 in werking treedt, en komt ze er op vraag van de universiteiten en hogescholen, die allemaal vroegen dat het artikel over het slaagcijfer van 10 op 20 al tijdens het academiejaar 2004-2005 van toepassing zou worden. Het flexibiliseringsdecreet maakt het studenten in het hoger onderwijs mogelijk een eigen leertraject uit te bouwen dat niet noodzakelijk in één studiejaar moet gevolgd worden. Een en ander is het gevolg van de Bologna-hervorming (de bachelor-master-structuur), waardoor studieprogramma's in het hoger onderwijs niet langer in studiejaren worden uitgedrukt, maar in opleidingsonderdelen die elk goed zijn voor een bepaald aantal studiepunten. bron: Vtm nieuws Tv1 nieuws en alle kranten "Proud to be Belgian :D". |
Is ook een beter systeem imho.
|
Wordt dat bachelor-masterstructuur daar pas net ingevoerd of niet?
|
Citaat:
Die ik trouwens niet echt goed vind, verschillende proffen hebben al laten weten nu ipv 12/20 10/20 te geven, 'n graad halen wordt dus nog moeilijker dan 't al was. En ten tweede gaat dit ten koste gaan van 'n stukje kwaliteit, de drempel om universitair onderwijs te volgen is alweer verlaagd. En als ik nu al rondkijk naar wat er soms op de universiteit rondloopt, amai... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
verder was het niet de bedoeling je aan te vallen (vandaar de ;)), dus mijn oprechte excuses als dat zo overkwam. |
Citaat:
|
Ach, ze zullen alleem maar strenger punten geven hoor. Het zal niet veel uitmaken.
|
Volgens mij is het niet goed. Zoals hierboven Methuselah al aangaf zullen verschillende profs nu een 10/20 geven ipv 12/20 waardoor je totaalpercentage ook naar beneden gaat. Daarbij worden examens dan in mijn ogen moeilijker en wordt er strenger verbeterd.
|
'k Denk inderdaad ook niet dat dit zo'n grote verbetering zal zijn. Proffen die nu een 11,5 geven, :evil: , geven dan gewoon een 9,5. Heel veel proffen aan de universiteiten zijn ook niet tevreden met de bama-hervormingen. Dus veel zal er niet veranderen.
|
Citaat:
|
Ik vind het zwaar kut! Zoals Metuselah al aangaf gaan profs gewoon strenger verbeteren of moeilijkere examens opstellen.
Het resultaat is dat je nu met een aantal 10en/11en kunt slagen terwijl dat volgend jaar niet het geval zal zijn met een 9. Daarbij ben ik niet zo te vinden voor neerwaartse nivelering. |
Citaat:
|
Citaat:
En hoe heb je examen gemaakt? Meerdere onderdelen ofzo? |
Citaat:
|
Citaat:
Nederlandse taalkunde (morfologie), waarvan we nu nog een deel gehad hebben, syntaxis. Germaanse talen (Nederlands-Duits) zoals je ook bij 'info' kunt zien :p van meneertje Smessaert om maar meteen volledig te zijn ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05. |