Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   nl] kent iemand een mooie leesboek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=861450)

halilo 05-06-2004 20:43

nl] kent iemand een mooie leesboek

hey hai ik moet een boek lezen, maar de schrijver moet uit een andere cultuur zijn en moet beetje over die cultuur vertellen. bijv een moslim enz. moet niet over cultuur van westen zijn. ik heb van de bieb de voeten van abdullah geleend, maar die is katzz moeilijk

alvast bedankt

groeten, Halil

Saycheese 05-06-2004 20:57

"Verboden Liefde-De eremoord op mijn hartsvriendin Dalia" van Norma Khouri Albqaeen.

Gaat over twee vriendinnen in Jordanië, waarvan er een verliefd wordt op een Amerikaan. Ze doen er alles aan om de liefde verborgen te houden voor Dalia's familie, maar uiteindelijk komen ze erachter en wordt Dalia door haar vader vermoord.

Dit boek geeft een duidelijk, en ook kritisch, beeld van de Arabische samenleving in Jordanië, waar christenen en moslims samen leven, en waar dingen als eerwraak algemeen geaccepteerd zijn en zelfs als noodzakelijk worden gezien, óók door christenen!

Een heel aangrijpend en leerzaam boek.

Briseïs 05-06-2004 21:07

Leuk dat je ook meteen verteld hoe t afloopt :s

DiaNNe>!!! 05-06-2004 21:07

Eerwraak

ik weet niet meer van wie het is, maar het is wel gewoon een C boek...k weet niet waar je naar op zoek bent.
maar k heb m pas maar weer eens gelezen omdat ik niks te lezen had, maar het is wel een heel leuk boek, spannend en je leert ook wel te begrijpen. het gaat over mensen uit Turkije, die hier in nederland wonen, je volgt zeg maar n broer en een zus...och k ga t ook niet allemaal uitleggen, leuk boek gewoon!

DiaNNe>!!! 05-06-2004 21:08

Citaat:

Briseïs schreef op 05-06-2004 @ 22:07 :
dat was toch uit de titel ook wel al duidelijk :p

Briseïs 05-06-2004 21:13

Citaat:

DiaNNe>!!! schreef op 05-06-2004 @ 22:08 :
dat was toch uit de titel ook wel al duidelijk :p
Oja, lekker opgelet weer :)

Saycheese 05-06-2004 21:54

Citaat:

Briseïs schreef op 05-06-2004 @ 22:07 :
Het staat ook op de flaptekst van het boek, het is meer een beschrijving van alles wat er gebeurd is, dan dat het een 'spannende roman' moet zijn. Het is ook echt gebeurd. Je moet het meer zien als een documentaire, maar dan in boekvorm. En het is helemaal geen moeilijk boek, dus voor iedereen aan te raden.

En iedereen kan hier wel titels gaan noemen, maar voor de TS is het ook wel handig dat hij weet waar het over gaat, dan is de keus wat makkelijker.

halilo 05-06-2004 22:29

bdankt voor De eremoord op mijn hartsvriendin Dalia, maar ik kan niet eens wat over deze boek vinden, waar het over gaat enz

Daantje_0705 05-06-2004 22:50

Ik heb een poos terug een boek gelezen en dat heet 'de bevroren waterval', de schrijfster weet ik niet meer maar het gaat over een familie die moet inburgeren in een andere cultuur.

thalia 05-06-2004 22:52

't Is wel al een boek dat al een poosje geleden geschreven werd, maar 't is echt de moeite: Ars Amatoria van Ovidius.
Er bestaan drie delen van: 2 voor de man en 1 voor de vrouw en je kan het in vertaling lenen in de bibliotheek.
Ovidius wordt aangesteld tot leermeester van Amor en hij vertelt de lezer waar hij welke meisjes kan vinden en hoe hij hen moet verleiden. Er staan zelfs een paar versiertrucs in die vandaag nog gebruikt worden.
't Leest vlot, alleen zijn de zinsconstructies soms raar.

memory 06-06-2004 09:36

Citaat:

thalia schreef op 05-06-2004 @ 23:52 :
een poosje geleden
understatement of the year :D

thalia 06-06-2004 15:35

Citaat:

memory schreef op 06-06-2004 @ 10:36 :
understatement of the year :D
Maar het is en blijft een andere cultuur eh :p

Saycheese 06-06-2004 21:18

Citaat:

halilo schreef op 05-06-2004 @ 23:29 :
bdankt voor De eremoord op mijn hartsvriendin Dalia, maar ik kan niet eens wat over deze boek vinden, waar het over gaat enz
Het boek heet ook 'Verboden Liefde' Dat van die eremoord is de ondertitel. Ik heb even gegoogled voor je, dit is een verslag van het boek.

Als je nog meer zoekt, gewoon 'verboden liefde norma khouri albqaeen' intikken bij Google.

Miep#1 14-06-2004 16:16

Idil, een meisje van Yasmine Allas. Mooi verhaal, gaat over een islamitisch meisje en haar leven.
Is niet te moeilijk en niet erg dik. Prima geschikt voor een verslag o.i.d.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.