Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Verteerbaar & onverteerbaar voedsel (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=862881)

Ephese 07-06-2004 11:40

Verteerbaar & onverteerbaar voedsel

Ik mag eigenlijk geen onverteerbaar voedsel, maar weet iemand wat dat precies is? Want ik hoor steeds verschillende dingen (wel rijst, geen rijst etc.)

Of juist, welke voedingsmiddelen vallen onder verteerbaar voedsel? Zoiezo fruit en groente lijkt me.

Ik hoop dat dit topic hier niet fout staat..

Daantje_0705 07-06-2004 11:50

In alle voedingsmiddelen zitten wel dingen die verteerd kunnen worden maar bijvoorbeeld cellulose (ik weet niet waar dat in zit) kan niet verteerd worden.

Phlox 07-06-2004 11:51

Hmm ja cellulose zit in plantencelwanden, en dat kan je lichaam niet verteren. Dit zijn de voedingsvezels, die zitten in volkoren producten, en ook groente en fruit.

Eehm, zoiets dacht ik tenminste opgevangen te hebben tijdens de biologieles :o

murwari 07-06-2004 12:18

Is dat iets wat de dokter heeft opgelegd? Dan zou je beter daar aan vragen wat je dan wel en niet mag.

Auntie M 07-06-2004 12:22

Citaat:

Phlox schreef op 07-06-2004 @ 12:51 :
Hmm ja cellulose zit in plantencelwanden, en dat kan je lichaam niet verteren. Dit zijn de voedingsvezels, die zitten in volkoren producten, en ook groente en fruit.

Eehm, zoiets dacht ik tenminste opgevangen te hebben tijdens de biologieles :o

Ik denk dus ook producten waar veel vezels inzitten. Vwb rijst mag je volgens mij zilvervliesrijst niet, daar zit nog een vliesje omheen wat niet verteerd.

N*A*Shezbaernon 08-06-2004 06:41

Precies - producten die moeilijk verteerbaar zijn zijn gewoon de dingen met een hoge gehalte aan voedinsvezel

Copycat 08-06-2004 18:47

Waarom mag je geen onverteerbare voedsel eten? Voedinsvezels zijn juist goed (y)

Ephese 09-06-2004 10:56

Nou ja, als ik het heb over "onverteerbaar voedsel" dan bedoel ik dus licht verteerbaar voedsel. Want veel voedsel is inderdaad uiteindelijk wel te verteren...

Maar ik heb een blindedarmoperatie achter de rug, vandaar.
En ik eet nu meestal crackers, bruin brood, fruit, gekookte groente en aardappels. En dat werkt wel goed geloof ik (hoop ik). Ik heb ook bij andere mensen nagevraagd hoor.

Bedankt voor de tips iig!

Warsocket 09-06-2004 15:38

Licht verteerbaar
Probeer pasta, dat werk dan erg goed

Avalon_Mae 11-06-2004 03:09

Citaat:

Ephese schreef op 09-06-2004 @ 11:56 :
Nou ja, als ik het heb over "onverteerbaar voedsel" dan bedoel ik dus licht verteerbaar voedsel. Want veel voedsel is inderdaad uiteindelijk wel te verteren...

Maar ik heb een blindedarmoperatie achter de rug, vandaar.
En ik eet nu meestal crackers, bruin brood, fruit, gekookte groente en aardappels. En dat werkt wel goed geloof ik (hoop ik). Ik heb ook bij andere mensen nagevraagd hoor.

Bedankt voor de tips iig!

Je mag dus geen licht verteerbaar voedsel? Of mag je dat juist wel :confused: ? Want licht verteerbaar en onverteerbaar zijn juist twee tegenovergestelden! Als je geen licht verteerbaar voedsel mag ben je nu wel goed bezig. Ik zou dan alleen ook een beetje opletten met de aardappels, hoewel gekookt wel weer beter is dan gebakken!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.