Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   HELP, zenuwen! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=864605)

Ashamed 08-06-2004 19:55

weg

.

ABrules 08-06-2004 19:57

banaan eten...

Ruudje 08-06-2004 20:01

Hmmm... heb ik zelf ook last van voor een optreden...
Wat valt er aan te doen? Drink een paar biertjes :p
Ligt voornamelijk aan je zelfvertrouwen... en alcohol is een simpele manier om dat een beetje omhoog te halen... maar je kunt natuurlijk ook aan jezelf gaan werken, zodat je er op langere termijn ook nog wat aan hebt :)

Lilium 13-06-2004 14:26

Diep ademhalen. Leg je handen op je heupen en denk aan je handen. Na een tijdje voel je je ademhaling naar beneden gaan.
Je wordt er rustig van :)
Succes met je optreden!

light fighter 13-06-2004 14:30

niet gaan stressen niet denken ik kan het niet maar je kan het wel, je hebt er zolang voor geoefend!!

Ashamed 15-06-2004 21:13

.

ABrules 15-06-2004 22:01

banaan eten helpt echt... zitten stoffen in die er gewoon voor zorgen dat je je wat ontspannener voelt enzo...

het schijnt echt te helpen...

voor de rest tja... gewoon je hebt vast veel geoefend...

probeer in de plaats van een heel publiek het eerst aan 1 iemand te laten horen... goede vriend of familielid... en als dat goed gaat... dan haal je er een 2e persoon bij...
en later nog 2 of 3 zelfs... dan zorg je dat er steeds meer personen naar je luisteren... en je leert lanzaam maar zeker aan om te gaan met al die aandacht...

dit kost wel wat tijd... die je misschien niet hebt voor die 2 volgende optredens... maar je kan er later misschien wat aan hebben...

ik offer me wel op je een keer aan te horen anders;)

Louis Armstrong 16-06-2004 09:58

Probeer je ademhaling bewust diep te houden, dit voorkomt het vlinderende gevoel in je buik. Knieen niet op slot zetten, maar ook niet te los houden, probeer het contact tussen je voeten en de vloer zo ontspannen mogelijk te houden.

Zeer zeker geen alcohol vlak voor een optreden, ja het ontspant, omdat het wat remmingen weg neemt, maar het verminderd de concentratie, en wat veel gevaarlijker is is dat je bij het volgende optreden niet een, maar twee glazen nodig hebt om hetzelfde ontspannende gevoel te krijgen, en het optreden erna, weer meer. Been there done that, en eenmaal dat traject ingeslagen is het moeilijk om weer eens een optreden te doen zonder (n)
Ik heb hele getalenteerde mensen ten onder zien gaan omdat ze zonodig een biertje voor hun concert moesten drinken (n)

Je moet je ook zeer zeker niet laten leiden door je zenuwen, jij bent de baas, en als je je er aan overgeeft, is het moeilijk om de controle terug te krijgen. Zorg dat je een goede bodem in je maag hebt, dus niet te veel, maar ook zeer zeker niet te weinig.
Een beetje arrogantie on-stage is niet erg, het publiek, dat zijn stomme boeren die er de ballen verstand van hebben, als je klaar bent, ben je gewoon weer jezelf.....
Wat een goed middeltje verder is, en erg goed werkt op deze korte termijn is nervovit, bij de kruidvat te koop, dat kalmeert ook de zenuwen op homeopatische basis, maar houdt de concentratie hoog

Ashamed 17-06-2004 19:36

.

AngelLena 17-06-2004 20:05

Ademhalingsoefeningen kunnen helpen, maar wat bij mij altijd het beste werkt is een gedachte, namelijk de volgende: Ach, ik ga er niet dood aan.

ABrules 17-06-2004 22:02

Citaat:

Shannon_epica schreef op 17-06-2004 @ 20:36 :
Ik eet veel banaan :)
neit te veel hé:p moet je dadelijk honderd keer tijdens je optreden naar de plee ofzo:s:D

maar ja, het is wel normaal hoor zenuwachtig zijn:) het is gewoon hoe je er mee om gaat... je moet het omzetten naar positieve spanning en opwinding;)

duifeltje 18-06-2004 13:54

Tjshah, zenuwen zijn gewoon dodelijk irritant. Er betsaan geloof ik wel homeopatische middeltjes tegen, misshcien moet je dat eens proberen (even vragen bij apotheek ofzo....(of verkopen ze dat daar niet....nou eeuhm, 'k weet niet hoe dat werkt)

Fade of Light 18-06-2004 14:23

Oookee, als goochelaar (in spe ;)), weet ik wat je doormaakt. en ook ik heb genoeg tips gehad.

Er zijn een paar punten:
- OEFENEN - Hoe beter je het kunt, hoe meer vertrouwen je hebt in jezelf, hoe kleiner de kans dat het misgaat. Als je goed oefent, kan er gewoon niks fout gaan, simpel.
- ERVARING - doe het voor! Ga op straat zingen als het moet, laat het horen aan onbekenden. Hoe vaker je iets doet, hoe minder zenuwachtig je uiteindelijk bent. Zeker op straat of voor onbekenden of semi-bekenden heb je niet veel te verliezen. JE ziet de meeste toch nooit meer.
- MIDDELTJES - Gebruik geen gare middeltjes! Je moet zorgen dat je ZELF die zenuwen bestrijdt, anders blijf je ermee bezig. Als je goed oefent, en genoeg hebt voorgedaan, woor je vanzelf minder zenuwachtig.

En voor het gedeelte van "het ligt gevoelig". Probeer dat uit te schakelen... Of gebruik die emotie in jouw voordeel (hoe? I have no clue ;))

Dark Psycho 18-06-2004 16:10

neem van te voren een flinke shot valium and you'll be allright :o

Ashamed 19-06-2004 21:53

.

Fade of Light 20-06-2004 12:36

well done :)

Ashamed 20-06-2004 17:26

.

Rhea 20-06-2004 17:57

"Sorry, this site is temporarily unavailable!"

Hij doet het niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.