Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Dingen regelen bij het op kamers gaan (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=865558)

Yacine 09-06-2004 19:00

Dingen regelen bij het op kamers gaan

Jaa, de grote vraag, waar moet ik allemaal aan denken om te regelen bij het op kamers gaan: ik moet me geloof ik inschrijven bij de gemeente, maar wat allemaal nog meer, wie moet mn adres allemaal krijgen, en hoe zit t met verzekeringen??

sexylexy 09-06-2004 19:05

Het adres moet je geven aan iedereen die je kent, de bank, abbonementen, etc.

Dukko 09-06-2004 19:06

De kamer zelf lijkt me om mee te beginnen een uitstekend plan (y)

sexylexy 09-06-2004 19:08

Citaat:

Dukko schreef op 09-06-2004 @ 20:06 :
De kamer zelf lijkt me om mee te beginnen een uitstekend plan (y)
Ja maar ze bedoelt wat ze daarbij nog moet doen.
misschien moet dit topic naar werk geld recht?

Daantje_0705 09-06-2004 19:08

- adreswijzigingen doorgeven aan vrienden, familie, bank, verzekeringen, abonnementen, enz.
- inschrijven bij de gemeente
- huurcontract regelen
- verzekeringen afsluiten (brandverzekering enzo)
- eventueel telefoonaansluiting regelen
- internet regelen
- televisie eventueel

hasseltboy 09-06-2004 19:20

Geen idee, ik zit niet op kamers...

El Kim 09-06-2004 19:23

Te regelen als je op kamers gaat:

* de kamer
* inschrijving bij gemeente
* adres overzetten (bank, verenigingen, uni/school, vrienden)
* telefoon
* tv/internet
* verzekeringen
* huurcontract (al is dat niet altijd mogelijk)
* meubels

En natuurlijk de verhuizing...

Quiana 09-06-2004 19:26

Is meer wat voor W,G&R. :)

Zut Alors! 09-06-2004 19:31

Als ik jou was zou ik het eerst naar de bank gaan. Die gasten weten precies wat er allemaal bij komt kijken vooral omdat je rekening moet houden met je inkomsten en uitgaven die je plotseling krijgt. Maar ze weten ook meestal wat je voor de rest aan wie moet doorgeven.

PV 09-06-2004 20:47

ik weet niet hoor, maar abonnementen en bankrekeningen enzo zou ik niet overzetten als je nog regelmatig bij je ouders langsgaat. Tenzij een krantenabonnement oid. het is alleen maar een hoop geregel en 4 jaar later moet je het weer opnieuw doen... + op kamers wil post nog wel eens zoek raken.

Chaucus 09-06-2004 21:13

Hou er ook rekening mee dat het soms mogelijk is om binnen de inboedelverzekering van je ouders te blijven. Even uitzoeken op de polis van je ouders...

**SoMeOne 09-06-2004 23:10

Geef je veranderingen ook door aan de IBG anders krijg je geen uitwonende studiefinanciering!!!!!!!
Eventuele verandering van ziektekostenverzekering moet je afsluiten en ook weer doorgeven aan de IBG

SuperSanne 15-06-2004 19:31

www.uithuis.nl

daar kun je ergens een heel stappenplan download, inc alles wat je moet regelen zoals verzekering, stufi, inschrijven bij gemeente... als die rompslomp :)

battlestar 15-06-2004 23:22

Citaat:

PV schreef op 09-06-2004 @ 21:47 :
ik weet niet hoor, maar abonnementen en bankrekeningen enzo zou ik niet overzetten als je nog regelmatig bij je ouders langsgaat. Tenzij een krantenabonnement oid. het is alleen maar een hoop geregel en 4 jaar later moet je het weer opnieuw doen... + op kamers wil post nog wel eens zoek raken.
klopt, en de kans dat je nog een keer gaat verhuizen als je op kamers zit is vrij groot, en dat zou betekenen dat je het dus nog een keer allemaal zou moeten veranderen

DeuS 19-06-2004 02:14

Vergeet vooral je WA verzekering niet. Zolang je thuis woont zit je meestal bij je ouders in de verzekering maar zodra je uit huis gaat moet je meestal je eigen WA verzekering regelen... (is overigens wettelijk verplicht)

Unexplained 19-06-2004 07:56

Het belangrijkste is je ziekenkostenverzekering. Als er iets met je gebeurt wil je dat dat goed is geregeld. Dit geldt in mindere mate voor de overige verzekeringen, maar die zijn ook wel belangrijk (WA, brandverzekering (bij huur vaak inbegrepen) en je inboedelverzekering).

Zorg er daarnaast voor dat je wat geld reserveert voor onverwachte uitgaven. Vaak krijg je de eerste maanden met veel eenmalige kosten te maken.

Voor de rest ben ik het niet helemaal eens met alle adviezen hier. Je kunt er, mijns inziens, het beste gewoon gaan wonen en op dat moment kijken wat je nodig hebt. Als je alles van te voren gaat regelen lever je duidelijk flexibiliteit in. Checklists kun je het beste pas langslopen als je er bijvoorbeeld twee maanden woont.

Unexplained 19-06-2004 08:14

Dit wil ik nog even zeggen (kreeg net onder de douche dit idee):

Het "zelfstandig wonen" is niet een bepaalde staat waarin je kunt verkeren. Neen, het is een proces waarmee je langzaam steeds beter in zult worden. In het begin kun je bijvoorbeeld veel moeite hebben met de huiselijke discipline (boodschappen, koken, schoonmaken, afwas), maar dat is iets dat je vanzelf leert naarmate je er langer mee bezig bent.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.