![]() |
Dingen regelen bij het op kamers gaan
Jaa, de grote vraag, waar moet ik allemaal aan denken om te regelen bij het op kamers gaan: ik moet me geloof ik inschrijven bij de gemeente, maar wat allemaal nog meer, wie moet mn adres allemaal krijgen, en hoe zit t met verzekeringen??
|
Het adres moet je geven aan iedereen die je kent, de bank, abbonementen, etc.
|
De kamer zelf lijkt me om mee te beginnen een uitstekend plan (y)
|
Citaat:
misschien moet dit topic naar werk geld recht? |
- adreswijzigingen doorgeven aan vrienden, familie, bank, verzekeringen, abonnementen, enz.
- inschrijven bij de gemeente - huurcontract regelen - verzekeringen afsluiten (brandverzekering enzo) - eventueel telefoonaansluiting regelen - internet regelen - televisie eventueel |
Geen idee, ik zit niet op kamers...
|
Te regelen als je op kamers gaat:
* de kamer * inschrijving bij gemeente * adres overzetten (bank, verenigingen, uni/school, vrienden) * telefoon * tv/internet * verzekeringen * huurcontract (al is dat niet altijd mogelijk) * meubels En natuurlijk de verhuizing... |
Is meer wat voor W,G&R. :)
|
Als ik jou was zou ik het eerst naar de bank gaan. Die gasten weten precies wat er allemaal bij komt kijken vooral omdat je rekening moet houden met je inkomsten en uitgaven die je plotseling krijgt. Maar ze weten ook meestal wat je voor de rest aan wie moet doorgeven.
|
ik weet niet hoor, maar abonnementen en bankrekeningen enzo zou ik niet overzetten als je nog regelmatig bij je ouders langsgaat. Tenzij een krantenabonnement oid. het is alleen maar een hoop geregel en 4 jaar later moet je het weer opnieuw doen... + op kamers wil post nog wel eens zoek raken.
|
Hou er ook rekening mee dat het soms mogelijk is om binnen de inboedelverzekering van je ouders te blijven. Even uitzoeken op de polis van je ouders...
|
Geef je veranderingen ook door aan de IBG anders krijg je geen uitwonende studiefinanciering!!!!!!!
Eventuele verandering van ziektekostenverzekering moet je afsluiten en ook weer doorgeven aan de IBG |
www.uithuis.nl
daar kun je ergens een heel stappenplan download, inc alles wat je moet regelen zoals verzekering, stufi, inschrijven bij gemeente... als die rompslomp :) |
Citaat:
|
Vergeet vooral je WA verzekering niet. Zolang je thuis woont zit je meestal bij je ouders in de verzekering maar zodra je uit huis gaat moet je meestal je eigen WA verzekering regelen... (is overigens wettelijk verplicht)
|
Het belangrijkste is je ziekenkostenverzekering. Als er iets met je gebeurt wil je dat dat goed is geregeld. Dit geldt in mindere mate voor de overige verzekeringen, maar die zijn ook wel belangrijk (WA, brandverzekering (bij huur vaak inbegrepen) en je inboedelverzekering).
Zorg er daarnaast voor dat je wat geld reserveert voor onverwachte uitgaven. Vaak krijg je de eerste maanden met veel eenmalige kosten te maken. Voor de rest ben ik het niet helemaal eens met alle adviezen hier. Je kunt er, mijns inziens, het beste gewoon gaan wonen en op dat moment kijken wat je nodig hebt. Als je alles van te voren gaat regelen lever je duidelijk flexibiliteit in. Checklists kun je het beste pas langslopen als je er bijvoorbeeld twee maanden woont. |
Dit wil ik nog even zeggen (kreeg net onder de douche dit idee):
Het "zelfstandig wonen" is niet een bepaalde staat waarin je kunt verkeren. Neen, het is een proces waarmee je langzaam steeds beter in zult worden. In het begin kun je bijvoorbeeld veel moeite hebben met de huiselijke discipline (boodschappen, koken, schoonmaken, afwas), maar dat is iets dat je vanzelf leert naarmate je er langer mee bezig bent. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01. |