![]() |
vwo of werken... Wat moet ik nou?
Ik heb -als het goed is- mijn havo diploma gehaald, maar geen idee wat ik volgend schooljaar wil doen. Ik heb dus maar getekend voor 2 jarig VWO. Ik begin nu dag na dag steeds meer spijt te krijgen van die beslissing, want ik heb absoluut geen zin meer om naar de middelbare school te gaan.
Ik zou volgend jaar kunnen gaan werken, of snel nog een studie uitzoeken(ookal heb ik geen idee welke studie). Zouden jullie mij alsjeblieft ervaringen/hulp/tips willen vertellen/geven, want ik weet het niet meer. |
Misschien kun je gaan praten met een decaan? Die kan je helpen kiezen enzo.
En volgens mij kán je je nog wel inschrijven voor studies, dus dat maakt iig niet uit. |
Weet je zeker dat je nog ingeschreven kan worden bij studies die eind augustus beginnen? Nouja en als dat zo is, dan weet ik niet eens welke studie :S
|
Blijf maar gewoon op het vwo.
Je weet toch nog niet wat je daarna wil gaan doen. Ga gewoon komend schooljaar vwo doen, mocht je het echt onwijs kut vinden dan kan je er altijd nog dat jaar mee stoppen en heb je in ieder geval een jaar om na te denken wat je wil doen. |
Heb je geen L.O.B. gehad dan?
|
Ik zou of vwo gaan doen of een mbo/hbo opleiding gaan volgen. Het is zo ontzettend moeilijk om weer terug naar school te gaan nadat je er een jaar tussen uit bent geweest. En mocht het dan echt niet lukken kun je altijd nog stoppen, maar dan heb je het iig wel geprobeerd.
|
Citaat:
|
Bedankt voor de reacties, maar misschien was het wel slim om te vertellen waar ik mij eigenlijk het meeste druk om maak. Vwo 5 kom ik wel door, ik ken dan nog veel mensen, maar vwo6 zal volgens mij een ramp worden :| Al mn vrienden zijn dan van school, worden eenzame pauzes volgens mij :s .
|
Je zou natuurlijk ook nieuwe vrienden kunnen maken he. :rolleyes:
En als je volgend jaar weet wat je wilt gaan doen dan kap je tog gewoon met vwo. |
uhm.. in 1 jaar leer je wel genoeg mensen uit je nieuwe klas kennen om het jaar daarna geen eenzame pauzes te hebben
|
Als je je VWO haalt kun je naar de uni. Dan heb je veel meer om uit te kiezen.
|
Citaat:
mss moet je een beroepskeuzetest gaan doen ergens, en echt eens met een decaan praten wat je nou wil. Ik zou liever werken, vwo is toch weer 2 jaar meer. Tenzij je mss een universiteit studie wilt doen, dan is vwo weer handig. mss dom maar: zet alle negatieve en positieve kanten in rijen. en bedenkt oplossing. kies waar jij je het pretigste bij voelt. sterte iig |
Vergeet niet dat je tegenwoordig vrijwel overal meer moet presenteren dan een HAVO of VWO diplomaatje.
Als je een beetje toekomstperspectief wil, dan zou ik iig een vervolgopleiding doen. Als je geen VWO wil, doen dan een HBO oid. |
Citaat:
|
vrienden maken in vwo6, daar hebben jullie gelijk in! :)
Wat ik mij dus ook afvraag, wat voor zin heeft 2jaar vwo (wat ik misschien niet eens haal), als ik niet weet wat ik wil. Politieopleiding lijkt mij opzich wel interessant. Daar moet je 18 voor zijn, ik ben nu 16 (14 september word ik 17). Best stom om met een vwo diploma een politieopleiding niveau4 te doen, ofniet? Nou ik zal de voor- en nadelen eens tegenelkaar opwegen. Lang nadenken en iets doen met jullie raad. ;) |
Juist als je nog niet weet wat je wilt lijkt het me slim om vwo te halen. Dan staat echt alles voor je open om te doen.
|
Citaat:
Als dat het enige argument is.... |
Als je nog niet weet welke studie je wil gaan doen, gewoon 't VWO doen.
Wel in die twee jaar bedenken wat je wil gaan doen, dan. |
Het is idd slim om verder te gaan naar het vwo. Iedergeval beter dan een jaar werken aangezien het dan best wel moeilijk om weer aan school te wennen. Je zou ook hbo of mbo kunnen doen, maar dan moet je wel weten wat voor opleiding je wilt doen en vwo is nog algemeen.
|
naar het vwo
voordeel: hogere vervolgopleiding, dus meer beroepskeuzes en nog een langere bedenktijd wat je wil gaan doen. nadeel: langer op de middelbare school werken voordeel: veel geld verdienen en een jaar langer bedenktijd nadeel: sommige mensen vinden het werken op gegeven moment wel best en hebben geen zin meer aan een vervolgopleiding te beginnen nu snel een opleiding kiezen voordeel: ervaring voor wat betreft hoe alles in zijn werk gaat voor wanneer je een opleiding gaat doen die je wel wilt. nadeel: je verspilt waarschijnlijk een jaar en veel geld aan iets waar je achteraf niet veel aan hebt. ik denk dus zelf dat 'ff snel een vervolgopleiding kiezen' geen optie is. Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt weer naar de middelbare te gaan, en je moet het vwo denk ik ook zeker niet onderschatten. Heb je ook echt geen idee welke richting je ongeveer op wilt? iets technisch? economisch? maatschappelijks? bedrijfsleven? (oke, das ook economisch, maar toch) toerisme? Misschien zou je dan namelijk ook een (bij)baantje in zo'n soort bedrijf kunnen gaan zieken, en alleen al door n btje mee te kijken, door te krijgen of het echt iets voor jou is. succes met het maken van een keuze iig! :) |
Citaat:
Mijn versie: werken voordeel: hopelijk geld verdienen als je al een baan vindt, want het is moeilijk om een baan te vinden. Bovendien vind je waarschijnlijk geen goede baan, omdat geen goede opleiding, noch ervaring hebt. nadeel: sommige mensen vinden het werken op gegeven moment wel best en hebben geen zin meer aan een vervolgopleiding te beginnen nu snel een opleiding kiezen voordeel: ervaring voor wat betreft hoe alles in zijn werk gaat voor wanneer je een opleiding gaat doen die je wel wilt. nadeel dat eigenlijk best voordelig kan uitvallen: je hebt een jaar aan iets besteed dat wellicht niet de beste keuze was. Maar naarmate je ouder wordt merk je dat het belangrijker is dat je een papiertje hebt, dan wat je daadwerkelijk gestudeerd hebt. |
NIET gaan werken. Geloof me. Na een paar maanden ben je het zat en zou je willen dat je weer op school zat. En trouwens, met een havo-diploma kun je eigenlijk niks om het zo maar cru te zeggen. Hetzelfde als een VWO-scholier na z'n middelbare school gaat werken. En denk nou zelf, wie zou jij als werkgever-zijnde aannemen; een man met jaren ervaring of een 16-jarige ex HAVO-scholier?
Ik denk dat het slimmer is om een vervolgopleiding te doen. Een HBO, al helemaal als je het VWO niet ziet zitten. Dan heb je daar ook niets aan en zal dat ook hoogst waarschijnlijk niet lukken. |
Citaat:
|
Bedankt iedereen! (y) :) Ik ga morgen praten met een decaan. Een vwo sprintklas dat op mijn school mogelijk is, neem ik serieus in overweging. Dat is dus VWO 5&6 in 1 jaar. Eén jaar volledig inzetten, dat moet te doen zijn, samen met weekelijkse begeleiding. Werken is inderdaad geen optie, dan begin je nooit meer met studeren, en dat is niet de bedoeling.
Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
als je 1 jaar hbo doet kan je ook naar de uni.....
dus: het is maar wat je wilt. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou gewoon gaan voor t vwo, dan heb je gewoon ff net wat meer tijd en 2 jaar extra op de middelbare school is zon ramp nog niet, hoor (ik heb na volgend jaar er ook 7 jaar op gezeten). Tiss best relaxed eigenlijk. Bovendien ben je 16 dus zal je je echt niet te 'oud' voelen als da een argument is voor jou. Bovendien heb je er ook heel veel aan ook al ga je de politieschool doen. Dan zul je er denk ik geen spijt van hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Voor de TS, er bestaan ook combinaties van werken en opleiding volgen tegelijk, maar daar hoor ik hier verder niemand over. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21. |