![]() |
goniometrie: hoe los ik de volgende som op?
sin(a) * (0.8 * r^(-1) * cos(x) - 0.3 * r^(-2) * cos(2 * x)) - cos(a) * (0.8 * r^(-1) * sin(x) - 0.3 * r^(-2) * sin(2 * x)) = sin(a)
Ik wil r en x uitrekenen. We stellen voor het overzicht even dat het dikgedrukte d is en het schuingedrukte e. Ik dacht zelf dat we hier konden stellen dat omdat d * sin(a) - e * cos(a) = sin(a)we mogen zeggen dat d wel 1 moet zijn en e wel 0 moet zijn. Dus dan heb ik een stelsel met d = 1 en e = 0 en dat kan ik oplossen (denk ik... als ik het invoer in maple krijg ik de goeie uitkomst, of me dat zelf gaat lukken is een tweede :-)). Das allemaal leuk en aardig, maar ik bedacht me: wat als d en e nou ook nog andere getallen zouden kunnen zijn? Dus mijn vraag aan jullie: kunnen d en e nog andere getallen zijn en waarom (niet)? Of als jullie denken: kind, doe nou niet zo moeilijk, het kan toch ook zus of zo! dan hoor ik t natuurlijk ook graag http://forum.scholieren.com/biggrin.gif. Bij voorbaat dank :-) |
ik zou ook niet zo snel weten hoe je het oplost, maar volgens mij kunnen d en e wel andere waarden hebben dan 0 en 1:
d * sin(a) - e * cos(a) = sin(a) dus d - e * cos(a) = 1 maar verder kan ik je ook niet helpen ;/ |
Alles uitdrukken in 1 variable. Dan moet je dus alle variabelen (op die ene na) naar 1 kant brengen. Als je dan de som nog niet uit kan rekenen is het stelsel strijdig. Heeft geen oplossing(en)....
|
Citaat:
Citaat:
|
Hallo, Femke,
Jouw voorstel om de factor achter sin(a) gelijk te stellen aan 1 en de factor achter cos(a) gelijk te stellen aan 0 levert inderdaad de beste oplossingsmethode op. Noem de de factor achter sin(a) even uitdrukking 1 en en de factor achter cos(a)even uitdrukking 2, dan blijkt dat je bij uitdrukking 2 een factor sin(x) buiten haakjes kunt halen omdat geldt: sin(2*x)=2*sin(x)*cos(x). Je vindt dan: sin(x)=0 of 8*r=6*cos(x). Als geldt: sin(x)=0, dan geldt: x=k*pi met k geheel en r=3/4 of r=-3/4. In uitdrukking 1 staat de term cos(2*x), wat gelijk is aan 2*((cos(x)^2)-1). Omdat cos(x) in r kan worden uitgedrukt levert dit een tweedegraadsvergelijking in r op waaruit r kan worden opgelost. Hieruit volgt de waarde voor cos(x) en dus is x dan ook bekend. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54. |