![]() |
Litha!
Mensen mensen, binnekort is het litha! En ik zou zo veel mogelijk informatie willen, iedeen, ervaring, enz.
Help me vlug! :P Liefs. |
|
wtf is een litha?
|
Klik op de link, en find out!
|
kijk eens hier:
http://www.amithea.tomaatnet.nl/index.htm daar staat van alles over Litha BB BrokenDreams |
vet.
zijn er dan ook bijeenkomsten enzo? |
Citaat:
|
Ik doelde meer op grote bijeenkomsten zeg maar, waar een hoop mensen heengaan :)
|
:)
Zou kunnen, ik weet er geen iig, maar weet wel dat er al wel zoiets geweest is, maar dan niet echt voor een sabbat dacht ik. Gok dat in Amerika en grotere landen zoiets wel sneller gebeurt. |
huh jij ook hier?:D
|
En wie is jij...?
|
Vraag ik me af: gaat iemand heir het ook vieren? Ik misschien, met mijn vriend even naar buiten, mediteren oid.
|
Litha..even kort samengevat.. dit is de dag van de kortste nacht, de nacht van het midzomerfeest. De zon heeft zijn hoogste punt bereikt en manifesteert zich als de levensschenker. Midzomernacht word vaak gevierd met grote vreugdevuren. Net als Beltane (1 mei) is Litha een vruchtbaarheidsveest. Wanneer op de late avond het vuur is gedoofd springen paren over na smeulende resten as om zo gezuiverd te worden.
Even in grove lijnen kort samengevat dan, ik kan Litha helaas niet vieren omdat ik bij een concert van Metallica zit (en de support act's natuurlijk). Maar ik sta er zeker wel bij stil dat het Litha is. Misschien vier ik het daarna wel. Dat weet ik nog niet. Ik wens in iedergeval mensen die het vieren morgen een Happy Litha. en ik hoop dat mensen wat hebben aan deze vage samenvatting van Litha. Blessed Be... |
Vruchtbaarheidsfeest? Een soort orgie, dus? :)
|
Dat kan je zo zien, hoeft niet. Als je de geschiedenis van Beltane weet (ik weet niet of je de film Mists of Avalon heb gezien?)..dan kan je dat zo beschouwen ja. Maar laten we het op de vruchtbaarheid van de aarde houden :).
|
Jammer, het leek me wel interessant.
|
Beetje vergezocht, "litha".
|
Wat vind je er vergezocht aan dan?
|
Tja ik vind.. midzomernacht, langste dag, dat kan voor seizoensgevoelige mensen best een mooie dag zijn, je zou er zelfs bij stil kunnen staan, of een feest houden.. Maar om het dan weer te gaan "mystificeren" tot iets als litha en kruiden te gaan verzamelen, neh..
|
EggeD schreef:
Citaat:
|
Als je niet in Keltische goden ed geloofd, en ik neem gemakshalve maar aan dat je daar niet in geloofd, kun je toch niet oprecht Litha vieren ? Het is vast heel mooi en interessant om te fantaseren over hoe het er toen aan toe zou gegaan zijn, maar kom op, je leeft uiteindelijk in 2004 - meer dan een vlucht van de gehaaste wereld kan het niet zijn (kluizenaars posten doorgaans niet op scholieren.com ;)).
|
als het deel uitmaakt van je geloof/religie (of hoe je het ook wil noemen) kan je het heel oprecht vieren hoor. En ik wil niet vervelend zijn, maar ik geloof wel degelijk in de keltische enz. goden.
|
Op zich is het wel zo dat naarmate de dagen langer zijn de kans dat je verliefd wordt groter wordt. Dus in die zin zou het organiseren van zo'n feest voor vrijgezellen wel verstandig zijn.
|
Citaat:
Zoiets als je verjaardag vieren als je niet jarig bent? |
Ik zou niet weten wat niet oprecht iets vieren is Mephostophilis, tenzij je het niet met de achterliggende gedachten, maar dan vier je denk ik ook niets (klinkt vaag ik weet het :rolleyes: maar je snapt hoop ik wel wat ik bedoel).
Ik reageerde alleen op wat EggeD schreef: Citaat:
|
Mephostophilis schreef:
Citaat:
|
And Again sluit ik mij aan bij Ithilwen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40. |