![]() |
[Natuurkunde] Vraagje
Een appel, die een massa van 245 gram heeft, raakt los uit de boom en valt vervolgens recht omlaag over een afstand van 1,8 m.
Bereken de arbeid die de zwaartekracht op de appel verricht. Hoe moet ik dit oplossen? |
W=F x S
F=Fzw=g en S=h |
Citaat:
W=F x S W= 245 x 1,8 maar dan komt er iets anders uit dan het antwoorden boekje dus dat werkt niet :( |
ga er niet vanuit dat antwoordenboekjes altijd kloppen.
wat is hun antwoord? |
Citaat:
|
Citaat:
W = 2,40345 x 1,8 = 4,32621 J Moet je zelf ff de significante cijfers uitvogelen. |
Citaat:
|
Citaat:
In het antwoordenboeg doen ze W=Ez (=m*g*h) De arbeid die de zwaartekracht uiteindelijk verricht heeft is gelijk aan de zwaarte-energie die de appel heeft als hij nog in de boom hangt als ik even opgelet had had ik je ook wel kunnen vertelen dat je de constante 'g' vergeten was :o ;) |
de verrichte arbeid is toch gewoon gelijk aan de zwaarte energie
en dus gelijk aan mgh edit: oops post van floris niet gelezen :bloos: |
De arbeid is gelijk aan de integraal over F inproduct ds, met F de kracht op het object en s de afgelegde weg.
Ook is de arbeid in het geval van conservatieve krachten (en daar is in dit geval sprake van) gelijk aan het verschil in potentiële energie. De meest eenvoudige manier om dus uit te rekenen is het verschil pakken in zwaarte-energie, zoals opgemerkt. |
m*g*h
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14. |