![]() |
longitudinale golven?
hoi!
Ik snap niet hoe het kan dat de kop van een longitudinale golf een verdunning kan zijn..? Hoe kan die kop dan in beweging worden gebracht als ie niet aangeraakt wordt? voor een voorbeeld van wat ik bedoel: http://vak-nat.feo.hvu.nl/simulaties...u/Lwave01.html Alvast bedankt :) |
Bij een golfbeweging treedt ieder object dat door de golf in trilling wordt gebracht op als puntvorminge bron. (principe van Huygens)
Bedoel je dit... of? |
:bloos: nee, dit zegt me vrij weinig. Ik snap iig wel dat een deeltje energie krijgt zodat ie beweegt en dan zelf eigenlijk weer bron is omdat ie energie overdraagt.
Ik snap gewoon niet hoe d'r een verdunning op kop kan staan :) Als er dus geen verdunning maar een verdikking op kop staat krijg je dit: Code:
| | | | | | | | Maar als er een verdunning op kop staat wordt deeltje 3 dus niet aangetikt, want dan zou er een verdunning zijn. Hoe komt deeltje 3 dan in beweging?? (sorry duidelijk kan ik niet :bloos: ) |
Dan krijg je gewoon net hetzelfde hoor. Eerst worden de linkse deeltjes weggetrokken en daarna losgelaten waardoor ze terugschieten naar hun evenwichtspositie. Door hun eigen traagheid (massa dus) schieten ze voorbij hun evenwichtspositie en botsen ze tegen de volgende deeltjes, en zo krijg je dan je golf.
Code:
| | | | Probeer het te vergelijken met dat je met een plankje in een bad water speelt. Als je duwt, krijg je voor je plankje veeel water waardoor het water hoger is als in de rest van het bad. Trek je nu je plankje naar achter, dan krijg je vooraan minder water dan in de rest van het bad. En als je deze bewegingen herhaalt, krijg je golven. Pas op, golven in water zijn geen longitudinale golven eh !!! Maar zo kan je het je misschien wel beter voorstellen. |
Maar zo heb je nog steeds een verdichting die voorop gaat? (behalve helemaaal aan het begin idd)
Maar ik wil altijd een verdunning voorop zien :D En dat wil maar niet lukken nee :( En dan doel ik op dit citaat (en op het applet): "er is in figuur 1.51 sprake van een lopende longitudinale golf waarbij een verdichting voorop gaat. (hoe zou je ervaar kunnen zorgen dat een verdunning voorop gaat?) " En ze zijn niet zo aardig om het antwoord ook te geven :p |
Ik heb 't nog ff aan m'n natuurkundeleraar gevraagd toen 'k hem weer zag, en hij maakte ook een beeldige tekening voor me waar achteraf gezien volgens mij geen biet van klopte. Maar nu denk ik er wel uit te zijn hoe het wel moet :
Code:
| | | | | | Jammer alleen is dat m'n leraar vast niet zoiets op het proefwerk zal vragen als hij 't zelf niet eens kan :( Maar ik ben er iig achter :D En mocht deze tekening toch nog niet kloppen dan hoor ik het ook graag :) |
hallo M..2,
Ga naar... http://home.hetnet.nl/~alchemilab/ en haal op HUYGENS.EXE ...Dan kun je in je eigen snelheid het gedrag van een lopende of staande golf bekijken naar keuze TRANS of LONG |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11. |