![]() |
Gevoelige bomen
Tijdens pinksterkamp heb ik een hele discussie gehad of bomen al dan niet gevoel hadden. Ik vind van wel. Maar de meeste verklaarde mij voor gek
Ze zeiden, bomen hebben geen zenuwstelsel. Maar vissen hebben ook geen longen en hebben ook gevoel mijn vraag aan jullie dus denken jullie dat bomen gevoel hebben en waarom wel of niet? |
Volgens mij is al 5 jaar geleden wetenschappelijk bewezen dat bomen (en alle andere planten) pijn kennen. Dit zou dus betekenen dat je beter 1 konijn kan vermoorden dan een bos met bomen omkappen.
|
pas maar op .. de boom gaat je vermoorden :p
|
Je vergist je, dat is LOTR ;)
|
Citaat:
|
als argument dat bomen geen gevoel hebben werd gezegd dat ze geen zenuwstelsel hadden
dus ik zei dat vissen geen longen hadden en ook gevoel tonen en dat had er dan weer niks mee te maken |
Het is wetenschappelijk bewezen dat planten een stof afscheiden als ze geknakt of afgesneden worden. Hoe ze dat voelen, of merken, geen idee, ik ben geen expert, maar het is dus wel duidelijk dat er een gewaarwording is. Misschien voelen ze wel pijn maar op een andere manier als wij. Er is nog zoveel dat we niet weten.
Het is iig een van mijn stokpaardjes bij vegetariërs die die lieve kleine diertjes toch zo zielig vinden. En ondertussen maar planten kapot hakken die zich niet eens kunnen verweren, laat staan duidelijk te laten merken dat het wat hun betreft niet klopt. Zolang het maar ogen heeft, zacht is en zielig kan kijken of piepen :D. |
Citaat:
Dus jij hebt alleen maar respect voor dingen die je kunnen vermoorden... :p Ik geloof ook dat planten en bomen gevoel hebben |
Citaat:
Bomen hebben geen zenuwstelsel, dus ze hebben geen gevoel. Dus dat met die longen van die vis heeft er niets mee te maken. Een vis ademt gewoon anders. |
ik ben er 200% van overtuigd dat bomen ook gevoelens hebben. het zijn toch ook levende wezens.
|
Dat zegt niks leraren zijn ook levende wezens maar gevoel?
|
die beuk in me achtertuin loopt de heledag te mekkeren. Beuken zijn echt overgevoelig (n)
|
een boom kan wel reageren,maar niet voelen als een mens of dier lijkt mij
|
Groeien oke, maar voelen? Hmm nee denk het niet. Een boom kan immers ook niet denken en dergelijke.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als wij, als mensen, een wondje krijgen en er gaat bloedcellen kapot dan reageert de stof die vrijkomt met een stof in het bloed waardoor het gaat stollen. Een boom die krijgt ook een beschermend laagje op de plaats waar de tak is afgesneden, maar je kunt me niet vertellen dat ik euforie, pijn of een andere emotie voel tijdens het stollingsproces. |
Citaat:
Ik zie het namelijk als grote onzin. Wat zou een boom eraan hebben om pijn te kunnen voelen? Een boom kan toch niet reageren? (lees: de aanvaller afweren) Het hebben van de benodigde zenuwen zou veel energie kosten voor bomen, terwijl het ze niets oplevert qua extra overlevingskans. Conclusie: bomen kennen geen pijn. Evolutie, daar draait het allemaal om. |
precies :cool:
|
Haha, ik moet denken aan een prachtig kort verhaaltje uit een verhalenbundel van Roald Dahl:
Een man is maandenlang bezig geweest met een machine die alle geluiden die buiten het bereik van mensen [denk aan een hondenfluitje] laat horen. Dan loopt hij naar buiten om zijn uitvinding te testen en hij hoort vreselijke kreten zoals hij nog nooit gehoord heeft. Zijn buurman was het onkruid aan 't wieden en de man hoort allemaal vreselijke kreten zoals hij nog nooit gehoord heeft. Hij vraagt zijn buurman of hij een bloem wil knippen, en hij hoort nog ergere kreten. Uiteindelijk gaat de man een boom kappen etc. Heel... maf. Ontopic: Ik denk dat een boom wel íets moet voelen. |
Citaat:
|
Ik vind ook dat bomen gevoel hebben!
Omhels een boom, en de energie van de boom stroomt foor in jou!! :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
je denkt niet met je DNA,je denkt met je hersenen. een boom net als de mens groeit via het DNA maar kan dus niet denken omdat het geen hersenen heeft. (y) |
Citaat:
|
Citaat:
een hond denkt niet, een kat, een vis, een olifant? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
goddamn tree hugging hippies
|
Citaat:
|
Citaat:
Om deze reden kunnen bomen niet denken. |
Ik geloof niet dat bomen gevoel hebben. Ze leven wel en daarom hebben ze een energieveld om zich heen, een soort van aura (wel anders dan een menselijke aura natuurlijk). Mensen en bomen zijn naar mijn idee moeilijk tot niet te vergelijken.
|
Citaat:
Mensen bijvoorbeeld produceren een (zeer klein) magnetisch veld. |
Citaat:
Dan kun je wel zoals energie zeggen dat het in het DNA zit, maar bij een hond zit het ook in het DNA dat ie tegen een boom moet zeiken om zn territorium af te bakenen. |
Citaat:
Wat ik al zei: 'een soort van aura'. Lekker onduidelijk, dat weet ik. Maar kijk, planten hebben net als mensen energie nodig. Levensenergie, die je bijvoorbeeld met reiki over kan brengen. Dat veld wat ik bedoel, bevat levensenergie en is niet te 'meten'. Nog steeds een beetje onduidelijk :bloos: ... |
Citaat:
|
Alle energie is te meten, anders is het geen energie.
|
Citaat:
De boom zelf heeft geen invloed hierop. |
Citaat:
|
Citaat:
De hersenen zijn te complex voor mij om een zinnige uitspraak hierover te doen. Bij planten echter is het vrij evident hoe het werkt. |
Citaat:
Hoe meet jij zonne-energie dan trouwens? |
Citaat:
Ik dacht zelf al dat je de reflexen hier wel bij kunt indelen, maar op beweging e/d kun je wel zelf invloed uitoefenen natuurlijk. |
Citaat:
Die zijn op allerlei manieren te meten, bijvoorbeeld met lichtgevoelige diodes. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07. |