![]() |
Klassieke muziek?
In sommige gebieden en leeftijdsgroepen is het luisteren en houden van klassieke muziek uit den boze. Ik heb mij hier nooit zoveel van aangetrokken.
Ik ben op zoek naar klassieke muziekstukken die "het" hebben, die iets in je los maken of juist een zware stemming tot gevolg hebben. Of, wat is je lievelingsstuk? Bedankt. (p.s. niet het bekende werk) |
Mahler: 6e symphony, 5e symphonie en 3e symphony
Stravinsky: Petrousjka Tjaikowsky: 6e symphony en de 4e symphony Dvorak: nieuwe wereld symphonie, nr 9 Bartok: concert voor orkest, Bluebeard's Castle Prokoffief: Luitenant Kye Moussorgsky: schilderijen tentoonstelling Bruckner, Symphonie nr 4&6 Enkele persoonlijke favorieten |
Tchaikovsky - Swan Lake: word ik heel rustig van, dan krijg ik zin om iets creatiefs te doen.
Edvard Grieg - In the hall of the Mountain King: Krijg ik een heel melancholieke bui van en dan heb ik zin om Quake te spelen :p |
grieg, peer gynt suite
largo, componist ontschiet me even :s |
en natuurlijk de geweldige soundtrack van army of darkness
sffeeeeerr |
Citaat:
|
Wagner, maar dat gaat er bij commies vast niet in
|
Citaat:
|
Dvorak - Symphony from the new World
Tschaikowsky - Symphony nr. 6 |
Citaat:
|
Lekker bekend: Vivaldi 4 seasons.
|
Citaat:
|
Hij zegt toch: geen bekende nummers.
rapsodys van brahms. |
Citaat:
|
:D Ja..
Benjamin Britten - War Requiem |
Erbarme dich van Bach gezongen door Aafje Heynis
|
Beethoven - Monschein Sonate
Bach - Ave Maria Een hoop van de muziek van LotR is ook goed vind ik, maar dat zoek je waarschijnlijk niet... |
hmm weihnachts oratorium van Bach. Niet echt super muziek, maar een geweldige trompetpartij.....
|
bizet overweldigd me altijd. de bolero van ravel is heel bekend, maar het blijft een goed stuk, die opbouw bladiebla...
hongaarse dansen vind ik altijd leuk om te spelen (speel viool) en en... damn, nou ben ik de naam kwijt... in ieder geval een mooi vioolconcert, ik zoek de naam nog wel es op. |
Bach - Jauchzet dem Herrn, alle Welt (BWV Anh. 160)
Pärt - Magnificat Vivaldi - Gloria Mendelssohn - 4e symfonie |
Hmmm wat ik dan weer niet begrijp is waarom het geen bekende stukken mogen zijn. Door de bekende stukken rol je er echt in en leer je de typerende dingen voor een componist te herkennen vind ik altijd. Je wordt nieuwsgierig naar de rest van het werk van die componist.
Chopin heeft een hele hoop Mazurka's geschreven. Probeer die eens en zoek er zelf de mooie uit. Bij Klassiek heb je nog heel erg veel verschillende smaken. Zo vind ik Wagner te zwaar en luister ik dat nooit. Verder hou ik niet echt van koperblazers maar meer van gevoelige stukken geschreven voor piano en viool--> Dvorak, Chopin, Brahms, Rachmaninoff, Fauré, Debussy. Ik hou erg van de Impressionisten. Mijn grote aanrader is: Brahms- vioolconcert in D majeur. (het is ook het enige vioolconcert wat hij geschreven heeft en dus best bekend ja.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bach - Bist du bei mir Handel - How beautiful are the feet Purcell is altijd leuk. Britten ja, die was ik nog vergeten. En liederen van Schubert (erlkönig, maar die is wel érg bekend). |
Citaat:
Bij klassieke muziek vind ik die inderdaad moeilijk te vinden. New Orleans Jazz, bigbands vind ik wel weer geweldig. Noem eens een nummer wat ik kan beluisteren dan als je wilt :) Het zijn vaak de massale stukken (met koperblazers) |
sorry maar dit is bekend... vind het wel de moeite waard om het op te noemen.... Orf: Carmina Burana (O fortuna)
Vind dit zo schitterend! |
Citaat:
De buhnesolo uit pini di roma, van Respighi Filmmuziek: de opening van dances with wolves van John Barry Het laatste deel uit de suite: la strada van Nino Rota. ( combi van klassiek en jazz. ) |
- De Lente van de Vier Jaargetijden (Vivaldi)
En ook Tschaikovksy, en andere werken van Vivaldi. :) |
frank sinatra - i've got you under my skin
|
Citaat:
@ TS, er al iets uit kunnen halen? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21. |