![]() |
[fysica]stralingsdruk
hm. vraagstukje waar ik niet echt uitkom, en het lijkt zo simpel :mad:
(niet letten op het verhaal dat er rond hangt. onze assistent probeert grappig te doen :rolleyes: ) astronaut in nood: jim hangt stil op 10m van zijn ruimteschip; de verbindingslijn is gebroken en zijn jet-motor doet het niet. Hij heeft wel een laserzaklamp die continu 100W straling kan uitzenden. de massa van Jim, met z'n ruimtepak is 110kg. door licht uit te zenden, drijft de astronaut zichzelf naar het ruimteschip. hoe lang duurt het om op die manier die afstand te overbruggen. het antwoord is 22.6 uur :D. nu nog hoe je er toe komt :rolleyes: iemand een idee? |
Wet van behoud van impuls; de fotonen afgeschoten door de zaklamp hebben een impuls die je kunt berekenen met behulp van het vermogen. Delen door de massa (110kg) en je hebt de snelheid.
|
het ging over de stralingsdruk.
ik had al aan behoud van energie ofzo gedacht. maar hoe kom ik van druk naar energie en van vermogen naar energie (of impuls) mn formularium van vorig jaar blijkt spoorloos. :rolleyes: |
100 W = 100 J / s.
|
Als er nou ook nog bijstond hoeveel fotonen er per seconde werden uitgezonden...
|
Citaat:
stralingsdruk is intensiteit over snelheid. |
Citaat:
Het probleem van rekenen met stralingsdruk is dat je wel moet weten waartegen hij zich afzet lijkt me...? Hmm ik heb bhier een formule gevonden: http://jupiter.astro.kun.nl/Kaleidoscoop/hc/img129.png Nu kunnen we, uit de definitie van L=E/A, opmaken dat dit hetzelfde is als: F=E/(2(pi)r2c) Volgens mij zit je nu met een differentiaalvergelijking die je wel graag zou willen oplossen... namelijk: m*r" = E(t)/(2(pi)r2c) (r"= tweede afgeleide van r naar t) Ik geloof niet dat ik erg ver kom... Mathematica wil deze diff.vgl. in ieder geval niet oplossen met minder dan 10 besselfuncties. |
jouw oplosmethode is pas stug :p
het staat zo in Serway en zo is het: Pstraling = I / c soit. laat maar, ik vraag het wel even aan klasgenoten. straks is het examen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15. |