![]() |
watertransport stengels
Help...
Wie o wie kan ons helpen met onze praktische opdracht voor biologie...?!? We zijn dringend op zoek naar mensen met een biologieknobbel, mensen die ons de hele watertransport in de stengel van een plant kunnen uitleggen... Ben jij onze reddende engel, mail dan naar petersroos@hotmail.com! Thnx!! |
F&F --> Exacte vakken
|
misschien heeft het iets te maken met cappilairkrachten? (mijn spelling isniet optimaal)
|
mja, met onderdruk van in de wortel tot aan de lucht buiten. de zeefvaten hebben daarvoor aangepaste verstevigingen.
damn, worig jaar stond heel mn cursus biologie online en kon ik je het hoofdstuk doorsturen. nu niet meer :o en het is te veel om zo even uit te laggen. zoek een biologie/plantkunde handboek in de bieb daar staat het zeker weten in |
door de verdamping van water uit de bladeren wordt door de cappilaire kracht water vanuit de wortels omhoog gezogen d8 ik
|
Citaat:
a) van schors naar houtvaten: zouten via actief transport naar houtvaten, water volgt via osmose ( ook worteldruk) in de houtvaten 1. cappilaire kracht. 2. verdamping >> zuigkracht bladeren 3. waterdruk |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16. |