![]() |
intergraal
0 intergraal 6/x dx2= ??
zoiets zei mijn leraar toen ik vroeg hoe oud hij was. kan iemand dit ff oplossen. of klopt het niet ( volgens mij heb ik vergeten wat hij precies zei) (ik heb wiskunde a1,2 dus weet niet hoe dat moet) |
klopt zeker niet:)
|
Citaat:
|
integraal van 0 tot 2 van 6/xdx?
zoek primitieve van 6/x= 6log(c*x), met c een constante. probleem is dat 6log(2*c)-6log(0*c) niet te berekenen is, omdat log(0) niet gedefinieerd is (er is geen getal y, zodat e^y=0). Evenzo bestaat de limiet voor n naar 0 van log(n) niet (min ondeindig). Deze integraal is dus niet op te lossen Oh, waar log staat kan ook ln staan, ben gewend om daar log voor te schrijven, maar ik bedoel met log dus de natuurlijke logaritme |
kijk er was een S teken boven stond 0 en onder 6 en dan x dx2 ofzo
|
Citaat:
6 S x dx * 2? 0 Dan kan je de primitieve wel opzoeken van f = x, dat is namelijk F = 1/2 x^2 Invullen geeft -> F(6) - F(0) = 1/2 * 6^2 - 1/2 * 0^2 = 1/2 * 6^2 = 18, dat vervolgens nog maal 2 geeft 36 :) |
dx2 lijkt me sterk, want x2 is geen variabele in de functie die je integreert
|
Citaat:
dan zou je een negatieve waarde krijgen (de integraal van 6 tot 0 is de negatieve integraal van 0 tot 6).. lijkt me ook sterk dus |
Citaat:
|
6
S 0 x2 dx |
Citaat:
|
Citaat:
De primitieve van f(x)=2x is F(x) = x^2, invullen geeft F(6) - F(0) = 6^2 - 0 = 36 ;) |
Citaat:
|
Citaat:
=1/3*63-1/3*0=216/3=72. In dit geval is F: x->1/3*x3 de primitieve van f: x->x², waarbij geldt: F'(x)=f(x). |
Citaat:
|
Citaat:
De primitieve van 2x is x^2 (leidt x^2 maar af, dan zul je op 2x uitkomen). Als de oorspronkelijke functie x^2 zou zijn, dan is de primitieve 1/3 x^3 (leidt laatstgenoemde maar af, dan krijg je weer x^2) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04. |