![]() |
oef met limieten
de limiet waarbij x -> +00 (x - lnx)=...
t zou iets moeten zijn met afgeleiden daarvan nemen, regel van l'hôpital ofzo... die krijg ik echt niet opgelost... iemand, plieieieieieieieies |
L'hôpital is moeilijk doen om niets.
00 is oneindig neem ik aan? zoja dan: Lim (x-lnx) x->00 = lim x(1-(lnx)/x) x->00 je hebt hier 3 standaardlimieten: x -> 00 1 -> 1 -ln(x)/x -> 0 (immers: ln(x)/(x^a) gaat naar 0) dus Lim (x-lnx) = 00(1-0) = 00 * 1 = 00 x->00 dus de limiet is oneindig. |
thx, maar ik snap niet :
-ln(x)/x -> 0 (immers: ln(x)/(x^a) gaat naar 0) hoe kom je daaraan? waarom gaat ln(x)/x^a naar 0? ... |
Als je de afgeleide gaat bepalen, kun je de scheve assymptoot berekenen.
|
neem je dan die afgeleiden van ln (x)/x zodat je 1/x/x = 1/x² uitkomt? zodat als je de limiet invult... 1/00 uitkomt en gelijk is aan 0 ?
maar mag dat zomaar? |
De afgeleide van ln(x)/x is geen 1/x², maar met de (1-ln(x))/x².
Maak gebruikt van de produkt- of de quotiëntregel. De limiet van ln(x)/x naar oneindig is een standaardlimiet. Dus die mag zonder bewijs gebruikt worden. |
Citaat:
|
Maar als je hem echt wilt:
lim (P/(e^P) = 0 (exponentiele rij wint het van machtrij) p->oo P = ln(x) ln(x) -> oo ==> p->oo (voor de duidelijkheid: als p = ln(x) en ln(x) gaat naar oneindig, dan gaat p ook naar oneindig) Nu kan je P vervangen door ln(x). Je krijgt dan: lim (ln(x)/(e^(ln(x)) = 0 x->oo wat je kan schrijven als: lim (ln(x)/x) = 0 x->oo En daaruit volgt weer: lim (ln(x)/(x^a)) = 0 x->oo Doordat x^a ook naar oneindig gaat. [Dit bericht is aangepast door GinnyPig (05-12-2001).] |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24. |