![]() |
vraagjes over ontslag recht
Ik werk momenteel bij de delifrance als parttime medewerkster, dat wil zeggen, ik heb een parttime contract, maar werk er gemiddels 40 uur per week.
Nou is de spanning tussen mij en mijn baas inmiddels zo hoog opgelopen, dat ik van plan ben maandag mijn ontslag in te dienen. Ik wilde er sowiezo maar tot eind juli werken omdat ik in September weer ga studeren (wat mijn baas niet weet) maar heb besloten dat ik er echt zo snel mogelijk weg wil. Nou heb ik een opzeg termijn van een maand, die ik ook wel uit wil werken. Hij heeft me laatst een waarschuwing gegeven dat ik mijn werk niet meer goed doe, maar de afgelopen 2 dagen (vanaf dat ik de preek kreeg) heb ik wel weer goed gewerkt. Kan hij nu, op het moment dat ik mijn ontslag indien, me zeggen dat ik per direct mijn baan kwijt ben? Een vriend van me vertelde me dat wanneer ik mijn ontslag indien, en ik nog vakantie dagen over heb, ik die uitbetaald moet krijgen. Klopt dit? En zo ja, zitten daar voorwaarden aan en welke? En als hij me nou eerder ontslaat dan dat ik ontslag heb genomen, moet hij me dan alsnog de vakantie dagen uitbetalen? Ik weet niet of het belangrijk is wat de spanning tussen mij en mijn baas veroorzaakt, maar ik zal het heel kort proberen uit te leggen. Het is een mannetje van hooguit 1.60 en ik heb het idee dat hij zich daardoor op andere manieren probeerd te manifesteren. Hij is geniepig. Dat blijkt uit het feit dat hij altijd het personeel aan het begluren is. Ik was bijvoorbeeld laatst in de kleedkamer om iets te pakken en had de deur, waar een spiegel opzit, open staan. Ik keek in de spiegel en zag dat hij me met een achterdochtige blik aan het begluren was. Ook is het zo dat ik de afgelopen 4 dagen die ik vrij heb gevraagd, zonder reden geen vrij heb gekregen. Verder is er niet echt iets wat ik in woorden kan uitdrukken, maar is het gewoon een gevoel van ongelooflijke irritatie. Ik ben overigens niet de enige met dat gevoel. Er zijn momenteel 4 van de 15 mensen die daar bij voorkeur niet meer zouden willen werken. En daarvan gaan er inclusief ikzelf ook 2 echt hun ontslag indienen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Daar wordt ik nou vrolijk van :)
Nou begrijp ik alleen helemaal niks van mijn loonstrook. Er staat wel iets op over mijn aantal vakantiedagen, maar ik weet niet of dat het aantal is dat ik per jaar heb, of het aantal dat ik opgebouwd heb. Ik zal even een tabelletje van mijn loonstrook overtypen: Gewerkt: 21.00 (dagen) 163.75 (uren) Opbouw------------------------ Verlof: 15.72 (uren) SVW dgn: 21.00 (dagen) En een andere tabel van mijn loonstrook: Totalen t/m deze periode SVW dgn : 21.00 Bruto SVW : ***.** Loon LH: :***.** Loonheffing: :***.** ZFW :10.66 Netto :***.** Rest. Verlo uren :15.72 Dan is er nog een tabel met algemene gegevens en een tabel met salarisberekening. Maar ik geloof niet dat die hier belangrijk zijn. Dit was overigens mijn eerste salarisstrook. Ik weet niet of iemand hier uit op kan maken hoeveel vakantiedagen ik heb. Een vriend die ik over de telefoon sprak zei dat SVW dagen het aantal is, maar ik dat geval zou mijn baas me een heel maand salaris verschuldigd zijn na mijn ontslag en dat lijkt me niet :p |
Citaat:
Je hebt gewoon recht op een maand loon en bent nog verplicht een maand te werken, als jullie je allebei aan die maand opzegtermijn houden. Let wel op dat je er geen twijfel over laat bestaan dat je wilt opzeggen: als je er met hem over praat en afspreekt dat je per direct wilt stoppen, dan is er een zgn. beëindigingsovereenkomst. Je hoeft dan per direct niet meer te werken, maar kunt ook geen aanspraak meer maken op een maand loon. Wat in jouw geval het beste uitkomt moet je zelf zien. In elk geval blijf je recht houden op je opgebouwde vakantiedagen, die zoals al gezegd zonder voorwaarden moeten worden uitgekeerd als de overeenkomst eindigt. |
Oke dankjewel :)
Maar uit de tabel die ik heb overgetypt kun je dus niet opmaken hoeveel vakantiedagen ik heb opgebouwd? |
Ik niet, juristen zijn erg slecht in rekenen, sorry :o
|
Citaat:
Maar ik heb nog niet genoeg recht gehad, heb trouwens 'n ander recht dan dat van jullie dus ik kan je ook niet helpen Miekmuisje. ;) |
Citaat:
Maargoed, stomme loonstrook. Ik snap er geen hol van :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Rest. Verlo uren :15.72 geeft aan wat je nog kan opnemen. Mijn vraag is wel van wanneer dit getal is. aangezien Rest verlof en Opbouw verlof precies hetzelfde zijn grtz ivo |
Citaat:
Het aantal verlofuren dat je hebt opgebouwd over deze 21 dagen is 15,72 uur waarvan je nog niets hebt opgemaakt. Het totaal aantal uren waar je in een jaar verlof recht op hebt moet minimaal 4x het aantal overeengekomen arbeidsuren in een week zijn. Heb je dus bijvoorbeeld een contract voor 20 uur per week dan heb je jaarlijks recht op minimaal 80 verlofuren. Maar je krijgt natuurlijk alleen maar uitbetaalt wat je hebt opgebouwd. Wat Ivo beweert klopt dus. Als jij nu zou opzeggen, zou er 15,72 uur uitbetaalt moeten worden. |
Citaat:
Uitgaande van bovenstaande gegevens (en dat het inmiddels juni is) Vind ik 15,72 uur nogal weinig. Daarom de vraag van 1. van wanneer is het loonstrookje 2. hoe lang werk je er al 3. Waar staat je contract op (hoeveel uur) Volgens een een voudige berekening zou je namelijk alleen over DIT loonstrookje al zo'n 13 a 15 uur hebben moeten opbouwen. Daarom dus deze vragen grtz ivo |
Dit was mijn eerste loonstrook :) Ik werkte er toen precies een maand. Ik kan alleen mijn 2e loonstrook even niet vinden :o
Maar eind deze week krijg ik de derde en dan weet ik nu in ieder geval van welk getal ik uit moet gaan. Thanx :) |
Citaat:
|
Nou hoor ik van een vriend van me dat hij ook het recht heeft om me gewoon te dwingen die vakantie uren op te nemen in de periode dat ik er nog werk. Klopt dit?
|
Dit stukje vond ik op de site van intermediair:
Non actiefstelling / einde dienstbetrekking I s de werknemer op non actief gesteld of is het einde van het dienstverband in zicht, dan heeft hij geen belang bij overleg over zijn vakantiedagen. Tijdens de non-actiefstelling blijft de werknemer betaald thuis. Bij het einde van het dienstverband moet de werknemer de nog openstaande vakantiedagen in geld uitkeren. Vaak verplicht de werkgever zijn werknemer om de vakantiedagen op te nemen vlak voor het einde van het dienstverband. De werknemer kan er juist de voorkeur aan uitbetaling aan geld. Kan de werkgever hem ertoe verplichten om zijn vakantiedagen op te nemen? Zoals reeds gesteld moet de werkgever de vakantie tijdig vaststellen zodat de werknemer genoeg tijd heeft om zijn vakantie te regelen. Alleen bij de aanwezigheid van bijzondere omstandigheden kan van deze regel worden afgewezen. In het algemeen is een vakantie niet tijdig vastgesteld door de werkgever als de vakantie samenvalt met de opzegtermijn. Ook veel cao’s bevatten een soortgelijke bepalingen. Tijdens een periode waarbij een werknemer op non actief wordt gesteld met behoud van loon, kan door de werkgever eenzijdig de vakantie worden vastgesteld mits daarbij rekening wordt gehouden met voorafgaand overleg. Vaak zal een werknemer tijdens de non actief periode niet accoord gaan met een gedwongen vakantie opname. Als ik dit dus zo lees kan hij het je niet verplichten. |
(y) :)
|
Mijn opzegtermijn is trouwens 1 maand, maar ik ga ervanuit dat dat een beetje krap is om nog een vakantie te regelen die binnen die maand moet vallen.
Bouw ik in die opzegtermijn maand trouwens ook nog gewoon vakantiedagen op die hij me uit moet betalen? |
Zolang je contract geldig is bouw je vakantie-uren op, dus tot je ontslagdatum.
|
Citaat:
Dat is het vervelende voor werkgevers :) vooral als ze te maken hebben met mensen die verstand hebben van arbeidsrecht. En dat hebben de meeste (voor de werkgevers gelukkig) niet. Maar loop je er 1 tegen het lijf als werkgever dan heb je wel een probleem ;) Want die weten wel wat ze mogen (voordeel van Propedeuse jaar accountancy, heb beginselen arbeidsrecht gehad :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35. |