![]() |
[Visual Basic] Help.
Hoi,
ik probeer een programma te schrijven in VB, voor school, waarmee ik muntsoorten om kan rekenen. Het programma bestaat uit een tekstbox, een combobox, daaronder een button en daaronder nog een tekstbox. In de bovenste tekstbox voer je het aantal in van de munt. In de list kies je de muntsoort: Code:
Dit is de code die ik tot nu toe heb ingevoerd: Code:
En hoe zeg ik dan dat hij dat moet berekenen uit wat er in die list staat? De bovenste tekstbox heeft txtInvoer, de list heet cmbMuntSoort, de button cmdBereken en de onderste tekstbox (waar de uitkomst in zou moeten staan) heet txtUitvoer. Alsvast bedankt, want ik kom zo niet verder. |
If cmbMuntSoort.DataField = "Amerika - Dollar > Euro" Then muntwaarde = 0.8084 * muntaantal1
Heu, moet muntwaarde niet muntaantal2 zijn of zeg ik nu wat doms? |
Wil je indruk maken op school:
ga naar http://www.ecb.int/stats/eurofxref/ en download iedere dag de XML conversie tabel. En verder... - ik zou de omreken factor niet hard programmeren - ik zou controleren op nummer ipv string ("Amerika - Dollar > Euro") |
Citaat:
1 = Amerika - Dollar > Euro 2 = Australië - Dollar > Euro 3 = Brazilië - Real > Euro 4 =Canada - Dollar > Euro enz... |
Hmm, zal ik eens proberen.
Maar ik heb 't gevoel dat 'ie dan nogsteeds niet helemaal gaat werken ^o). Ik laat het weten (y). |
misschien is het ook wel handig als je gewoon constanten gebruikt en daar uit leest. De constanten zet je bovenaan zo heb je duidelijk overzicht en geen slordige code.
|
Ik heb geen enkel idee hoe ik dit moet doen. Heeft iemand een tip?
|
Private Sub cmdBereken_Click()
'leest muntaantal1 uit txtInvoer 'rekent muntaantal1 om naar muntaantal2 'schrijft muntaantal2 in txtUitvoer 'declaraties Dim txtInvoer As Double Dim muntwaarde As Double Dim txtUitvoer As Double 'hoofdprogramma If cmbMuntSoort.DataField = "Amerika - Dollar > Euro" Then muntwaarde = 0.8084 * muntaantal1 txtInvoer = Val(txtInvoer.Text) txtUitvoer = txtInvoer * cmbMuntSoort.List txtUitvoer.Text = Str(muntaantal2) End Sub --------------------------------------------------------------------------------- Tip: verander 0.8084 in een variable die je in het BEGIN! van het programma declareerd. Al die bedragen bereken je uit een constante waarde zeg maar [de vermedigvuldigings factor]. Deze zou je kunnen declareren als een constante. Vb: ' Amerikadollar/euro Const VSdollar2Euro = 0.8084 Const Euro2Vsdollar = 1.214 'Engelandpond/Euro Const Engpond2Euro = 2.456 Const Euro2Engpond = 1.014 Enz! Heel erg simpel maar overzichterlijker als de koersen veranderen want je hebt alles netjes bij elkaar staan bovendien is verranderen zelf nu ook een eitje. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Verandert de koers niet elke seconde? (beetje overdreven)
Dan blijf je toch aan de gang? of is het een project. ik begrijp je "voor school" niet helemaal Voor de school om in gebruik te nemen of voor een project voor school. |
Citaat:
Je gaat toch niet serieus denken dat een school een VB newbie (no offense @ S) heeft ingehuurd om financiele programma's voor hun te schrijven he? :p |
haha, nee dat vond ik ook al een beetje vreemd...
ook omdat je dan beter met sql uit een internationale database de koersen kan halen ofzo, maar zo precies zou een school de koersen nooit nodig hebben, tenzij ze de boeken uit marocco halen ofzo... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05. |