![]() |
Particulier 'SpaceShipOne' bereikt de ruimte
Homepage van de bouwers, Scaled Composites
http://www.scaled.com/projects/tiero...ide_lr-150.jpg Citaat:
|
Een eerste stap in de richting van de commerciėle ruimteluchtvaart.
|
Misschien gaat dit leiden tot nieuwe projecten en interessante ontwikkelingen en ontdekkingen. Ik vind de NASA steeds meer prutserige bureaucraten worden.
|
gaat dit over de X-prize?
|
Hehe, ik heb het gezien ja, die knapen joh - ik moest er warm van lachen (: Leuk gedaan.
|
Citaat:
Later dit jaar willen ze proberen deze te scoren. De hoogte is gelukt, de andere voorwaarden zijn dat er 3 mensen in zitten en dat de prestatie binnen 2 weken wordt herhaald met hetzelfde voertuig. |
Drie mensen tot 100 km of drie mensen in een baan om de aarde?
Toch een groot verschil. |
Gisteren live zitten kijken via twee videostreams :)
http://paranoid.dechengst.nl/forumim...SS1%2520Lg.jpg StarShipOne gedragen door de White Knight in formatie met een Beechcraft Starship 2000A. |
Citaat:
|
Ik bedoel de snelheid die nodig is om iets in een baan om de aarde te krijgen. Want aan enkel op 100 km hoogte komen heb je practisch gezien niets.
|
Citaat:
|
Dat komt omdat je niet weet wat gewichtloosheid is. :) Denk je dat op 100 km de zwaartekracht ineens ophoud? Je bent gewichtloos als je in een baan om de aarde komt. Je valt dan gewoon met z'n allen naar beneden en aangezien je ook een bepaalde snelheid hebt val je dus om de aarde heen. Net zoals in een achtbaan. Je maakt gewoon een maneuvre waardoor je 0 G ervaart. Je komt dan los van je stoel. In een baan om de aarde vallen zorgt constant voor z'n ervaring en dus ervaar je 0 G. Als je in een lift een vrije val maakt dan ben je in die ligt gewoon gewichtloos. Zoek maar eens op 'Netwon's Cannon'.
Volgens mij was SpaceShipOne drie minuten gewichtloos tijdens de afdaling. Maar om iets in een baam om de aarde te brengen heb je een snelheid van 28,800 km per uur. Dan legt het object precies die snelheid af zodat de afbuiging van de baan van het object gelijk is aan de ronding van de aarde. En dat is een stuk meer dan 3000. Nu is er op 100 km dan wel geen wrijving meer, je zult toch een stuk meer brandstof mee moeten nemen. En dat maakt alles weer groter en zwaarder. En dus ook duurder. Het is echt een stuk moeilijker dan 100 km halen. Dit is een van die dingen die altijd fout of incompleet in een basisonderwijs natuurkundeboek staan. |
Dankjewel, ik heb vwo met Natuurkunde 2 met fatsoenlijke boeken gehad hoor. ;)
Je kan op 300 km hoogte al prima een baantje om de aarde draaien, en een Space Shuttle die een satelliet in een baan brengt gebruikt zijn zijraketten en de hoofdraket -dat zijn de rode en de 2 witte raketten op het plaatje- om op 109 km hoogte te geraken. Daarnį kan de motor in de relatief kleine shuttle het af, met dus veel minder brandstof en vermogen. Dus ik blijf erbij dat je het moeilijkste deel hebt gehad. http://www.ipiphoto.com/downloads/Space-Shuttle-007.jpg |
Ja maar dan zul je toch een grote boosterraket toe moeten voegen aan het systeem. Die rakketten van de space shuttle geven de space shuttle natuurlijk een erg hoge snelheid. Dat ze er dan op 109 km mee ophouden zegt niet zoveel. De juiste snelheid is dan al bereikt. En de lucht is daar zo ijl dat wrijving niet z'n probleem meer is.
Volgens mij gaat de Space Shuttle zelf niet veel hoger dan 150 km als het een satteliet lanceert. Maar hij heeft dan wel een snelheid van ca 28000 km per uur. En als ze dan een satteliet lanceren heeft die natuurlijk gelijk al die snelheid van 28000 relatief tot de aarde. Ik denk dat men een totaal ander systeem moet ontwikkelen wil men een systeem maken dat 2 keer binnen twee weken 3 mensen in een baan om de aarde wil brengen. Ik denk niet dat het systeem wat men hier heeft te upgraden is om dat te presteren. Maar er is natuurlijk wel veel van geleerd en de eerste stap. Het vliegtuig ziet er bijvoorbeeld zeer inventief uit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.