![]() |
Natuurkunde
Ik ga dit jaar naar de 4e klas met het profiel N&G omdat ik simpelweg daarvoor het beste sta. Maar kheb de laaste tijd veel moeite met natuurkunde. Het punt is dus dat je bij natuurkunde opdrachten altijd lange verhaaltjes krijgt met daaronder 1 vraag.
Je hebt daarvoor verschillende formules die je moet toepassen om het antwoord te kunnen bereken. Mijn probleem is dat ik altijd die formules door elkaar gooi en meestal moeite heb om de vraag helemaal te begrijpen. Ik weet niet of ik dit helemaal juist heb uitgelegd, maar kan iemand mij misschien helpen bij dit probleem. Wat kan ik hieraan doen? Dit is namelijk het enige vak waar ik 'bang' voor ben volgend jaar. |
Misschien is het handig om -als je zo'n opgave krijgt- eerst op te schrijven wat allemaal gegeven is.
Vervolgens schrijf je op wat er gevraagd wordt. Daarna ga je kijken met welke gegevens je wat kan rekenen. Vaak kun je dan al wel zien welke formules je moet gaan gebruiken. Als dat je niet lukt, kun je -op een proefwerk- eerst verder gaan met de volgende vragen, maar anders ga je gewoon met elk gegeven wat je hebt kijken wat je kan berekenen met de formules die je hebt geleerd (of in Binas hebt gevonden). Misschien kun je met de dan verkregen antwoorden weer verder rekenen tot je uitkomt op datgene wat ze eigenlijk vroegen in de opgave. Ik hoop dat je hier nog iets van kan volgen, maar in principe komt het op het volgende schema neer: Gegeven: [plaats hier de gegeven waarden (met grootheden en eenheden)] Gevraagd: [plaats hier de gevraagde grootheid] Oplossing: [plaats hier alle berekingen en beredeneringen die je doet] Antwoord: [plaats hier je antwoord] |
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
|
probeer altijd tekeningetjes te maken van wat er gebeurt, hierdoor krijg je een beter overzicht
|
Niet rekenen met getallen, maar met symbolen. Zo behoud je het overzicht en creëer je structuur.
Ook altijd de dimensies (eenheden) controleren. |
De belangrijkste adviezen zijn al gegeven, het hele geval is dat je moet leren gestructureerd te werken en je niet moet laten verrassen door een overvloed aan informatie.
Ik heb hier een behoorlijk standaard aanpak-lijstje Een aanpak die (globaal) voor de meeste problemen werkt: -Begrijp de vraag goed, en probeer hem te specificeren Als gevraagd wordt naar een snelheid, begin dan met v=? of v=s*t =? -Maak een tekening/schema met alleen de belangrijke zaken voor het probleem (er kunnen meerdere tekeningen nodig zijn) -Werk gestructureerd naar een antwoord. Dit kan op de volgende manieren *grafisch (soms) *Systematisch (alles uitschrijven en botweg doorrekenen, werkt echt vrijwel altijd) *Slim (werkt als je inzicht of soms veel geluk hebt) Onthoud dat een opgave altijd te maken is. Er staan nooit te weinig gegevens, vaak staan er teveel gegevens. Vaak is het handig om met variabelen te werken. Je maakt minder snel een fout en je antwoord is makkelijker verifieerbaar. (scheelt vaak voor je cijfer) Als je zo met variabelen werkt is je probleem ook makkelijker op te delen in deelpronlemen, om ze aan het einde samen te voegen en dan pas waarden in te vullen. Dit wordt op het VWO steeds minder aangeleerd, met als gevolg dat men minder goed inzicht krijgt in formules en met variabelen/uitdrukkingen om kan gaan.... -Verifieer je antwoord. *Kijk of het een antwoord is op de vraag *Kijk of de dimensies (eenheden) kloppen. (is vaak doorslaggevend) *Extrema-test voor je formule (voordat je waarden hebt ingevoerd): Voer 0 of oneindig in en kijk of het antwoord kan kloppen. Punt 1-3 kun je altijd toepassen, punt 4 is voor extra zekerheid. Ik hoop dat je er wat aan hebt, en veel succes met natuurkunde |
zet bijv. de gegevens apart en de gevraagden apart..
schrijf een lijst van alle formules die je denkt dat je nodig hebt voor de oplossing .. meestal 3 of 4..soms minder soms meer.. maak een schets/tekening als dat niet staat, soms heb je meer dan 'e'en stap als je een onbekende wil berekenen... want dan moet je eerst een andere onbekende vinden en dan kun je pas doorgaan met je rekening. ..probeer je werk overzichtelijk en duidelijk te houden... het is vaak kwestje van netjes werken |
Citaat:
of hoort dat ook onder structuur? |
Citaat:
|
bedankt! hier heb ik echt wat aan :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.