![]() |
hele jonge vogeltjes
We hebben net 2 hele jonge zwaluwtjes gevonden die uit het nest zijn gewaaid (nest is kapot dus terugzetten kan niet).
Ze zijn ijskoud maar leven wel. We hebben ze nu in een handdoek onder een warme (bureau)lamp gedaan en voeren ze nu wat geweekt brood en water met een pipet. Heeft iemand tips hoe je ze groot kan brengen? Ze zijn nl. nog erg jong, nog dons en de ogen dicht. Alvast bedankt. |
Ik zou de dierenambulance bellen.
|
Dierenambulance bellen
Het zijn geen vogeltjes die je zo maar even kan gaan verzorgen. |
dierenambulance lijkt me ook de beste oplossing,
deze beestjes zijn nog te klein om echt zelf op te voeden denk ik, desnoods kan je wel wat advies aan hen vragen? |
Dierenambulance idd.
|
ok, we hebben gisteren dus idd de dierenambulance gebeld en die heeft ze opgehaald. Later hadden we er nog 2 (uit hetzelfde nest) en die zijn ook opgehaald.
|
Ik vraag me af wat men bij de dierenambulance met die dingen doet. Je voert jonge vogels alleen eiwitrijk voedsel. Dingen als brood en fruit hebben minder nut.
Een mens kan jonge vogels niet echt helpen. Je kunt ze wel proberen groot te brengen maar afhankelijk van het type vogel is de overlevingskans van deze vogels niet zo groot. Ik dacht dat wetenschappers nog steeds niet precies weten hoe groot het bij elke vogel is. Het beste wat je kunt doen is de ouders flink op de donder geven zodat ze hun volgende nest wel op een goede plek bouwen. Trouwens verlaten sommige vogelsoorten hun jongen nogal snel als ze keihard berekend hebben dat ze meer succes hebben als ze een nieuw nest beginnen. Bijvoorbeeld als er meer voedsel is als ze dachten en als het aantal eieren/vogeltjes nogal laag is. Maar dat ligt een beetje aan de vogel zelf. |
Citaat:
De ouders zijn trouwens later wel teruggekomen, maar bouwen nu het nest opnieuw op voor een volgende legsel. Nu maar hopen dat we niet weer zulke wind en regen krijgen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43. |