![]() |
[Gitaar] Vage manier van spelen
Ik zat laatst met een vriend van mij te praten en hij had een tab ergens vandaan en daarstonden alle akkoorden zo:
C G Em e|3---3---3 B|3---3---3 G|0---0---0 D|2---0---2 A|3---2---2 E|0---3---0 Voor G is dat wel gewone manier. Voor sommige akkoorden als E en F wordt het lastig. Maar het klinkt wel strak. Iemand ervaring met dit?? |
zo speelde vroeger een bandje hier in de buurt..
gilo, misschien dat je ze wel kent.. www.gilo.nl |
Citaat:
|
Citaat:
ik las t verkeerd.. fuckiing school ook.. zit je hier tot half 2 nog bezig |
Dat soort akkoorden zijn niet zo vreemd. Kom je wel meer tegen in allerlei nummers van allerlei bands.
|
Citaat:
|
ik pak m'n g altijd zo eignelijk :P
|
Citaat:
Maar goed:) bedankt voor uitleg. Maar C7 speel ik toch echt anders hoor:p |
Citaat:
|
Citaat:
maar bijvoorbeeld de D speel je zo standaard als een Dsus4. e|3 B|3 G|2 D|0 A|- E|- |
jah.. inderdaad erg vaag..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die drie akkoorden, die zitten ook in Oasis - Wonderwall, maar dan met capo een stukkie hoger :)
|
Den capo tot op het bot.
|
Actually speel je geen C7 maar een Cadd9 accoord
Het is eigelijk vrij gebruikelijk om de accoorden zo te spelen, als je wat verder kijkt dan de kampvuur accoordjes. Het Cadd9 accoord bestaat uit de noten C, E, G en D Het Em7 accoord bestaat uit de noten E, B, G en D Op de hoge e snaar speel je een G noot, wat de Grondtoon van de G is, maar ook de terts van de Em en de quint van C. Die G komt ook voor in de 'normale' manier van die akkoorden, nu speel je hem alleen ook een octaaf hoger. Op de B snaar speel je een D, en die is wat ongebruikelijker, maar maakt de accoorden wat 'apparter'. Maar ze komen er dus wel in voor. Je zou een Em7 accoord bijvoorbeeld ook zo kunnen spelen: Code:
e|3 Code:
e|7 |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe is je nek..? |
Citaat:
En nog een standaard Em7 voicing: Code:
e-x Code:
e-7 Code:
e-3 |
Citaat:
Gelukkig heb ik nooit een kater anders had ik vanaf mijn nek omhoog niet meer geleefd. Ben trouwens al vanaf 11 mijn nest uit :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik noem het liever subjectieve wiskunde.
|
Citaat:
|
dat jullie dat allemaal uit je hoofd leren.. ik vergeet die benamingen altijd..
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar sommige voicings moet je toch gewoon leren, als je ooit iets geavanceerder muziek wil gaan maken. Bovendien is het gewoon leuk :) |
Ja, het blijft een kunstvorm. Er is niet een oplossing die correct is. Dus je kiest eerst een van de mogelijke oplossingen, dan veranderen alle variabelen en dan ga de de som proberen op te lossen. Soms heb je gewoon niet de benodigde 'getallen' om het antwoord te krijgen dat je voor ogen had. Dus dan kies je een ander antwoord, dan veranderen alle getallen en dan kun je helemaal opnieuw beginnen.
Iedereen heeft problemen om dingen te onthouden. Maar gelukkig heeft de gitaar als voordeel dat de patronen in alle toonsoorten hetzelfde zijn. Maar de gitaar heeft weer als nadeel dat het erg moeilijk is om te weten welke tonen. Maar als je die akkoorden leert die verschuifbaar zijn naar elke toonsoort dan is elk akoord dat je leert eigenlijk wel 12 akkoorden. |
Ik heb dit even geprobeerd te volgen, maar ik kan net zo goed uit gaan vogelen waarom we bestaan.
|
Als je niet beter uitlegt wat je precies niet snapt kan niemand je het uitleggen.
Op dat vage gebrabbel van mij na is alles heel simpel. Maar simpele zinnetjes in het chinees zijn niet zo simpel als je helemaal geen chinees kunt. |
Citaat:
|
Citaat:
Stel dat de lage E de priem is en het akkoord met de lage C als bastoon dus een omkering is, dan is het akkoord samengesteld uit C E G D - een Em7/C.
Je speelt hetzelfde, maar het akkoord heet anders. Offtopic: ...om maar even aan te geven dat je niet zomaar droog ff akkoorden kan benoemen |
Ja maar het ligt er dan aan hoe je het akkoord gebruikt. Trouwens bij eem Em7/C is de C de bastoon en daardoor gaat het nogal snel als een C akkoord klinken, C wil sterk de prime worden. Trouwens ontbreekt de B hier. Niet zo heel erg belangrijk, een Em7 hoeft niet per se een B te hebben, maar de B is toch de eerste toon in de reeks overtonen van E.
Een E met zowel een kwint, sext en septiem vind ik een bijzonder raar akkoord. Bij een Cadd9 is de hele C drieklank aanwezig. Je hebt gelijk dat je soms goed moet kijken hoe een bepaald akkoord gaat klinken als het een of ander akkoord in een rare omkering en met rare intervallen is. Maar hier lijkt het erop dat het het meest op een C gaat lijken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het in vergelijking niet echt een goed book voor zelfstudie. Mijn persoonlijke favoriet op het gebied van klassieke harmonie is tot nu toe Schoenbergs "Harmonielehre"/"Theory of Harmony". |
Heuh, ik ben ook wel eens begonnen aan een boek in die categorie, maar ik pak toch liever 'the real book' erbij en ga een deuntje van Duke Ellington uitvogelen. Volgens mij net zo effectief en veel leuker.
En, oh ironie, terwijl ik dit schrijf luister ik naar Nasenbluten :D *DREUN DREUN DREUN DREUN DREUN* |
Je moet qua muziektheorie ook een grens trekken tussen jazz en klassiek. Twee verschillende manieren van denken die elkaar wel overlappen.
En jazz standards uitvogelen is zeer leerzaam ja. Romeinse cijfers eronder zetten, de modulaties vinden, de verschillende substitutes herkennen. Maar boeken lezen helpt dan ook wel. Je moet het alle twee evenveel doen. |
Komen jullie ooit weleens aan spelen toe? :P
|
Op papier ben ik een ontzettend goeie gitarist, maar in de practijk wat minder ja :P
Overigens, klassiek en jazz verschillen bijna alleen in de manier van spelen, de theorie is hetzelfde. Je kan Autumn Leaves op de piano laten klinken alsof het is geschreven in 1600... |
Het is inderdaad dezelfde theorie, maar men gebruikt het anders, andere dingen zijn belangrijk.
En Autumn Leaves herschrijven zodat het in 1600 geschreven lijkt gaat me toch echt te ver. Er is echt heel veel veranderd hoor. |
Citaat:
Maargoed, ik speel gitaar en ik heb geen zin om pianostukken van beethoven te gaan uitzoeken, want dan ga ik op Yngwi Malmsteen lijken. Trouwens, bij een opendag van het conservatorium in Den Haag speelde een jazz-pianist Autumn Leaves op klassieke manier, en het leek verdacht veel alsof het geschreven was in de latere jaren van Beethoven :D Je moet alleen alle septiem accoorden eruit halen en vervangen, want die schijnen in die tijd als vals te worden beschouwd. |
Het klinkt dan vooral klassiek omdat het in hetzelfde soort karakter als klassiek wordt gespeeld. Niet omdat het echt klassiek is. Het blijft fundamenteel totaal anders. Het zijn dus wel twee verschillende scholen van denken en dus ook twee verschillende manieren van muziektheorie leren.
Trouwens hoop ik dat dat over Beethoven en Malmsteen een grap was. |
Citaat:
|
Nou, ik zie dat anders. :)
|
Citaat:
[NB: geen echte transcriptie, maar gewoon van bladmuziek.] |
Guitar Pro is beter!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.