![]() |
links schaduwkabinet
Gisteren in de Volkskrant: Jan Marijnissen wil links schaduwkabinet.
Wat vinden jullie hiervan? Geef ook even aan als je een dergelijk kabinet wil, wie je op welke departement wil hebben en waarom. |
Toevallig heb ik net dat artikel even gelezen. Ik vind het een leuk interview, maar ik zie er weinig heil in. Wat Jan Marijnissen met Nederland wil is gewoon niet haalbaar, bovendien staat zijn kritiek op Wouter Bos me niet zo aan. Met name de totale afzwering van alle marktwerking vind ik nogal een dom idee, Marijnissen leeft nog totaal in het waanidee van de maakbare samenleving.
|
Om zelf even het goede voorbeeld te geven; :D
Ik vind het een leuk idee, het is goed om als linkse oppositie alternatieven te verzinnen voor het door Balkenende & co. gevoerde beleid. Maar dat Jan zelf premier wil worden van dit kabinet lijkt me vrij absurd... Het lijkt me realistischer als de PvdA, zijnde met afstand de grootste oppositiepartij, deze premier mag leveren. |
Onzinnig idee. De PvdA is niet echt links te noemen, dus dan heb je eigenlijk maar twee linkse partijen in de tweede kamer, namelijk de SP en GroenLinks. En dat zijn niet voor niets verschillende partijen.
|
Citaat:
Het afzweren van marktwerking is onverstandig, beter is om te stellen dat je het toestaat, mits voldaan wordt aan bepaalde randvoorwaarden. |
Citaat:
Hoezo is de PvdA niet links? |
Oei oei, Jan Marijnissen heeft kritiek op Wouter Bos, dat mag niet hoor :rolleyes: Alsof de SP nooit kritiek heeft op het huidige kabinet, stelletje zeikerds.
En ontoptic: ik vind het een goed idee. Zoals Marijnissen zelf al zegt in het interview, je laat de kiezer duidelijk zien dat er een goed alternatief is voor het huidige afbraakkabinet. Ik ben het dan ook eens met Marijnissen, hoewel ik me af en toe wel stoor aan zijn idealistische toontje. Als rechtervleugel-SP'er geloof ik ook niet in de geheel maakbare samenleving, maar ik geloof wel dat je invloed kunt uitoefenen op het functioneren van die samenleving. Gelukkig is de SP als partij niet tegen marktwerking, zoals de slecht geïnformeerde anti-SP'ers al weer in koor roepen, maar wil hier alleen duidelijke voorwaarden aan stellen. Simpel gezegd: de SP ziet een sturende rol voor de overheid die groter is dan de rol die een sociaal-liberale partij als de PvdA voor ogen heeft. Dat Jan Marijnissen premier wil worden van dat schaduwkabinet heeft zijn redenen: 1) hij komt als eerste met het idee, en 2) hij is het duidelijkste figuur in de oppositie (hoewel Wouter Bos ook eindelijk eens wat van zich laat horen). |
Citaat:
|
Citaat:
Goed dat ook jij je irriteert aan het idealistische toontje van Marijnissen. Als ik een keer een anti-SP opmerking maak, is dat vaak vanwege ergernis die Marijnissen opwekt. Andere SP'ers, bijvoorbeeld Kant en Vergeer, vind ik best wel goed. Hoezo is de PvdA sociaal-liberaal? Het is toch geen D66? Ik heb ten tijde van de EP-verkiezingen SP's EP-lijsttrekker gehoord over Europa en hij ziet het toch voornamelijk als een onwenselijk gebeuren van vrij marktdenkers als Bolkestein. Daar haal ik toch uit dat de SP behoorlijk tegen marktwerking is. Ik vind Marijnissen niet geschikt als premier. Waar Marijnissen vaak alleen de bekende 'we zijn tegen'-retoriek gebruikt, komen PvdA en GL ook met goede alternatieven. Maar goed, ik doe eens gul. Van mij mag Marijnissen wel minister van Sociale Zaken worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En 'Europa' is op dit moment een paradijs voor vrije-markdenkers. Logisch dat de SP zich daar tegen verzet. Het idee van de vrije-markt is op Europees niveau doorgeslagen richting nachtwakersstaat. Citaat:
|
Citaat:
Europa wordt nu inderdaad nog voornamelijk gedomineerd door de vrije marktdenkers. Je kunt dan anti-Europa zijn zoals Meijer, maar je kan ook in Europa je best doen het zo sociaal mogelijk te maken. De tweede optie heeft mijn voorkeur. En ik weet dat ik goed ben, maar te goed? :D |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat betreft Europa, ik denk dat de SP er toch goed aan zou doen om een wat positiever beeld van Europa te creëren. Er kan best wel heel veel goeds gedaan worden in Brussel. Als je je daar als een 'waakhond' opstelt, vraag ik me toch af in hoeverre je daar serieus mee wilt werken. |
Citaat:
|
Maar goed, na een kleine uitstap over de SP, nu weer terug naar de orde van de dag.
Welke PvdA, GL en SP-leden zou je graag terug zien in een links (schaduw)kabinet? |
Citaat:
Wie er voor de PvdA en GroenLinks minister zouden moeten worden weet ik niet zo een-twee-drie, maar voor de SP: naast Jan Marijnissen op Sociale Zaken lijken Harry van Bommel op Buitenlandse Zaken, Agnes Kant op Volksgezondheid en Fenna Vergeer op Onderwijs me wel goede opties. |
Citaat:
En kom niet met het argument dat het nu 'anders' is, het is precies hetzelfde. Je moet het niet verwarren met politieke spelletjes. |
Citaat:
|
Tja, mij lijkt dat een schaduwkabinet alleen zin heef tals het een redelijke kans maakt om in die formatie te regeren, en dat werkt nu eenmaal niet in het Nederlands stelsel. Door een schaduwkabinet in te stellen wordt de PvdA gedwongen om zich linkser op te stellen, hetgeen de onderhandelingspositie na de volgende verkiezingen ou niet echt verbeterd. Door te doen of er slechts twee mogelijkheden zijn als regering strooi je het publiek zand in de ogen.
Overigens best logisch dat Marijnisse dit voorstelt; hij heeft immers, in tegenstelling tot de andere linkse partijen (ik noem voor de gelegenheid de PvdA links) geen andere mogelijke partner heeft. |
Citaat:
Marijnissen op SoZaW heb ik toegezegd, dus die krijgt dat departement. Maar een SP'er op BuZa lijkt me geen goede keuze. Ik heb liever Bert Koenders (PvdA). Kant op VWS lijkt me geen gek idee. Op onderwijs zou ik Mariëtte Hamer (PvdA) graag willen zien. En natuurlijk Wouter Bos (PvdA) als premier. Hoe vullen we ons kabinet verder op? GL moet ook nog een paar posten hebben. Marijke Vos (GL) lijkt me wel geschikt voor Justitie. Wat voor departement krijgt bijvoorbeeld Femke Halsema? |
Citaat:
Inmiddels probeert de VVD daarom na het afserveren van de socio-liberalen als Dijkstal, De Grave, e.d. weer de harde lijn van Bolkenstein op te zoeken. Electoraal gewin geeft ze dat nog niet echt. De PvdA is onder leiding van Bos weer terug op zoek naar een herprofilering als échte sociaal-democratische partij en ik heb er vertrouwen in dat dit wel goed komt. Als je de peilingen ziet, ben ik niet de enige die dit vertrouwen heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens zei Marijnissen in het interview dat wat hem betreft ook de ChristenUnie mee mocht doen in het schaduwkabinet. Dan zou ik gaan voor een 8-4-3-1 verdeling, waarbij de SP 4 posten krijgt en GroenLinks 3. Gezien de peilingen is het best redelijk dat de SP een post meer zou krijgen dan GroenLinks. |
En verder over de verdeling van de posten: er zijn twee driehoeken van belangrijke ministeries, Algemene Zaken-BiZa-BuZa en Financiën-EconoZa-SocZaWe. Daarnaast heb je nog de tandem Justitie-Defensie.
Voor de driehoeken ben ik van mening dat deze eerlijk moeten worden verdeeld tussen PvdA, SP en GroenLinks, om een PvdA-overwicht op belangrijke departementen te voorkomen. Als de PvdA Algemene Zaken wil vind ik dat prima, maar dan krijgen zij BiZa en BuZa niet. Waarom zou een SP'er op BuZa een slechte keuze zijn? Alsof de SP nooit over de grens kijkt :rolleyes: Landbouw lijkt mij trouwens een prima post voor de ChristenUnie. Een overzicht van de postenverdeling tot nu toe, nog even zonder namen: Algemene Zaken: PvdA Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: SP/GroenLinks Buitenlandse Zaken: SP/GroenLinks Financiën: PvdA/GroenLinks Economische Zaken: PvdA/GroenLinks Sociale Zaken en Werkgelegenheid: SP Volksgezondheid, Welzijn en Sport: SP Justitie: Defensie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen: Verkeer en Waterstaat: Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit: ChristenUnie VROM: Ontwikkelingssamenwerking: Vreemdelingenbeleid en Integratie: Bestuurlijke Vernieuwing: |
Ik ben nog wat verder gaan nadenken, en misschien is een eerlijke verdeling van de posten uit de driehoeken gezien de verhoudingen niet helemaal haalbaar. Maar dan wil ik wel een aantal staatssecretariaten voor GroenLinks en SP in de driehoeken. En Fenna Vergeer kan, als zij geen minister van Onderwijs kan worden, misschien staatssecretaris voor Hoger Onderwijs zijn.
En dan wil ik het nog even hebben over Wouter Bos als premier. NN wil van dit schaduwkabinet al weer helemaal een PvdA-vehikel maken, maar Wouter Bos is out of the question als het aan de SP (en waarschijnlijk ook aan een deel van GroenLinks) ligt. Een premier van een coalitie moet een bindende factor zijn, iemand waar alle partijen het over eens kunnen worden. Wouter Bos ligt slecht bij de SP, gezien zijn draaikonterigheid en zijn marginale oppositierol. Jan Marijnissen daarentegen wordt af en toe gekscherend 'de leider van de oppositie' genoemd door Gerrit Zalm, en gezien zijn Kamergedrag is hij dat momenteel ook. Verder heeft hij meer ervaring. Maar de PvdA mag wat mij beteft best de premier leveren. Maar niet Wouter Bos! Graag een PvdA'er uit de linkervleugel, waar ook GroenLinks en SP zich in kunnen herkennen. Iemand a la Jan Pronk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat moet een rechtse partij als de ChristenUnie met PvdA, SP en GroenLinks?? Waarom niet gelijk de SGP? :rolleyes: :nono:
|
Zo rechts is de ChristenUnie niet, hoor. Maar links zijn ze ook niet.
|
De ChristenUnie hoeft er wat mij betreft ook niet bij hoor. Het was een optie voor Marijnissen, aldus hijzelf in het interview met de Volkskrant. Dus nam ik dat even mee in de analyse.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind 10-3-3 redelijk. In ons kabinet is de PvdA dan slechts drie keer zo groot als SP en GL, in het parlement is dat zelfs vijf keer. Op de PvdA-ministeries mogen wel wat invloedrijke SP en GL staatssecretarissen komen. |
Alleen Marijnissen kan zoiets verzinnen
|
Citaat:
Zullen we Cohen dan uit Amsterdam halen? Marijnissen wil ik absoluut niet. Hij is misschien het meest herkenbaar in de oppositie doordat hij altijd door de interruptiemicrofoon staat te schreeuwen dat hij het overal niet mee eens is, maar voor redelijke alternatieven moeten we niet bij hem zijn. Laat hem maar als minister van SoZaWe met de vakbonden gaan ruzieën, daar vind ik hem wel geschikt voor. |
Citaat:
|
Ik ga even verder met het lijstje van naam onbekend:
Geachte medeforummer, ik presenteer u hierbij het linkse schaduwkabinet van PvdA, GL en SP. Premier / Algemene Zaken: PvdA (Job Cohen?) 1e Vice-premier / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit: GL (Femke Halsema?) 2e Vice-premier / Sociale Zaken en Werkgelegenheid: SP (Jan Marijnissen) Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (veiligheid): GL (Marijke Vos?) Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (bestuurlijke vernieuwing): PvdA (Niesco Dubbelboer?) Buitenlandse Zaken: PvdA (Bert Koenders?) Financiën: PvdA (Ferd Crone?) Economische Zaken: PvdA (Jet Bussemaker?) Volksgezondheid, Welzijn en Sport: SP (Fenna Vergeer) Justitie: PvdA (Aleid Wolfsen?) Defensie: GL (Farah Karimi?) Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen: PvdA (Mariëtte Hamer) Verkeer en Waterstaat: PvdA (Co Verdaas?) Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Millieu: PvdA (Diederik Samsom?) Ontwikkelingssamenwerking: SP (Harry van Bommel?) Vreemdelingenbeleid en Integratie: PvdA (Nebahat Albayrak?) Graag reacties en/of verbeteringen. |
Citaat:
Citaat:
Tjeenk Willink schijnt ook wel een goede te zijn. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Kant in plaats van Vergeer is prima. Mag Vergeer wel staatssecretaris op OC&W worden. Wat vind je van de rest? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat de partijen ook mensen van buiten de 2de kamer gaan halen die we helemaal niet kennen. Je kunt niet zomaar alle goede mensen uit de tweede kamerfractie halen.
Maar doe dan maar Pronk als MP. |
Ik had eigenlijk wat meer reacties op dit onderwerp verwacht. :(
Is het formeren van een links kabinet niet interssant of zo? |
Citaat:
|
Ik ben opzich niet tegen een schaduwkabinet, want hoewel ik van mening ben dat het toch niets uithaalt, zou je wel kunnen zeggen dat de oppositie dan wat minder nee loopt te schudden en wat meer mee probeert te denken met de coalitie. Maar ik ben het niet zo heel erg een met marijnissen, geloof ik...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50. |